Alex
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: do jan 27, 2005 00:46
Locatie: Groningen

33 16V Start niet meer!!!

do dec 20, 2007 11:19

Hallo Iedereen,
Zoals je al leest in de kop mijn 33 wil niet starten....... :(

Hij heeft een poosje (3 dagen) in de kou gestaan zonder te rijden. Nu wilde ik hem starten, maar dit lukte niet. Keek naar de benzinemeter en zag dat deze op leeg stond. Na een jerrycan benzine gehaald te hebben, weer proberen en ......niet starten.
Dacht waarschijnlijk verzopen dus bougies los gehaald (mooi werk :? ), andere gemonteerd, maar wil dus nog steeds niet starten. ik voel de benzinepomp draaien, ik ruik een benzinelucht uit de uitlaat en voel compressie aan de uitlaat als de motor getstart wordt. De bougies vonken.
De manual geeft aan bij verzopen motor gaspedaal ingedrukt houden tijdens starten ook gedaan, maar niets.
Het lijkt soms alsof hij wel wil aanslaan, maar het net niet lukt.
Heeft iemand suggesties?

Mvg,
Alexander

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: 33 16V Start niet meer!!!

do dec 20, 2007 11:22

- Je voelt (?) de bezinepomp draaien, maar levert ie ook benzine aan ?

- Waren de eerste set bougies inderdaad vet ? Dat lijkt me ook een belangrijk gegeven.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Alex
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: do jan 27, 2005 00:46
Locatie: Groningen

RE: 33 16V Start niet meer!!!

do dec 20, 2007 11:35

Hallo Michel,

Ik ruik een benzinelucht uit de uitlaat als ik de auto start, dan levert de pomp volgens mij wel benzine en ja de bougies waren vochtig/vettig, darom had ik er ook andere bougiesa in gezet.
Ik heb ook de aanvoer naar benzinefilter losgehad en daarr kwam benzine uitlopen.
Laatst gewijzigd door Alex op do dec 20, 2007 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: 33 16V Start niet meer!!!

do dec 20, 2007 11:40

kans dat deze ook weer vet zijn (16V probleempje)

zekering brandstofpomp uittrekken (of de pomp op andere manier even het zwijgen opleggen) en doorstarten met de gaskleppen volledig open. zo krijg je 'm droog. of aanslepen eventueel, wil ook al eens helpen (MET aangeloten brandstofpomp, weliswaar dan)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Alex
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: do jan 27, 2005 00:46
Locatie: Groningen

RE: 33 16V Start niet meer!!!

do dec 20, 2007 12:38

Tha ks ga ik proberen.

Alex
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: do jan 27, 2005 00:46
Locatie: Groningen

RE: 33 16V Start niet meer!!!

do dec 20, 2007 13:22

Geprobeerd, maar niet succesvol.

Na een keer of 5x (ca. 10sec.) doorstarten, benzinepomp weer aangesloten en opnieuw starten. Weer niets. Accu is nu bijna leeg die zit dus nu aan de lader.
Ga zometeen proberen met slepen. Wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn?

mvg,
Alex

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: 33 16V Start niet meer!!!

do dec 20, 2007 15:27

Je bougies vonken, er komt benzine in de cilinder, dan lijkt het mengsel wel niet in orde te zijn. Is het niet mogelijk dat er dingen bevroren zijn en daardoor niet naar behoren werken?
Ik heb het ook een keer gehad, paar keer starten, idd accu leeg. Toen aan m'n vaders auto gehangen via startkabels en met gaspedaal in gestart. Uiteindelijk startte hij en sindsdien geen problemen meer gehad.
Kan je helaas geen oplossing geven, probeer alleen mee te denken en mijn ervaringen te delen. Keer de ECU resetten kan nog helpen (accu is nu toch al los bij jou, dus dat gaat nu vanzelf). Veel succes iig, ben benieuwd naar de uitkomst.

Alex
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: do jan 27, 2005 00:46
Locatie: Groningen

RE: 33 16V Start niet meer!!!

do dec 20, 2007 15:44

Hij staat nu sinds 2 dagern in de garage. Ik heb ook het idee dat er iets kapot gevroren is, maar ja wat???
We hebben net geprobeered om hem slepend aan te krijgen, maar dit is ook niet gelukt.
We hebben de computer ook al gereset, de accu was leeg en deze aan de lader gezet.

Hij staat dus nu bij de Alfagarage.

Bedankt voor het meedenken, zal de uitkomst schrijven.

Alex

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: 33 16V Start niet meer!!!

vr dec 21, 2007 08:49

Ik heb hetzelfde meegemaakt met m'n 16v. Uiteindelijk opgelost door hem een paar honderd meter 'aan' te slepen met het relais van de brandstofpomp eruit. Tijdens het slepen in de versnelling, koppeling los en vol gas. Toen waren de bougies voldoende drooggepompt en startte hij meteen. Daarvoor al alles geprobeerd, bougies eruit en droogmaken enz maar dat hielp allemaal niet.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 689
Lid geworden op: za aug 18, 2007 17:51
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

RE: 33 16V Start niet meer!!!

vr dec 21, 2007 09:17

apart
Ben ook erg benieuwd naar het uiteindelijke oorzaak!
Hoop dat het meevalt voor je.
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S

Alex
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: do jan 27, 2005 00:46
Locatie: Groningen

RE: 33 16V Start niet meer!!!

vr dec 21, 2007 12:03

Tijdens het slepen heb ik de brandstofrelais niet losgehad, maar toch een behoorlijk eind met gas volledig ingetrapt laten slepen. Meer dan een paar honderd meter.

De garage zou er hopelijk vandaag naar kijken, zo niet dan haal ik hem op (ze kunnen er dan pas na de kerst naar kijken) en probeer het nog een keer met slepen, maar dan zonder brandstofrelais :idea: .

Nu heb ik nog een klein vraagje :oops: : Hoe erg is het, als een waaierring bij de hydraulische arm van de versnellingsbak in is gevallen? Kan het dan bij de koppelingsplaat terecht komen?
Ja de wet van Murphy....

Thanx iedereen.

Gebruikersavatar
BinnemaTS
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 14:06
Locatie: Groningen

RE: 33 16V Start niet meer!!!

vr dec 21, 2007 12:33

Ik heb zelf ook een keer zo'n probleem gehad. Bij mij had de auto geen vonk en dat bleek na alles drie keer nagelopen te hebben aan een inwendige breuk van de rotor te liggen. Voor een paar euro een nieuwe en problem solved. Je denkt in eerste instantie dat de rotor ok is, maar je kunt niet zien dat er inwendig een breuk zit. Altijd het proberen waard toch?
Afbeelding

Knopjes

RE: 33 16V Start niet meer!!!

vr dec 21, 2007 14:01

De bougies vonkten, maar dat wil niet zeggen dat ze dat ook doen als ze gemonteerd zijn. Zoals BinnemaTS zegt, inderdaad eens de rotor en verdelerkap vervangen voor een nieuw setje. Deze worden regelmatig over het hoofd gezien bij het onderhoud... heb zelf ook al 2 keer gehad met 2 verschillende auto's dat ze niet wilden aanslaan, en het probleem was opgelost met het monteren van een nieuw setje. Het zijn nog niet eens dure onderdelen, ik geloof dat ik met ongeveer 15 euro bij de automaterialenzaak klaar was.

Alex
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: do jan 27, 2005 00:46
Locatie: Groningen

RE: 33 16V Start niet meer!!!

vr dec 21, 2007 20:22

Heb mijn 33 opgehaald. De garage kon er ook niet uitkomen. Ze denken zelf aan de ontsteking, de bougies vonkten wel, maar niet sterk.
Heb vanaf de garage naar huis, ca.1 km, met de brandstofrelais losgetrokken, in de 2de versnelling, koppelingspedaal losgelaten, gaspedaal volledig ingetrapt en op contact, geleept.
Ik hoop dus dat hij nu droog genoeg is. De accu was leeg anders had ik het vanavond nog geprobeerd. Die ligt dus nu weer aan de lader.

Ga morgen dus in ieder geval de bougies vervangen. Een andere verdeelkap+rotor erop zetten, de garage had nog wel een verdeelkap en rotor liggen die ga ik dus ophalen.

En dan gaat ie starten..................hoop ik.

Alex
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: do jan 27, 2005 00:46
Locatie: Groningen

RE: 33 16V Start niet meer!!!

vr dec 21, 2007 22:58

Kon het toch niet laten om nog even te proberen.
Enn.......... JA HOOOOOR.

Na een poosje onregelmatig lopen en daarna afslaan weer opnieuw starten. Gelijk weer lopen.
Wat is dat toch een heerlijk geluidje die boxer.... :lol:

Waarschijnlijk is hij zo erg verzopen geweest en heeft de truuk van Huib goed gewerkt. Thanx a whole lot :jumping: :-({|= ode aan Huib en
natuurlijk aan alle anderen die hebben meegedacht.


:driving: Alex

Terug naar “Algemene Technische vragen”