Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 876
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

Werkt "aarden" als tuning??

di dec 25, 2007 12:47

Misschien weet 1 van jullie hier een antwoord op. Hier in Japan is het "aarden" extreem populair als tuning. Het aarden bestaat uit een dikke draad (uiteraard anders werkt het niet) van de accu of andere motorpunten naar de carrosserie om verzekerd te zijn van goede aarde. Ik ben zelf zeer slecht in elektronica en vroeg me af of dit kan werken. Mij lijkt het grote onzin. De delen van de motor die afzonderlijk aarde nodig hebben zijn al van de fabriek uit voorzien van een draad en de accu heeft zelf ook al een dikke draad naar de aarde.

Graag zou ik het principe van dit aarden willen begrijpen en of het wel of niet werkt. Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Werkt "aarden" als tuning??

di dec 25, 2007 12:55

HAHA wat een onzin dat aarden ''tuning'' is er zijn genoeg blokken of starters ed die geaard zijn via chassis.
die gekke jappen :twisted:

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Werkt "aarden" als tuning??

di dec 25, 2007 12:56

Hij gaat er geen kilometer harder door maar kwaad kan het niet, zeker bij een Alfa.. :blue_lol:

Alles ligt namelijk al aan de massa, maar door de jaren heen worden de contactpunten wel eens slecht met hele rare storingen als gevolg.. Voorbeeld: als de achterlichten zachtjes "meeknipperen" met de richtingaanwijzers kun je dat vaak oplossen door de massa van de achterlichten, die vaak met een draadje ergens aan de massa van de auto geschroefd zit, rechtstreeks aan de massa te leggen, als extra dus. Vaak is het dan over.. Ik verbaas me zelf altijd over de dunne draadjes die autofabrikanten vaak gebruiken.. :shock:

Dus aarden als tuning? :?: Of bedoelen ze heel iets anders dan ik denk? :oops:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 876
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: Werkt "aarden" als tuning??

di dec 25, 2007 13:17

Bedankt voor de reakties, dezelfde gedachtengang als ik al had met mijn a-elektronische brein. Ik heb net even met mijn Japanse collega gesproken en hij heeft het ook gedaan op zijn auto en motor. Hij zegt dat het geluid van zijn motor is veranderd, geen extra PK's of zo, maar veranderd geluid. Overigens de knipperlicht problematiek is bij mij bekend. Mijn eerste auto (Alfa 33 1.5 TI) had ook een "kerstboomeffect" wanneer de richtingaanwijzer of het remlicht gebruikt werd. Zeer snel verholpen door een extra massa draadje te maken.

Dat in Japan sommige zaken anders zijn was mij na enkele weken al bekend, maar na enkele jaren blijf ik me nog steeds verbazen met zaken als "aarden" als tuning

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Werkt "aarden" als tuning??

di dec 25, 2007 13:32

dit aarden doen ze voor de audio, extra dikke massa van accu naar chassis (had het zelf ook vroeger, dan heb je minder storing)

maar dit heeft niks met autotechnische aspecten te maken
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Rcc
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 11:56
Locatie: Breda

RE: Werkt "aarden" als tuning??

di dec 25, 2007 14:07

Je bedoeld dit waarschijnlijk:

Afbeelding

Naam: D1 Spec groundwire

Omschrijving

D1 Spec groundwire zorgt voor een stabiele accu voltage voor een betere verlichting, oliegebruik en ontsteking. Bewezen in de Japanse racerij...

Prijs: €79,-


Groeten

Robin
AlfaRomeo 147 1.9 Jtd
Honda civic racer

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Werkt "aarden" als tuning??

di dec 25, 2007 18:08

Aarden is belangrijk, ook voor alle motor-electronica. Op zich zou fabrieks-aarding goed moeten zijn, maar het kan inderdaad best dat dat niet altijd super is. Als je PKs kan winnen dan heb je duidelijk storing in je motorelectronica of een zwakke vonk doordat je blok niet goed geaard (meer) is. Als je een racer bouwt en je zet er een "custom" kabelboom in is het inderdaad verstandig om goede aandacht aan de aarding te besteden, dat wordt nogal eens vergeten met allerlei vage problemen als resultaat.


WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Werkt "aarden" als tuning??

di dec 25, 2007 19:44

Goed punt Dre, wel netjes 1 aardpunt kiezen, dus niet meerdere aanleggen.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6902
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Werkt "aarden" als tuning??

wo dec 26, 2007 14:52

Op veel zwaar getunede skylines e.d. wordt dit gedaan, oa om ervoor te zorgen dat er genoeg stroom bij de ( zwaardere) bobines en brandstofpomp(en) komt. Maar meestal gebruiken ze dan ook wel dikkere diameters +kabel naar die onderdelen.

Op veel auto's heb je beste veel stroomverlies naar de brandstofpomp, of dat nu aan de aarde ligt of aan de dikte van de gebruikte draad weet ik niet. maar mijn TS liep een stuk mooier toen ik de pomp via een relais met een rechtstreekse draad van de accu aanstuurde.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

Re: RE: Werkt "aarden" als tuning??

wo dec 26, 2007 20:46

dit aarden doen ze voor de audio, extra dikke massa van accu naar chassis (had het zelf ook vroeger, dan heb je minder storing)

maar dit heeft niks met autotechnische aspecten te maken
Niet mee eens!

Je had mijn oude krukaslagers eens moeten zien!
Ingevreten door stroom.
Dit kwam door slechte aarding van de startmotor.

Een extra dikke kabel van motor naar chassis is zeker aan te bevelen!
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Werkt "aarden" als tuning??

wo dec 26, 2007 21:45

dit aarden doen ze voor de audio, extra dikke massa van accu naar chassis (had het zelf ook vroeger, dan heb je minder storing)

maar dit heeft niks met autotechnische aspecten te maken
Niet mee eens!

Je had mijn oude krukaslagers eens moeten zien!
Ingevreten door stroom.
Dit kwam door slechte aarding van de startmotor.

Een extra dikke kabel van motor naar chassis is zeker aan te bevelen!
Dit is van de *accu* naar het chassis, de hoeveelheid stroom die je heen laat lopen moet ook terug, voor de audio 20-40 Ampere extra trekken betekent dat je een dikkere massakabel nodig hebt. Als jou startmotor slechte aarding heeft kwam dat door een slechte kabel tussen je blok en het chassis. Als jou lagers ingefikt zijn heeft je startmotor wel heel raar aan je carter vastgezeten dat daar stroom doorheen zou lopen. Er zou namelijk olie tussen je lagers en je krukas moeten zitten. Ik zou toch eerder denken dat dat een gebrek aan olie is geweest hoor.

Andretti Molletti

RE: Werkt "aarden" als tuning??

wo dec 26, 2007 22:03

Afbeelding


Het is zo jammer dat, zo'n technisch best heel erg interessant en leerzaam onderwerp, zo onserieus behandeld wordt....
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op zo dec 30, 2007 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Werkt "aarden" als tuning??

wo dec 26, 2007 22:29

Ja moet dus het antwoord zijn... oftewel de originele draden zijn te dun... :wink:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Werkt "aarden" als tuning??

vr dec 28, 2007 20:04

Wat denk je van een pot met aarde, erg laag in de auto, op de juiste plaats. Wel nat houden, is hij zwaarder.
(lager zwaartepunt)

Terug naar “Tuning onderwerpen”