Tijd voor een vergelijking maar weer. In dit geval de rode Matta van de Polizia Stradale, of misschien wel de Polizia FuoriStradale (= off road)
Laten we dit keer eens beginnen met het origineel:
Bron: www.poliziadistato.it
Deze rode dwaas ('Matta' is Italiaans voor maf, dwaas) staat in het Politieauto Museum in Rome. De officiële type aanduiding is AR 51 waarbij AR niet staat voor Alfa Romeo maar voor Auto Ricognizione, op zijn Hollands gezegd een verkenningsvoertuig. De Matta die zijn bijnaam dankte aan de capriolen tijdens proefritten en presentatie (trappen op en af) was namelijk in de eerste plaats als militair voertuig ontwikkeld. Nadat onder andere de Amerikanen aan het eind van de Tweede Wereldoorlog de Duitsers het land uitjoegen en de fascisten de macht ontnamen bleven er nogal wat Willys Jeeps achter in Italië en dat bleken toch wel verrekt handige karretjes te zijn die overal kwamen en het altijd deden. Zowel Fiat als Alfa gingen direct aan de slag om een Italiaanse evenknie te produceren hetgeen resulteerde in de Campagnolo en de Matta. Meer over de Matta is o.a. te lezen in
Klaverblaadje nummer 58.
Dan de Mattine, de kleine Mattaatjes. Het ene model zonder huif is van Progetto K, het overkapte exemplaar is nieuw van DeAgostini, en verschijnt op 31 januari 2008 in de Italiaanse kiosk. Dit exemplaar komt uiteraard weer uit Hongkong/China.
In eerste instantie lijken de modellen (afgezien van de kap) nagenoeg identiek. De lak van de Progetto is echter net even iets te donker. Die van de DeA is daarentegen weer een tikkie te paars. De Progetto zit daarbij veel te dik in de lak, jammer want dat doet onnodig afbreuk aan het geheel. De derde Matta in de achtergrond is eveneens een DeA, maar dan al eerder verschenen in de Carabinieri reeks.
De Progetto kijkt met grote verbaasde koplampen de wereld in, de exemplaren op de DeA zijn (zoals het hoort) verzonken in het frontpaneel en voorzien van een profiel dat probeert de beschermende gaasje voor te stellen. Helemaal honderd procent is dat niet gelukt en de DeA heeft daardoor een wat somberder snuit gekregen. Ook al is de Progetto wat minder correct, ik vind hem wel de leukere van de twee. Voor de voorruit hebben de fabrikanten heel verschillende oplossingen gekozen. Progetto integreerde een frame met de carrosserie en plakte daar een glaasje achter. Omwille van de stevigheid zijn de raamstijlen wel veel te dik. De oplossing van DeA is beter, het staande stukje transparant plastic is met rood (het frame) en zwart (ruitenwissers) bedrukt waardoor de totaalindruk heel goed is. Het ruitje is wel kwetsbaarder, dat is opgelost door het met een lijmverbinding vast te zetten aan de kap die dan ook niet afneembaar is.
Beide modellen hebben een mooi weergegeven motorkapontgrendeling, die overigens chroomkleurig had moeten zijn.
Progetto K heeft waarschijnlijk een ander exemplaar als voorbeeld gebruikt, er zit een ander kenteken op dan op de DeA waarvan de nummerplaat identiek is aan die van het origineel in Rome.
Aan de achterzijde valt op dat de Progetto een achterklepje/deurtje heeft, de DeA niet. Ik heb ergens een Matta-boek maar kan dat nou net niet vinden (en mijn KB-collectie start pas bij nummer 60...) dus ik kan even niet nagaan op dat klopt en of de Matta inderdaad dergelijke verschillen tussen de gebouwde exemplaren kende. Wel staat vast dat DeA even iets meer werk heeft gemaakt van de achterlichten, de Progetto heeft daar vrij simpele decals.
De DeA heeft heel erg simpele achterbankjes (die zijn dan ook nauwelijks te zien), die van de Progetto zijn iets beter gedetailleerd. Een rit door het ruige terrein, langer dan een kwartier zal overigens geen pretje zijn...
De DeA heeft een iets verzorgder dashboard dat op zich natuurlijk behoorlijk simpel is. Het DeA-stuurtje is veel te dik, al moet ik zeggen dat dat op de foto veel meer op valt dan wanneer je het model in de hand hebt.
Het DeA huifje is redelijk natuurgetrouw weergegeven. Leuk detail: de Matta uit het Politieauto Museum heeft gemodificeerde richtingaanwijzers, het uitklappende armpje is vervangen door een klein knipperlampje. Dat zie je op het model terug! De Carabinieri DeA heeft dat oranje stipje niet. Hulde voor zoveel aandacht voor de details.
Zetten we de beide DeA's naast elkaar dan vallen opeens de verschillende koplampen op en de verschillende extra attributen op de spatborden.
Is er nou een duidelijk 'beste model' aan te wijzen? Ik twijfel. Wat de DeA wint met een betere detaillering wordt wat mij betreft weer teniet gedaan door de iets te paarse kleur en de te donkere koplampen. Groot pluspunt van de DeA is de lagere prijs, zeker als je in staat bent zelf een exemplaar in Italië aan de kiosk te kopen. €10 tegenover het vaak drievoudige van de Progetto is toch wel een groot verschil. Waarbij moet worden opgemerkt dat de ontwikkelaars van DeA/Grani & Partner zeer waarschijnlijk een Progettootje op hun tekentafel hadden staan.
Maf of dwaas, ik vind ze beiden lang niet gek.