De winter heeft zwaar zijn tol geëist aan mijn Alfa, ziehier mijn verhaal;
Na enkele uren aan de remmen en handrem gewerkt te hebben was de TB in principe klaar voor de eerste keuring in 12 jaar. Stationair draaide hij nog iets te hoog dus nog snel even de motorkap opengezet om wat te wijzigen. De wagen had daarvoor enkele weken nog in de vrieskou gestaan (maand december). Alfa gestart en naar voor gaan zien, er komt wat rook tssn de bougies naar boven. Ik denk gewoon wat condens mss, niets erg, maar ik zie op meerdere plaatsen wat 'damp' ontsnappen. Ook langs voor en achter. Direct uitgeschakelt en een nadere inspectie gedaan..
Yep, een barst!
Dit is aan de achterkant getrokken, dus boven de aandrijfas, hier zit even een stuk alu uit het blok??
Ok hier is dus iets serieus missgegaan. Blok gebarsten door vrieskou? klopt, ik ben er vergeten anti-vries in te doen en toen stond hij daar een maand buiten bij -8°. Ik heb er zo vaak opnieuw water in moeten doen om lekken op te sporen of darmen te vervangen, dus simpel vergeten na de zoveelste keer anti-vries bij te doen.
Beginnen met demonteren dan maar!
Voorkant motor is net hetzelfde als aan de achterkant: een stuk alu van 8x8cm er gewoon uitgesprongen, daar waar het water dus loopt. Ik heb gelukkig nog een reserve blok liggen dus dacht eerst te dat stuk te vervangen boven de pakking, is er meer stuk dan volgt een blok wissel, maar weet dus niet of de reserve het nog wel goed doet.
Maar is dit nu echt mogelijk dat water zo krachtig is dat het gewoon een blok kan splijten door uit te zetten?