TweetyV6

Re: Mooie stuurmans wegen

vr jan 11, 2008 08:29

Volgens mij was er nog niet echt een topic als deze. Omdat menig Alfa rijder graag mag genieten van een lekker potje sturen, en daarom op reis ook wel eens een omweg wil maken. Hier een topic waar mensen hun ervaringen of vragen over, mooie stuurwegen in Nederland of Europa kunnen delen. Ook de bijbehorende rustplekken (hotels/campings) kunnen genoemd worden.

Ik trap af met een vraag;

mn vriendin en ik willen van het voorjaar naar Milaan, nu heb ik het geluk een vriendin te hebben welke ook van auto rijden houd en een lekker potje sturen, dus wouden wij Dld doorknallen en vanaf de zwitserse grens/Alpen een alternatieve route volgen. Heeft iemand tips over welke wegen te nemen, of welke te vermijden? Campings rond om Milaan en op de route ben ik ook benieuwd naar (we blijven 3 dagen in/om Milaan)
Zoals al beschreven op de site van Top Gear.

Leuk om te doen is de Grote St. Bernhard. Je komt dan in het Aosta-dal uit. Is wel om als je naar Milaan wilt, maar zeker de moeite waard.

Ook niet écht in de route; De Stelvio pas (Stilfserjoch in het Duits) maar geweldig om te rijden. Die wordt ieder najaar aangedaan door een groepje petrol-heads van Alfisti.net. Ben in 2004 meegeweest. Een hele ervaring, écht geweldig / overweldigend.

Een beetje meer in je route is de Nufenen pas, minder spectaculair maar ook leuk om te doen.

Let wel: informeer vooraf goed of de passen open zijn, die willen wel eens tot midden april/begin mei dicht zijn ivm sneeuw.

Veel plezier !


Ciao ,

Tweety

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3653
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

Re: RE: Mooie stuurmans wegen

vr jan 11, 2008 08:38


Ik bedenk me net dat ik nog een puzzelroute van de achterhoek heb liggen.

Die hebben wij(Hapemo en Ikzelf) hier ook nog liggen , dus mocht je meerdere keuzes willen voor een achterhoekrit , laat maar horen ;)
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Mooie stuurmans wegen

vr jan 11, 2008 11:44

Mooie stuurmanswegen vind je natuurlijk in eerste plaats in eigen land via de SCARB puzzelritten :lol:

Daarnaast vind ik het altijd leuk om in de Eiffel te sturen.
Onder Aken kan je richting Trier heel veel mooie wegen vinden maakt niet uit in welke richting je rijdt.
Ook het Ardennen gebied ten zuiden van Spa is prachtig om te sturen.

Ook een keer een winterse vakantie in het Sauerland doorgebracht in een mooie omgeving met leuke wegen.

Bij bezoeken aan de autoshow Geneve steevast door de Vogezen gereden. Zie ook verslag in meest recente autovisie.

Verder zijn Alpenpassen altijd mooi om te rijden.
Afgelopen oktober mooi stukje Italia/Zwitserland gedaan met inderdaad de Stelvio en andere passen.

Wat ook interessant is om een rallye parcours van het WRC te rijden.
Altijd mooie wegen in mooie omgeving.
Zo heb ik reeds de Monaco / San Remo / Spanje - Tarragona / Finland en Duitsland rallye routes gereden.

Verder kan je natuurlijk bekende wegraces narijden als Mille Miglia of Targa Florio.

tot zover mijn bijdrage.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Mooie stuurmans wegen

vr jan 11, 2008 12:37

Het industrieterrein waar ik op dit moment zit.... :twisted:

Afbeelding
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Mooie stuurmans wegen

vr jan 11, 2008 18:30

Een heel erg leuk rondje op een rustige dag is altijd de Vijlenerberg bij Vaals.

Bij de rotonde net buiten Vaals richting het drielandenpunt en dan voorbij het vakantie park rechtsaf richting het Van der Valk.

Je kunt dan echt een prachtig rondje haarspeldbochten blijven rijden achter elkaar, zovaak je wilt. Zet vrouw en kids op het terras (bij het rode puntje). In een ver verleden werd hier de enigste Nederlandse heuvelklim wedstrijd gereden, zorg wel dat je buiten het toeristenseizoen bent anders krijg je alleen maar middelvingers van fietsers en wandelaars en thumbs up van motorrijders. Dat laatste is niet erg maar de eerste hebben de overhand in die periode.

Afbeelding

Vanuit (Slenaken richting Noorbeek) bij Hoogcruts richting Sint Maartens Voeren (Fouron le comte oid, afhankelijk van hoe fanatiek de taalstrijders bezig zijn :biggrin: ) de Voerstreek in, gewoon rondrijden en die kleine weggetjes durven inrijden waarvan je denkt dit komt nergens op uit (oke 5 van de tien keer sta je idd middenin een weiland maar die andere 5 keer de mooiste stuurweggetjes die je dicht bij huis kan vinden). Af en toe gaat het over in onverhard, maar wel netjes bijgehouden onverharde wegen, en kom je in plaatjes als Ulvent waar 4 boerderijen en 5 grenspaaltjes staan. Er zit in Ulvent ook een heel mooie boerderij waar ze overheerlijk zelfgemaakt ijs maken en heerlijke streekgerechten serveren.

En als je dan uitgereden bent zet dan koers naar Teuven voor een heerlijke maaltijd en vele soorten bier bij Moeder de Gans. Loop na het eten naar de overkant voor nog een heerlijke pint en gooi een euromunt in het mechanisch orkest ;) ;) degene die er ooit geweest zijn weten nu genoeg, ieder ander, sla dit jaar die buitenland vakantie over en zet koers naar de Voerstreek.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Peternijmegen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: ma apr 16, 2007 19:58
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: RE: Mooie stuurmans wegen

za jan 12, 2008 23:51


Of de zevenheuvelenweg bij Groesbeek, ook een aanradertje... :!:

Die hadden we in 2005 in de Nijmeegse-achterhoek rit zitten 8) 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marley wat dacht je van de haarspeld van de berg en dalseweg naar Beek/ubbergen.
wel geing hoor.
www.nimega100miglia.nl

Komt het vandaag niet komt het morgen, maar komen zal het er.

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

RE: Mooie stuurmans wegen

za jan 12, 2008 23:53

Zolang er maar veel bochten zijn, niet al te lange rechte stukken en mooi weer....Prima! 8)

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: Mooie stuurmans wegen

za jan 12, 2008 23:56

In Autovisie 01-2008 staat onder het kopje Beste stuurmans wegen een tripje door de Vogezen.Niet te ver weg en leuk om te doen zo te lezen.Denk dat ik komende zomervakantie daar een ga kijken.

Gebruikersavatar
elogiov6
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: wo nov 22, 2006 14:08
Locatie: Amsterdam

RE: Mooie stuurmans wegen

zo jan 13, 2008 00:04

Is er voor mij maar eentje, namelijk de devil´s elbow in schotland. Gaat ook naar een skigebied toe. IS echt waarzinnig moeilijk om snel doorheen te gaan vanwege de vele hoogteverschillen......
1054kg

Alfa 75 3.5 12v Savali voor trackdays
Peugeot 1.6 GTI daily

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Mooie stuurmans wegen

ma jan 14, 2008 14:29

Het industrieterrein waar ik op dit moment zit.... :twisted:

Afbeelding
Dat ken ik ja, mn vriendin woont een paar km ten noorden daarvan. Je kan leuk driften daaro :oops:

Thanks voor de route ideeën.

@Marley, ik woon in de Achterhoek en ken ondertussen elk hoekje. Die puzzel rit was meer voor als iemand er nog eentje wou rijden.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
alfa 75&90 driver
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: do okt 12, 2006 12:44
Locatie: Munstergeleen (Sittard-Geleen)

Re: RE: Mooie stuurmans wegen

ma jan 14, 2008 17:57

Een heel erg leuk rondje op een rustige dag is altijd de Vijlenerberg bij Vaals.

Bij de rotonde net buiten Vaals richting het drielandenpunt en dan voorbij het vakantie park rechtsaf richting het Van der Valk.

Je kunt dan echt een prachtig rondje haarspeldbochten blijven rijden achter elkaar, zovaak je wilt. Zet vrouw en kids op het terras (bij het rode puntje). In een ver verleden werd hier de enigste Nederlandse heuvelklim wedstrijd gereden, zorg wel dat je buiten het toeristenseizoen bent anders krijg je alleen maar middelvingers van fietsers en wandelaars en thumbs up van motorrijders. Dat laatste is niet erg maar de eerste hebben de overhand in die periode.

Afbeelding

Vanuit (Slenaken richting Noorbeek) bij Hoogcruts richting Sint Maartens Voeren (Fouron le comte oid, afhankelijk van hoe fanatiek de taalstrijders bezig zijn :biggrin: ) de Voerstreek in, gewoon rondrijden en die kleine weggetjes durven inrijden waarvan je denkt dit komt nergens op uit (oke 5 van de tien keer sta je idd middenin een weiland maar die andere 5 keer de mooiste stuurweggetjes die je dicht bij huis kan vinden). Af en toe gaat het over in onverhard, maar wel netjes bijgehouden onverharde wegen, en kom je in plaatjes als Ulvent waar 4 boerderijen en 5 grenspaaltjes staan. Er zit in Ulvent ook een heel mooie boerderij waar ze overheerlijk zelfgemaakt ijs maken en heerlijke streekgerechten serveren.

En als je dan uitgereden bent zet dan koers naar Teuven voor een heerlijke maaltijd en vele soorten bier bij Moeder de Gans. Loop na het eten naar de overkant voor nog een heerlijke pint en gooi een euromunt in het mechanisch orkest ;) ;) degene die er ooit geweest zijn weten nu genoeg, ieder ander, sla dit jaar die buitenland vakantie over en zet koers naar de Voerstreek.
Ja wat hij zegt :wink: en nog veel meer van het wegennet in zuid-limburg :thumbs:

Gr Stefan
Alfa rosso 130 75 Indy
Alfa 75 Turbo numerata antraciet
Alfa 75 Turbo Europa Evo replica AR555
2x bianco caprodimonte 90 2.0 IE
Ducati 900ss nuda '97

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3036
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: Mooie stuurmans wegen

ma jan 14, 2008 20:05

Werd op deze geattendeerd i.v.m. Italieplannen 8)

Afbeelding
Dan rij je van Forcella di Lavardet naar Campolungo..... of andersom (noord Italie)

:driving: :driving: :driving: :driving: :driving: :driving: :driving: :driving: :driving:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
La macchina
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 13:34
Locatie: Regio Gent

RE: Mooie stuurmans wegen

ma jan 14, 2008 20:34

Op volgende pagina vind je heel wat routes terug uit heel wat landen in Europa, je kan de gegevens zelfs rechtstreeks op je GPS binnenslepen mocht je dat willen:

http://www.gto-magazine.nl/tourroutes.php


Alfa-boot
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di jun 15, 2010 20:42
Locatie: Zwijndrecht

RE: Mooie stuurmans wegen

di apr 19, 2011 19:22

Wilde 2de Paasdag een dagje in de Vogezen gaan rondtouren, in de buurt van Colmar.
Iemand ideeën / tips ?

Terug naar “Het Forum Café”