Hoi Forumleden....
Ik heb twee probleempjes met mijn motor (Alfa75 1.8 IE).
1) schuim in koelwater reservoire, en niveau zakt langzaam.
2) tikgeluid bij koude een koude motor
ad1)
uitgezocht:
a) schuim in koelwaterreservoire
b) geen geknetter als ik aan de peilstok een vlammetje houd
c) geen geborrel in koelwaterreservoire
d) olieniveau stijgt niet
Mijn conclusie: lekke koppakking of gescheurde kop..?! Ik weet echter niet of bij dit type een gescheurde kop vaker voorkomt (het is een 1.8 IE uit 1991)
Oplossing: nieuwe koppakking erin leggen? Echter heeft het ook zin om als eerste de kop bij te trekken en ff te kijken hoe het gaat...of is dat uit den boze?!
ad2)
Uitgezocht:
a) metaal op verschillende plaatsen op motor gezet en geluisterd:
-nokkenassen klinken als een naaimachine...lijken dus niet de kleppen en/of klepspeling te zijn
-bij de verschillende cilinders lijkt geen geluid vandaan te komen
b) speling gechecked: (in: 0.40-0.45, uit: 0.50-0.55...lijkt iets te ruim maar niet ernstig...en eentje staat op 0.45-0.5)
c) als ik onder de motor sta lijkt het geluid harder te zijn (heb toen helaas niet kunnen luisteren met een metalen voorwerp)
d) als de motor warm is is het geluid weg cq. bijna niet aanwezig.
e) tijdens gas geven lijkt het geluid niet heftiger te worden....eerder verdwijnt het...maar dat laatste kan ook komen doordat het tikgeluid wordt overstemd
voorlopige conclusie: Kantelende zuiger lijkt uitgesloten daar het geluid niet op die plek aanwezig is. Dus ik zit meer aan een drijfstanglager, krukaslager of hoofdlager te denken
Mijn vraagjes zijn de volgende:
1) Zijn jullie het eens met mijn conclusies...wat kan ik nog meer doen om meer zekerheid te krijgen over beide probleempjes?
2) Ik heb waarschijnlijk niet de tijd om voor juli/aug de motor uit de 75 te tillen. Dus ik wilde komende maand alleen de koppakking gaan vervangen en ergens in juli/aug pas de lagers aan te pakken. Is dat wijs of zou het een met het ander te maken kunnen hebben? (waarschijnlijk zal ik in juli/aug een km of 3000 verder zijn)
3) Als de koppakking wordt vernieuwd moet je dan ALTIJD de kop laten vlakken?
4) Kan ik proberen om de kop nog een keer na te trekken of is at uit den boze?
Misschien belangrijk om te weten: de motor heb ik 7 a 8 jaar geleden totaal laten reviseren, een km of 75000 terug. Alles is vernieuwd, tevens is de krukas vervangen door een beter exemplaar. Ik vind het absurd dat dus al een koppakking doorslaat en wellicht een lager vreemd gaat doen...maar oke...wat moet je na 7 jaar beginnen he
Kop is na de revisie overigens nog een keer nagetrokken!
Graag jullie reacties
Ik ben benieuwd!
Groeten, Bertoontje