Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

di jan 15, 2008 22:50

Om mijn nieuwsgierigheid te stillen ben ik een beetje aan het struinen geweest over het internet.
Ik heb al veel gevonden over motor conversies:

http://www.alfabb.com/bb/forums/archive ... /f-61.html

Maar nog niets over het ombouwen van een 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

Volgens mij begint het rijtje benodigdheden met :
- Krukas 3.2
- Zuigers 3.2
- 4 mm Spacer
- (drijfstangen 3.2?)

Enige idee waar meer informatie staat?

Het bestaat wel:
http://www.alfagtv6.com/bb/viewtopic.ph ... conversion

Z'man dont forget the spacer needed with the GTA crank like I just did. Put the pulley on,tightened it and it was still loose.(my 3.7L 24v project in 164 block) I wasnt paying attention when Barry made the spacer on the 3.2 conversion he did two years two years ago.

http://www.alfagtv6.com/bb/viewtopic.ph ... conversion

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

di jan 15, 2008 23:17

volgens mij gaat dat over een andere spacer... GTA motor heeft een kettingaandrijving voor de oliepomp in tegenstelling tot de 164 motor. hierdoor is de krukas anders en moet je iets van een spacer maken.

Mail Barry maar via het alfagtv forum,legt hij het je precies uit.. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

do jan 17, 2008 00:35

volgens mij heb je alleen maar de krukas nodig, drijfstangen zijn exact hetzelfde en boring is ook gelijk!!
krukasje scoren en 3,2 liter rijden.
maar je hebt geen 3,2 nodig om hoge pk waardes uit het 24V blokje te halen.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

do jan 17, 2008 09:37

volgens mij heb je alleen maar de krukas nodig, drijfstangen zijn exact hetzelfde en boring is ook gelijk!!
krukasje scoren en 3,2 liter rijden.
maar je hebt geen 3,2 nodig om hoge pk waardes uit het 24V blokje te halen.
Maar dan heb je het antwoord al gegeven Marc.
Als de drijfstangen gelijk zijn moeten er misschien andere zuigers in.

Je cilinderinhoud is 0,5 liter (3.0 / 6).
Bij gelijkblijvende boring vergroot je de cilinderinhoud door een grotere slag.
Die grotere slag haal je uit een grotere "draaicirkel" van je krukas.
De cilinderinhoud van een 3.2 = 0,533 liter.
- pie * boring^2 = opp cylinder. Opp cyl x slag = inhoud.
Copp.x Slag1= 100% : Copp.Slag2= 106%
Dus Slag 2 = 106% groter dan Slag 1.
Dat betekent weer dat de zuiger van de 3.2 GTA 93% lager moet zijn (tov de zuigerpen) dan de zuiger van een 3.0 V6. Anders wordt de compressie misschien te hoog.
Trouwens is de compressie van een 3.2 GTA motor hoger dan die van een 3.0V6??
Ik kan het berekenen als ik de boring weet van een zuiger.
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op do jan 17, 2008 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1307
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

do jan 17, 2008 09:54

http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... bmit=Tonen
Alle antwoorden in een note dop. Geen garantie op correctheid van de gegevens :lol:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

do jan 17, 2008 10:08

164 3.0 V6 24V
aantal cilinders 6, in V-vorm
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 2959 cm3
boring x slag 93,0 x 72,6 mm
compressieverh. 10,0:1
max. vermogen 152 kW (207 pk)


Alfa Romeo 156 GTA 3.2 V6 24V Alfa Romeo 164 Super 3.0 V6 24V

MOTOR
aantal cilinders 6, in V-vorm
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 3179 cm3
boring x slag 93,0 x 78,0 mm
compressieverh. 10,5:1
max. vermogen 184 kW (250 pk)

Volgens deze gegevens is de slag: 107% groter
De compressieverhouding: 105% groter

Zou goed kunnen dat ook de zuigers hetzelfde zijn.
Ze staan dan (78-72,6)/2= 2,7 mm hoger in de cilinders op bdp.
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op do jan 17, 2008 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

do jan 17, 2008 10:09

Slag van een 3.0 72.6mm t.ov. een 3.2 78.0mm volgens Autodata.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

do jan 17, 2008 10:18

Ander krukasje erin en klaar is Kees????

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

do jan 17, 2008 11:11

Andere krukas voor langere slag betekent dus dat de zuiger naar boven en onder een langere slag maakt, bij de gta hebben ze hierdoor de zuigers aangepast

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

do jan 17, 2008 11:56

Andere krukas voor langere slag betekent dus dat de zuiger naar boven en onder een langere slag maakt, bij de gta hebben ze hierdoor de zuigers aangepast
Weet je dit zeker of denk je dat?
Volgens mijn bovenstaande berekening zou dat niet hoeven.
De compressieverhouding gaat alleen omhoog.
Volgens carbasedata 105% naar 10,5
Volgens berekening 107% naar 10,7

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

do jan 17, 2008 12:13

roy,
waar ben je toch mee bezig.
koop ineens een 3.7!!!hahaha :wink:

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

do jan 17, 2008 12:34

Vraag me af of de zuigers de koppen niet van de kleppen slaan met de verlengde slag.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1307
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

do jan 17, 2008 12:45

Vraag me af of de zuigers de koppen niet van de kleppen slaan met de verlengde slag.
Precies ((78-72.6)/2) = 2.7 mm minder, is serieus veel in klep - zuiger afstand en kan me ook niet voorstellen dat de nokkenstokken van een gta gelijk aan een gewone 24v zijn.
Laatst gewijzigd door Maurizio op do jan 17, 2008 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

do jan 17, 2008 12:50

De zuigers ZIJN anders.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

Re: RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

do jan 17, 2008 13:02

Andere krukas voor langere slag betekent dus dat de zuiger naar boven en onder een langere slag maakt, bij de gta hebben ze hierdoor de zuigers aangepast
Weet je dit zeker of denk je dat?
Volgens mijn bovenstaande berekening zou dat niet hoeven.
De compressieverhouding gaat alleen omhoog.
Volgens carbasedata 105% naar 10,5
Volgens berekening 107% naar 10,7

dat weet ik zeker, neem anders eens contact op met stephan lenior, die heeft het ook gedaan met zijn dax 3.0 24v en was behoorlijk onder de indruk, waar ik had verwacht dat het niet de moeite waard zou zijn vond hij dat zeker wel na er mee gereden te hebben. Kan me nog herinneren dat hij ook lang op de zuigers moest wachten bij tuynder.
Inlaatnokkenassen zijn ook flink afwijkend, worden ook met succes gebruikt in 3.0 24V's. Je levert iets in onderin, maar boven de 5500 zakt hij niet meer in

Terug naar “Tuning onderwerpen”