Sommige modellen krijgen een tweede leven nadat de oorspronkelijke fabrikant gestopt is met de productie ervan. Een bekend voorbeeld is de Giulietta Spider van Solido die later door Metosul (P) en Brosol (BR) werd geproduceerd. Tal van Politoys modellen zien we ook als McGregor (MEX) terug. Cees liet een tijdje geleden wat Turkse modellen zien die uit de oude mallen van Edil Toys kwamen.
Zo piepte op eBay deze week een Griekse Giulietta tevoorschijn:
Het merk is Polfi Toys. Het leek wel een oude Bburago. Ik heb mijn exemplaar er even bijgepakt, het is inderdaad een oude Bburago. Er blijken toch wel forse verschillen in te zitten, afgezien van de kleur en bestickering. Waar op de Bburago de motorkap open kan is dat op de Polfi een vast exemplaar. De luchtroosters op de motorkap, op de Bburago aparte plastic onderdeeltjes, zijn verdwenen. De voorruit is volkomen glad, geen ruitenwissers-in reliëf te bekennen. (Op eBay stonden
meer foto's). Het Alfa hart in de grille is simpeler. De stoelen die in de Bburago heel onlogisch naar voren geklapt kunnen worden alsof het een tweedeurs auto betreft, zijn in de Polfi vervangen door rigide exemlaren. De bodemplaat is qua indeling hetzelfde maar oogt veel slordiger. Er staat schaal 1:25 op, de doos houdt het op 1:24, de schaal die Bburago ook aangeeft. De Polfi heeft wel normale rode achterlichten in plaats van die lelijke fluorescerend oranje dingen achterop de Bburago.
Ik heb nog even overwogen te bieden, toch maar niet gedaan. Ik schat dat het model die €30 zeker wel waard is vanwege zijn zeldzaamheid en mint & boxed conditie, maar omdat ik de laatste jaren niet groter dan 1:43 verzamel werd me dat toch te gek voor iets dat ik alleen maar leuk vind omdat het zo apart is.