Sargon
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: do mei 10, 2007 19:26
Locatie: Utrecht

75 TS of 1.8??

do jan 24, 2008 14:54

Hallo Allemaal,

Ik zit met het volgende: Ik wil een 75 aanschaffen maar nu twijfel ik of ik een 1.8 moet overwegen of voor de 2.0 TS gaan. Heb een goede harde 1.8 in het verschiet maar vraag mij af of een ts niet veel sportiever is. Kijk, op papier is de TS sneller maar ik heb gehoord dat dit in de praktijk wel meevalt. Verder heb ik gezien dat het verbruik van een 1.8 meer is dan van een ts, klopt dit in de praktijk?
Kan iemand, met ervaring met een of beide type auto's mij misschien wat meer info geven?
En wat de ervaringen zijn?

Bijvoorbaat heel hartelijk dank van een twijfelaar.... :roll:

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: 75 TS of 1.8??

do jan 24, 2008 14:57

Neem een TS. Zuiniger, (echt) sneller en leuker.

Of koop de 1800 en bouw m om.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 75 TS of 1.8??

do jan 24, 2008 14:58

duidelijk een TS

meer vermogen en een sper as maken hem een stuk sportiever
heb wel eens een 1.8 gereden die een TS aardig bij hielt, maar over het algemeen is een TS gewoon een stukje sneller
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: 75 TS of 1.8??

do jan 24, 2008 15:16

Minstens TS !

Sargon
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: do mei 10, 2007 19:26
Locatie: Utrecht

RE: 75 TS of 1.8??

do jan 24, 2008 15:24

Bedankt voor jullie reakties!

Die 75 1.8 is wel een goede harde auto voor niet veel geld. Wat zou het kosten om er een goed ts-blok in te zetten?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: 75 TS of 1.8??

do jan 24, 2008 15:37

Bedankt voor jullie reakties!

Die 75 1.8 is wel een goede harde auto voor niet veel geld. Wat zou het kosten om er een goed ts-blok in te zetten?
Met t blok alleen heb je niet alle TS goodies te pakken; ook oa de versnellingsbak met sperdiff (léuk!) en de geventileerde schijven vóór zijn de moeite waard...
Kijk ,kun je voor een erg laag bedrag de ,zoals je zelf zegt harde, 1.8 kopen dan is er de mogelijkheid om een TS met slechte body en goede techniek te scoren en 1+1=2 doen...Alles is over te bouwen als t daarover gaat, plug and play voor een erg groot deel.

Optie 2 is een harde TS te zoeken voor een wat hoger bedrag en dan ben je in 1x klaar...

Is net wat je zelf wilt en kunt; moet je het overbouwwerk allemaal uitbesteden bij een garage oid is het een stuk voordeliger om een goede TS te zoeken schat ik zo... :?
Suc6, 75's zijn zowiezo 8) , grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: 75 TS of 1.8??

do jan 24, 2008 16:01

Wat een leuke keuze blijft dit toch.

Een TS is inderdaad leuker om te rijden aangezien deze sneller is en nog soepeler. Neem daar de betere remmen bij en het plaatje is compleet.

Aan de praktische kant: vind maar eens een goede 75 en dan maakt het niet uit welk type. Roest is een probleem als ook hoge kilometerstanden met alle gevolgen van dien. Ik denk dan ook dat een budget stellen en daar binnen zoeken belangrijker is dan de keuze 1.8 of TS. Een goede 1.8 rijdt ook geweldig! (en scheelt een hoop Spee eurocenten)

Mocht je verzinnen om een 1.8 om te bouwen naar TS bedenk dan dat de volgende onderdelen anders zijn:

- remmen,
- 5 gaats naven,
- cardanas,
- versnellingsbak
- fusee voor,
- plaats accu,
- draadboom motor.

Dit zul je bijna geheel om moeten bouwen. Gezien het feit dat een 75 een wat eigenaardige constructie is zul je dit zelf moeten kunnen of een hele dikke portemonee hebben als een garage dit gaat doen.

Kortom succes met je keuze,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: 75 TS of 1.8??

do jan 24, 2008 16:05

Meteen een TS kopen !
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 75 TS of 1.8??

do jan 24, 2008 16:13

hoge km-stand hoeft niet gelijk negatief te zijn

de 75 blokken (mits enige verzorging) halen allemaal 3ton (behalve vd turbo weet ik dat niet)
maar heb meerdere TSjes gereden met 2 ton, 1.8jes met 2 en zelfs 3 ton, 1xTS met 3,8 ton en nu een V6 met 2ton
motorisch maakt het dus niet zo veel voor de km-stand uit, maar dat is mijn mening
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: 75 TS of 1.8??

do jan 24, 2008 16:23

Meteen een TS kopen !
Als je ziet wat een paar lullige centen ze moeten kosten momenteel -> V6 geen optie ? Als je 2000 punten te vergeven heb kan je echt wel een redlijke zespitter op de kop tikken. Het onderhoud is wel duurder, en ook benzine lust ie wel, maar ik heb dat er zelf i.i.g. voor over.

En ook al koop je er één met roest waar je na 3 jaar echt aan moet lassen om esthetische- of verkeersveiligheidsredenen, dan geef je hem weg aan iemand voor een 4-pack Duvel, en heb je voor niet al te veel centen leuk gereden die tijd.

...maar dat vroeg je niet ;)

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: 75 TS of 1.8??

do jan 24, 2008 16:36

hoge km-stand hoeft niet gelijk negatief te zijn

de 75 blokken (mits enige verzorging) halen allemaal 3ton (behalve vd turbo weet ik dat niet)
maar heb meerdere TSjes gereden met 2 ton, 1.8jes met 2 en zelfs 3 ton, 1xTS met 3,8 ton en nu een V6 met 2ton
motorisch maakt het dus niet zo veel voor de km-stand uit, maar dat is mijn mening
Heb in de Giulietta een 1.8 blok liggen van een 75. Daar staat nu 3,6 ton op maar ik ben bang dat het een aflopende zaak aan het worden is: bovenop cylinder 3 is langzaamaan een zwembadje van koelwater aan het ontstaan. Geen idee waar het vandaan komt :(

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 75 TS of 1.8??

do jan 24, 2008 16:52

Heb in de Giulietta een 1.8 blok liggen van een 75. Daar staat nu 3,6 ton op maar ik ben bang dat het een aflopende zaak aan het worden is: bovenop cylinder 3 is langzaamaan een zwembadje van koelwater aan het ontstaan. Geen idee waar het vandaan komt
mag het na 3,6 ton....

het blok wat 3,8 ton had gelopen zat in een 155, dat blok rijdt nog steeds rond :blue_shocked:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Sargon
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: do mei 10, 2007 19:26
Locatie: Utrecht

RE: 75 TS of 1.8??

do jan 24, 2008 17:20

"Met t blok alleen heb je niet alle TS goodies te pakken; ook oa de versnellingsbak met sperdiff (léuk!)", Heeft de 1.8 dat dan niet, die versnellingsbak met sperdiff?? Ik heb me laten vertellen van wel.
Die geventileerde remmen voor niet inderdaad, dat wist ik.

mmmm....dan ga ik misschien toch liever voor een TS. Je kan het beter meteen goed doen lijkt me. Een v6 lijkt me toch weer iets te duur in onderhoud en brandstof en ik heb gehoord dat veel van de pk's niet op het asfalt belanden. Maar trekken doet ie vast wel :D

En is er ook nog verschil tussen bouwjaar van 1.8tjes, dat er snellere zijn?
[/i]

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 75 TS of 1.8??

do jan 24, 2008 17:31

Nope 1.8 heeft geen sper (1.8 turbo daarentegen wel dacht ik)
Value for money kom je idd bij een TS uit, een v6 (zeker een America) zuipt als een leiendekker bij fun maken. (lees stevig trappen 8) )
1.6, 1.8 en 2.0 had je vroegah ook in carburateuruitvoering (serie 1) ,maar ook daar liep zeker bij laatstgenoemde (hier spreekt een ervaringsdeskundige :evil: ) de benzine ahw zo de uitlaat uit...
Kortom wil je én redelijk zuinig rijden (stevig blazen door de polder en nog 1:10 halen met 2 vingers in de neus!), veel lol met dwarsgaan én een blok wat doorgaans écht veel km's aankan>de 75 Twin Spark!
Nou nog een hard exemplaar scoren (lees de rubriek aandachtspunten voor genoemd model eens door! :idea: ) en dan ben je t mannetje! :wink:
Suc6,grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: 75 TS of 1.8??

do jan 24, 2008 17:34

Jullie hebben allemaal gelijk.. :D


Maar...

In het verleden zijn er prachtige 1.8en naar de sloop gegaan omdat niemand ze wilde hebben.. Indy's waren tot een paar jaar geleden ook niet gewild, alleen maar TS, turbo en V6. Zijn ook de beste keus, maar als je aan een budget gebonden bent kun je voor erg weinig een prima 1.8 op de kop tikken..

Begrijp je?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Terug naar “Algemene Technische vragen”