De 916 is geheel verzinkt en deels kunstof, roesten doet hij dus eigenlijk niet. Ik heb zelf een V6 Turbo, die komt niet voor bij 'n spider. De 3.0 24V volgens mij vanaf '97 is een betrouwbaar blok. Zelfstellende nokkenas etc. De oudere 3.0 12V hoor je nog wel es vervelende dingen van. TS'jes kennen de algemene probleempjes maar is eigenlijk wat te licht voor een echte sportwagen (mijn idee?!) De 3.0 24 en de V6TB zijn aardig aan elkaar gewaagd, waarbij de TB op toeren gereden dient te worden om de kick te krijgen.
Belangerijkste aandachtspunt bij alle 916's is de ophanging, draagarmpjes spoorstanguiteinden etc. Draagarmen vervangen is vrij kostbaar, ook de airbagcomputer wil wel es de geest geven (let op de lampjes dus!) en de elektrische ramen (bestuurderkant meest gebruikt).
In het algemeen is mijn ervaring dat het een super auto is om te berijden, maar gemiddeld niet goedkoop in onderhoud. Hou genoeg marge aan bij de 'zo op het oog' vaak gunstige instapprijzen. Koop hem liever bij een dealer of liefhebber.
Wat betreft jouw type 4, niet zo'n rij kick als de 916 spider maar wel alvast een classic. Ik ga d'r een type 3 bij kopen hoop ik. Moeilijke beslissing voor jouw. Bij niet alle 916 spider (uitvoering) vind ik de lijn er goed uit komen, gesloten vind ik hem eigenlijk niet mooi, smaken verschillen. Bovendien altijd dakje er af
Gr Rene