Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

do jan 17, 2008 13:21

Dat is duidelijk, bedankt.
Bijna 3 mm hogere zuigerhoogte is toch een stuk meer bij het zuiger/kleppenspel dan even tussen duim en vinger kijken.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

do jan 17, 2008 20:03

Neem een krukas van een 2.5.... :wink: krijg je een lage compressie 2.8 24v, monteer een of andere vorm van drukvulling met rond de 1.0 bar laaddruk en je hebt een leuke motor. 8)

Er is wel een klein probleempje hiermee en dat is dat de originele versnellingsbakken van Alfa hier niet zo goed tegen kunnen... :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

vr jan 25, 2008 21:17

Vind dat er weinig zichtbaar verschil is tussen GTa en standaard assen.
Ed (156 3.2)

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1307
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

za jan 26, 2008 11:44

Vind dat er weinig zichtbaar verschil is tussen GTa en standaard assen.
Ed (156 3.2)
Toevallig kwam gisteren deze voorbij 3.2 vs 3.0 op gtv6.com
Afbeelding
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

za jan 26, 2008 16:19

Alleeen de inlaatnokkenassen zijn anders, en dat scheelt toch wel wat schijnbaar... 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

za jan 26, 2008 16:22

Die 2,7 mm verschil in slag geldt trouwens wel voor de gehele slag, het is dus niet zo dat de zuiger ineens 2,7 mm hoger uit het blok komt.... de totale slaglengte neemt toe met 2,7 mm dus in zowel opwaartse als neerwaarste richting verplaatst de zuiger zich 1,35 mm verder omhoog of omlaag. :roll:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

ma jan 28, 2008 09:19

Die 2,7 mm verschil in slag geldt trouwens wel voor de gehele slag, het is dus niet zo dat de zuiger ineens 2,7 mm hoger uit het blok komt.... de totale slaglengte neemt toe met 2,7 mm dus in zowel opwaartse als neerwaarste richting verplaatst de zuiger zich 1,35 mm verder omhoog of omlaag. :roll:
Hoi Giuliettaevo, die 2,7 mm had ik al gedeeld op 5,4 mm.
Namelijk ((78-72.6)/2) = 2.7 mm.
Maar, ik heb wel eens een extra dikke (tussen) pakking gezien bij een Nord motor. Die leek mij ook wel 2,5 - 3 mm dik.
Dit zou de oplossing kunnen zijn.

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

ma jan 28, 2008 14:17

roy, dat gaat toch helemaal niet!
je zal een kirukas en andere zuigers moeten kopen.
kost een helboel geld!en voor de 12 klepper zijn er geen zuigers.moet je eerst en 24v blok kopen en die ombouwen.
mmm,kost een hoop geld.
koop het boek van jim k , daar staan alle dingen in die nodig zijn om een streetable 250 pk uit een 12klep motortje te halen.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

ma jan 28, 2008 14:37

roy, dat gaat toch helemaal niet!
je zal een kirukas en andere zuigers moeten kopen.
kost een helboel geld!en voor de 12 klepper zijn er geen zuigers.moet je eerst en 24v blok kopen en die ombouwen.
mmm,kost een hoop geld.
koop het boek van jim k , daar staan alle dingen in die nodig zijn om een streetable 250 pk uit een 12klep motortje te halen.
Hmmm.. Volgens mij gaat dat wel.
Maar waarschijnlijk schrijven we langs elkaar heen.
Ik heb het over de 3.0 V6 24V in de 164. De wagen bevalt goed en het blokje tikt langzaam maar zeker naar de 300.000.
Als er dan een (kleine) revisie aankomt wil ik alle drijfstang en krukaslagers vervangen.
En als dan de boel toch open is meteen de krukas zelf vervangen.
Mits..... het 2,7 mm verschil opgevangen kan worden door een extra tussenpakking.
Bij sommige stationaire gasmotoren gebruiken ze een "anti-polishing" ring bovenop de cilinderwand.
http://www.cimac.com/PDF/CIMAC%20Circle ... osgren.pdf
http://www.wartsila.com/Wartsila/global ... sulzer.pdf

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

ma jan 28, 2008 14:43

roy, dat gaat toch helemaal niet!
je zal een kirukas en andere zuigers moeten kopen.
kost een helboel geld!en voor de 12 klepper zijn er geen zuigers.moet je eerst en 24v blok kopen en die ombouwen.
mmm,kost een hoop geld.
koop het boek van jim k , daar staan alle dingen in die nodig zijn om een streetable 250 pk uit een 12klep motortje te halen.
Bij mijn weten is dat boek nog helemaal niet te koop? 250 streetable pk's lijkt me trouwens redelijk optimistisch. Die zijn vast in ieder geval niet ook zo affordable meer........

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

ma jan 28, 2008 18:09

het geld dat je uitgeeft voor een krukas en zuigers kan je beter uitgeven voor een goede tuning aan je 3.0 blokje.
kan je zonder al te veel moeite een hoop pk's uithalen.
er is een kunstje uit te halen met de drijfstangen, maar dat moet je even mailen dan kan ik je een emailadres geven van barry in zuid afrika.
zij rekken het small end van de drijfstang een mm'tje (langer) een andere busje er in en op een of andere manier geeft dit veel vermogens winst.
was trouwens een tijd geleden na te lezen op gtv6.com
vraag mij niets! :?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

ma jan 28, 2008 18:21

Die dikke pakking gaat hem ook niet worden... kom je met de distributie in de knoei, je verzet dan je hele timing. :(

Wat een oplossing kan zijn is het laten aanpassen van je small end lager. Dat is het kleinere lager in de drijfstang. Een goed revisiebedrijf kan hier wel een nieuw lager inzetten waarin het gat een stukje naar beneden is geplaatst. maar of je er 2.7 mm mee kunt overbruggen betwijfel ik... :?

Maar ik zou niet gaan liggen emmeren met een 3.2 krukas. Gewoon de 3.0 24v houden. Nieuwe lagers, zuigerveren en pakkingen erin en de cilinders een keer ophonen. voor het geld dat je bespaart een paar andere nokkenassen en spruistukken kopen en even op de bank laten afstellen en dan heb je ook een leuk blok. En als je perse 3.2 wilt gewoon bij Sam van Lingen een setje zuigers kopen, hebben ze vast nog wel liggen uit zo'n 3,7 liter ombouwproject... :wink:

GTA krukas past trouwens ook niet zomaar in een 164 motor.... Zit een heel ander soort oliepomp en aandrijving in dat blok. :(

Complete GTA motor kopen is misschien een snellere en goedkopere oplossing...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

di jan 29, 2008 20:34

Een Gta inbouwen in een 164 is veel werk (heel veel) heb m dan ook maar in een 156 gedaan.
ED

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

di jan 29, 2008 22:29

GTA inbouwen in een 33, dat is pas veel werk... :wink: en dan eigenlijk ook nog achterwielaandrijving erbij. [-o<
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V

di feb 05, 2008 13:23

:shock: Pan Probleem - met 3.2 pan gaat ie niet passen en de oude pan is niet overzetbaar.... (pomp ook andere aandrijving dus pas je niet zo 1-2-3 aan....

Remco zegt het al het eerste eigenlijk....
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Tuning onderwerpen”