Zo, gisteren weer een fijn dagje gesleuteld in de prachtige garage/schuur van Alessandro.
Eerst de radiateur enzo losgemaakt om lekker de ruimte te hebben. Geen overbodige luxe trouwens om de koelvloeistof te vervangen, wat daar in zat weet ik niet maar was geen zuivere zaak!
Daarna de klepspeling opgemeten. (Lijstje met maten ligt helaas nog in Kaatsheuvel). Redelijk wat afwijkingen, dus wat andere plaatjes ertussen kon geen kwaad. Dat gaat het makkelijkste met een zelfgemaakt tooltje:
Werkt als volgt: draai de krukas zo dat de nokkenas de klep open duwt, dan het tooltje op de dunne rand van de klepbeker zetten en de nokkenas verder draaien de klepbeker wordt geblokkeert door de metalen strip en het plaatje kan eruit gewipt worden met een dunne schroevendraaier. (mits je van tevoren de inkeping in de beker bovenaan hebt gedraait en die niet ondertussen verdraait is
)
Het koste even wat tijd om het onder de knie te krijgen, (aantal klepstelplaatjes onder de nokkenas geschoven, tooltje schoot soms van de beker af enzo) maar bij de tweede helft van het blok ging het eigenlijk van een leien dakje.
Daarna de distributieriemen, spanrollen en waterpomp vervangen. Dit is de 4e waterpomp van een 33 die ik vervangen heb en wederom geen probleem om die pomp er in zijn geheel uit te halen.
Ondertussen ook de smurrie van de voorste dwarsbalk gestoken met een plamuurmes... daar lag echt een dik plakkaat aan zooi op zeg:
Toen kon het blok weer opgebouwd worden om de laatste klusjes te doen. Bij het terugplaatsen van de dynamo zette Sander even wat kracht en het blok schoof pardoes opzij.... hmm, dat kan niet de bedoeling zijn. Voorste motorsteun blijkt volledig op te zijn en de stang waarmee het blok aan de zijkant vast gehouden hoort te worden zat ook niet meer opgesloten in rubber.... heel fijn, de volgende kklusjes staan alweer gepland dus
Daarna weer gestart en de timing gecheckt, die stond uitstekend! Vervolgens de vacuümmeters erbij om de carbs synchroon af te stellen:
Hier was nog wel wat voordeel te behalen, na wat stelwerk loopt het blokje nu heerlijk rustig, pakt het lekker op bij alle toerentallen en blijft het lekker doortrekken!
Daarna was het tijd om op te ruimen en weer huiswaarts te gaan... ik kijk op de klok: 22:45 uur... ja, het was weer een volle dag!
Sander, ontzettend bedankt voor de hulp! Bedank ook je vader en moeder van me voor de gezelligheid en de wederom super goede zorgen (koffie, broodjes, soep enzo was weer uitstekend verzorgd!)!