Nog meer uit de Miniatura Nieuwsbrief. Progetto K heeft nog een paar varianten gevonden op de Matta.
De eerste heeft toch wel enige historische waarde. In 1952 namen twee Matta's deel aan de Mille Miglia, in een speciaal (en eenmalig) daartoe in het leven geroepen militaire klasse. Dit waren de nummers 3M en 4M. Waar die M voor staat mag duidelijk zijn. Enige andere twee deelnemers in de klasse waren twee Fiat Campagnola's (met, hoe verrassend) de nummers 1M en 2M. De auto's startten voorafgaand aan de andere 600(!) deelnemers. De Matta's waren volkomen standaard, de enige aanpassingen voor de MM betroffen een extra lamp, centraal op de voorbumper en een set banden die beter geschikt waren voor het rijden op de weg. Her en der langs de route waren serviceposten ingericht. Een aantal keren waren die nog lang niet klaar op het moment dat de Matta's zich meldden; ze lagen flink voor op het schema dat tevoren was opgesteld. De 3M van Beltramini/Bruno moest opgeven omdat hij van de weg raakte, de 4M van Costa/Verga won de klasse met een tijd van 16 uur en 54 minuten (gemiddeld 92,5 km/h), met een voorsprong van resp. 41 minuten en 1 uur en 52 minuten op de Campagnola's.
Die gemiddelde snelheid valt in het niets bij het latere record van Stirling Moss (157 km/h en een beetje), tegelijkertijd is het voor een Matta onvoorstelbaar hoog. Van een Matta-rijder weet ik dat het besturen al bij 80 km/h ophoudt leuk te zijn.
De andere nieuwe Matta is (naar mijn smaak) beetje flauwe variant op al zijn voorgangers, daar doet een sirene op het spatbord weinig aan af.
Een derde aangekondigde variant zou een 'raid'-versie zijn. Als dat die van de Operazione Mato Grosso is waarbij een gezelschap onder leiding van Bonzi dwars door Zuid Amerika trok, zou dat een interessant modelletje opleveren.
We wachten af.