delahayenator

RE: alfetta 2.0 update 19/02/08

di mar 04, 2008 00:04

vanavond carbs en inlaatspruitstuk verwijderd om rubbers te vervangen en carbs te reviseren, en een nieuwe bovenkant op de onderkant van de filterbak te maken waarop ik de "honda" :D intake kan schroeven. Ik begrijp uit andere airboxprojecten dat dit voor een leek meer een kwestie van geluk dan wijsheid is, dus maar hopen op een beetje mazzel, ying-yang, spitzenfingerwin-win etc...

Er zijn denk ik 3 opties wbt het te gebruiken materiaal
- aluminium
- een goed op randen te lijmen benzinebestendige kunstof, actetaten uitgesloten
- glasvezelmat met epoxy

het lijkt trouwens of de pakking van het spruitstuk wat heeft gelekt, iig ziet de corrosie bij de moer van de achterste rubber eruit alsof het door koelvloeistof is ontstaan, vieze witbruine koektroep, de koelwaterkanalen zijn wel allemaal schoon, en zie in de inlaatkanalen ook geen rare zooi, allemaal hetzelfde van kleur, mooi schoon alu.
Heeft het trouwens zin om de inlaten in het spruitstuk glad te maken en te polijsten? Het oppervlak is best ruw namelijk
]Afbeelding
]Afbeelding
Afbeelding
scheurtjes(net zichtbaar) zijn nog niet helemaal door, maar scheelt niet veel

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: alfetta 2.0 inlaat, carbs en airbox

di mar 04, 2008 09:50

inlaat niet glad maken (oei, daar komt voor mij het scooter tijdperk weer in mijn hoofd)

uitlaat wel zo glad mogelijk maken

waarom: omdat de lucht met benzine zo goed mogelijk verdeeld moet worden in de cilinder (met ruwe oppervlakte krijg je een beter mengsel)
(maar als jij het glad wil maken zal je er nietveel van merken, zou alleen erg zonde van je tijd zijn, gaan dan liever de uitlaatpoorten netjes glad maken, daar willen ook nog wel eens uitsteekseltjes zitten, bij mijn 33 had ik dat ook en heb ik helemaal glad lopen maken incl het spruitstuk waar ook een slakje op zat)

ben benieuwd naar je airbox :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: alfetta 2.0 inlaat, carbs en airbox

di mar 04, 2008 23:39

inlaat niet glad maken (oei, daar komt voor mij het scooter tijdperk weer in mijn hoofd)

uitlaat wel zo glad mogelijk maken

waarom: omdat de lucht met benzine zo goed mogelijk verdeeld moet worden in de cilinder (met ruwe oppervlakte krijg je een beter mengsel)
(maar als jij het glad wil maken zal je er nietveel van merken, zou alleen erg zonde van je tijd zijn, gaan dan liever de uitlaatpoorten netjes glad maken, daar willen ook nog wel eens uitsteekseltjes zitten, bij mijn 33 had ik dat ook en heb ik helemaal glad lopen maken incl het spruitstuk waar ook een slakje op zat)

ben benieuwd naar je airbox :wink:
Klopt helemaal. Een ruwe inlaat is (gek genoeg) beter dan een gepolijste inlaat
''Drive tastefully''

alfetta20Qo
Newbie
Newbie

di mar 04, 2008 23:50

Ik weet niet of het kan hoor, maar waarom probeer je niet het ronde luchtfilterhuis te verbouwen?
ik heb de ronde... en opzich staat het mooier lijkt mij.

delahayenator

wo mar 05, 2008 16:42

@alfa75qv: Dat zou ik inderdaad niet gedacht hebben, maar er zit wel wat in. Dan kan ik inderdaad beter mn energie steken in de uitlaatpoorten. Thnx!

@alfetta20QO: Ja rond is ook wel mooi idd, maar heb geen ronde, en het plenum dat ik heb is zo te zien qua vorm wel geoptimaliseerd voor een goede luchtstroom, dus ga t daar mee proberen. In ieder geval bedankt voor de tip

chu
Full Member
Full Member

Re: RE: alfetta 2.0 inlaat, carbs en airbox

wo mar 05, 2008 17:50

@alfa75qv: Dat zou ik inderdaad niet gedacht hebben, maar er zit wel wat in. Dan kan ik inderdaad beter mn energie steken in de uitlaatpoorten. Thnx!

@alfetta20QO: Ja rond is ook wel mooi idd, maar heb geen ronde, en het plenum dat ik heb is zo te zien qua vorm wel geoptimaliseerd voor een goede luchtstroom, dus ga t daar mee proberen. In ieder geval bedankt voor de tip
ik heb nog wel een ronde... als je er interesse bij hebt pb maar :wink:

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 05, 2008 17:53

misschien heb ik trouwens nog een K&N inlegfilter wat in jouw bak past....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

delahayenator

wo mar 05, 2008 18:09

@ chu en alfa75qv: beiden hardstikke bedankt voor het aanbod, maar ik wil juist graag iets moois in elkaar knutselen, vinnik leuk :D ik ga t trouwens met epoxy maken, daar ben ik inmiddels wel uit. ik wil nl. zoiets maken:
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... ght=airbox
eerste plaatje op de pagina, echter als ik alle berekeningen daarna zie heb ik meteen hoofdpijn :lol: ga dus maar voor de guus geluk methode

delahayenator

di mei 13, 2008 15:03

Weer eens een update op mn project. Heb de laatste maanden niet veel gepost maar wel het een en ander aan mn Alfetta gedaan:
-carburateurs gereviseerd
-nieuwe inlaatrubbers gemonteerd
-achteras vervangen voor opnieuw gespoten exemplaar met goede lagers
- achterremmen gangbaar gemaakt
- nieuwe handremkabel
- goodrigde remleiding achter
- verse stabirubbers achter
-andere zwaardere veren achter
- nieuwe baksteunen
- 24mm voorstabi van een 2,5 v6 alfa 90
alles uiteraard opnieuw in de lak, en nieuwe pakkingen, rubbertjes etc.

Nog op t halen en te monteren:
stalen ansa uitlaatspruitstuk (heb al 60mm rvs pijp met stalen dempers onder de auto hangen

carburateurrevisie heeft flink wat resultaat opgeleverd, maar zit toch nog wat vuil in, want ik krijg m stationair niet meer goed, moet m met t gas aan de praat houden. vanaf een 2000 toeren pakt ie heel fel op, dat deed ie eerst niet goed. acceleratiepomp membramen waren dan ook flink vergaan.
Ik zal ff wat fotootjes van t een en ander plaatsen, altijd leuk natuurlijk.

chu
Full Member
Full Member

di mei 13, 2008 18:12

yess fotos :D

delahayenator

RE: alfetta 2.0

wo mei 14, 2008 00:14

en een paar plaatjes. Dit heb ik bijelkaar gegraaid van camera en telefoon, ik dacht eigenlijk dat ik er meer had :? zijn wat tussendoorshotjes, volgt meer, maar die moet ik nog even maken :wink:
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 16, 2008 14:26

En hoe staat het eigenlijk met deze Alfetta? :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

delahayenator

do okt 16, 2008 14:52

Hey Allesandro,
Het project sleept zich maar langzaam voort, maar heb m nog steeds. Heb een tijdje terug nog een set van 4 harde strakke deuren gekocht. voor zit t er in, maar achter nog niet. Zit wederom met een stallingsprobleem, dus staat nu op het erf bij mn zusje onder een dekzeil. Heb er helaas eigenlijk steeds net te weinig tijd voor. Heb inmiddels wel een andere Alfa erbij als daily driver: een oude 155 1.8 TS die trouwens zeer goed bevalt.

Terug naar “Projecten”