SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

ma feb 04, 2008 23:00

Zo, ik heb inmiddels een nieuwe serie kabels besteld die ik ga aanpassen. Als het goed is zullen ze eind deze week arriveren. Naast de kabels voor iedereen die al besteld heeft, heb ik er een aantal extra.

@Afco, de software voor dit heb heb ik wel, zie ook http://autos.groups.yahoo.com/group/UniDiag/ en eerder in dit
Binnenkort heb ik ook weer een aantal kabels te koop.

@babobo, volgens mij is het geen can-open protocol, maar eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat dat is. De ECU's in Alfa die CAN gebruiken, doen dit voor zover ik weet allemaal met kwp2000 over CAN.

@Phlime, tja zonder dat ik weet welke kabel het is en welke elektronica er in zit kan ik er ook niet veel over zeggen. Ook kan het er nog vanaf hangen welke drivers er geinstalleerd zijn en wat de instellingen zijn.
Maar communicatie met een jtd uit 1998 is zeker mogelijk! Heb je mijn Unidiag software gebruikt met daarbij de .def file van de edc15? De edc15 ECU van de jtd kan twee verschillende ECU adressen gebruiken. In de 'Connect' tab onder 'ECU' zou je zowel 0x10 als 0x0A eens moeten proberen.

Groeten, Sander.

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

RE: Diagnose software

do feb 07, 2008 01:34

Is er een overzicht met de motronic varianten waarmee dit werkt? Heb een tussenmodel GTV 3.0 V6 24v met Bosch Motronic M3.7 (volgens Squadra Tuning) en wil graag een kabeltje bestellen als het werkt.

Gebruikersavatar
newsgroupalfaromeo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: do jan 12, 2006 20:35
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

zo mar 09, 2008 18:04

Ik wil graag m'n stock USB-OBD kabel ook geschikt maken om de Airbag en ABS ECUs uit te lezen, welke aanpassing moeten ik dan doen en blijft de kabel dan ook nog gewoon bruikbaar om de motormanagement ECU uit te lezen?

Thx!

Remco

WesselColsen

RE: Diagnose software

ma mar 10, 2008 10:46

Welke kabels heb ik nodig voor een alfa 145 uit '99 en een fiat punto 1.9 jtd (2000)?

Bedankt!

twanneman

RE: Diagnose software

ma mar 10, 2008 18:16

Om je airbag te kunnen uitlezen moet je pin 7 of pin 15 verbinden met pin 3. Pin 3 is namellijk om de airbag ecu te kunnen uitlezen.
Let wel dat daar andere software voor nodig is dan de kwp2000 software van Sander.Alvast wel voor mijn alfa 147. Hij heef daar andere software voor gescheven (kwp71airbag) en die werkt prima.
Je kun heel makelijk je airbag uitlezen en resetten en idd kwp2000 blijf gewoon werken voor andere diagnose. Als je Sander niet kan bereiken wil ik je die airbag software wel toe sturen.

Groeten Twan.

Gebruikersavatar
newsgroupalfaromeo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: do jan 12, 2006 20:35
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

ma mar 10, 2008 21:09

o.k. thanks, pin 7 doorlussen naar pin 3 dus. Is er verder nog een aanpassing nodig om de ABS-ecu uit te kunnen lezen?

Tjempeng

RE: Diagnose software

di mar 18, 2008 15:57

Ok, ik ben sinds vandaag ook in het bezit van een KKL interface (blauwe kabel).
Ik ga deze week de software van Sander uit proberen op m'n 1.8 TS (CF3).
Is het ook mogelijk om met deze software een ECU reset te doen, dus niet alleen de error codes legen.
Ik heb nl. ook een nieuwe LMM die ik erin wil zetten en het leek me makkelijker en sneller om een ECU reset via de laptop te doen als dit mogelijk is.
Anders moet ik weer de accu voor 45 minuten loshalen dan weer vastmaken en starten enz.. enz.. duurt allemaal zo lang :lol:

UPDATE: Zojuist even geprobeerd en ik kan connecten en errors lezen en clearen, maar verder niks. Ik kan de sensors niet uitlezen.
Ik heb een 156 1.8 TS (CF3) '2001. Ik geloof dat hier weer een andere type ECU inzit ?

farris12

RE: Diagnose software

wo mar 19, 2008 16:11

Dit ziet er allemaal veelbelovend uit!
Ik ben ook al een tijd opzoek naar hardware/software om mijn Fiat Barchetta '97 (schaam schaam, hier op een alfa forum) uit te lezen. Heb dingen gevonden over mobydic, ELM323, etc etc.
Maar ook dit tegengekomen, en hier wél positieve reacties. Dus ik vroeg mij af of deze veelbelovende software/kabeltjes ook gaan werken op een Hitachi MFI-0 ECU.... Ook gewoon met de welbekende 3-pin fiat stekker. Als dit gaat lukken, mag je mij die kabelset opsturen :)

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

RE: Diagnose software

di apr 01, 2008 21:35

Dit weekend geprobeerd om de GTV van pa uit te lezen, Deze geeft een vreemde storing in de Alfa CODE nadat de auto is aangesleept (ander verhaal...), Bij mijn eigen GTV (3.0 V6 24v / Motronic M3.7 kan ik prima communiceren met de ECU. Alleen de GTV van pa (2.0 TS 16v / Motronic M2.10.x) krijg ik niet aan de praat. Communicatie met de ECU wil niet altijd lukken en geeft een vreemde storing waardoor identificatie van de ECU niet mogelijk is.

logfile GTV

Twee vragen:
- Is het mogelijk om de code storingen uit te lezen en te wissen?
- Is de Motronic M2.10.x nog niet volledig ondersteund of zitten de problemen in de aansluiting / instellingen?

164 TD
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: zo apr 09, 2006 18:00
Locatie: Honselersdijk

Re: RE: Diagnose software

vr apr 04, 2008 15:01

Dit weekend geprobeerd om de GTV van pa uit te lezen, Deze geeft een vreemde storing in de Alfa CODE nadat de auto is aangesleept (ander verhaal...), Bij mijn eigen GTV (3.0 V6 24v / Motronic M3.7 kan ik prima communiceren met de ECU. Alleen de GTV van pa (2.0 TS 16v / Motronic M2.10.x) krijg ik niet aan de praat. Communicatie met de ECU wil niet altijd lukken en geeft een vreemde storing waardoor identificatie van de ECU niet mogelijk is.
Dat geeft de burger weer moed!

Volgende week gaat de Q4(heeft ook ML3.7) uit de stalling, ik wil dan even bij iemand langsrijden die ook zo'n kabeltje heeft, kijken of het werkt!

Heb jij ook 2 lambdasondes?

Arjen
164TD '90 432.000 km (waarvan de laatste 30.000 op slaolie) in ruste
164TD '94 300.000 km daily driver
164 Q4 '94 210.000 km medicijn tegen de midlife crisis.

164 TD
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: zo apr 09, 2006 18:00
Locatie: Honselersdijk

RE: Diagnose software

zo apr 13, 2008 21:58

Vanavond bij een medeforumlid de Q4 (met ML 3.7) aan de computer gehangen.Het lukt om contact te maken met de Motronic.
KWP71Diag
test version
written by SanderQV

DebugScreen
COM Port opened
Init started
Init Ready
KeyBytes, count : 5
4F
85
91
13
CD

ID after 5baud init:
ID : 1033021620 , 0261203301
ID : 6097537621 , 1267357906
ID : DW4 461ÿÿ , ÿÿ164 4WD

Read diagnostic faultcodes :
Bytes received: 0A B2 12 8E 02
DTC: 0x0A = 10
state : 5
type : 0x12 unknown
condition1 : 0x12
condition2 : 0x8E
counter : 0x02
Bytes received: 33 B2 12 8E 02
DTC: 0x33 = 51
state : 5
type : 0x12 unknown
condition1 : 0x12
condition2 : 0x8E
counter : 0x02
Bytes received: 1D F4 4F AA 0A
DTC: 0x1D = 29
state : 7
type : 0x14 unknown
condition1 : 0x4F
condition2 : 0xAA
counter : 0x0A
In de init zie je dat hij een 164 4WD herkend.

Voor de foutcodes hebben we in de lijst van ML 3.7.1 gekeken.Hij geeft als foutcode lambasensor, maar de Q4 heeft 2 lambdasensors; voor iedere cilinderbank één.Ook konden we realtime data oproepen, maar deze was niet relevant; de waarden van de AFM(+/- 3,7V bij stationair) kwamen absoluut niet overeen met de waarden die in het handboek(+/- 0.4V bij stationair) staan.

Ook de viscomatic computer hebben we even aan de tand gevoeld maar ook hier geen relevante data.
ECU = 0x15



Init started
Init Ready
KeyBytes, count : 5
AB
80
83
13
16

ID after 5baud init:
no data received
Error in Communication

Arjen
164TD '90 432.000 km (waarvan de laatste 30.000 op slaolie) in ruste
164TD '94 300.000 km daily driver
164 Q4 '94 210.000 km medicijn tegen de midlife crisis.

jasper26

RE: Diagnose software

za apr 19, 2008 21:46

Kan ik ook de EGR klep afsluiten via OBD?
Bij Volkswagen en Audi is dit mogelijk via VAGCOM. Is er voor Alfa ook zoiets?
Wil dit doen bij mijn 147 JTD!
Alvast bedankt

BoerbooM

RE: Diagnose software

do apr 24, 2008 08:28

Allereerst wil ik in ieder geval via deze weg SanderQV bedanken voor het ontwikkelen van de software!

Verder ben ik op het alfaromeo145club.nl forum een inkoop actie begonnen voor de kabeltjes uit hongkong. Ik heb begrepen dat deze ook perfect met UniDiag werkten. Mocht SanderQV van zijn voorraad kabeltjes af zijn en je hebt interesse in zo'n kabeltje is dit misschien een goede kans!

Ik kijk er echt naar uit om mijn bella realtime uit te kunnen lezen!

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Diagnose software

ma apr 28, 2008 00:45

Hallo iedereen,

Na deze topic zorgvuldig te hebben gelezen ben ik ervan overtuigd dat ik met een beetje hulp van jullie knappe koppen
mijn alfa 156 2.4 gtd terug in "top"conditie kan krijgen. Na aankoop van de wagen bij een Alfa dealer heeft hij nooit echt goed gelopen.
De wagen wou nooit boven de 3000rpm klimmen en ik kreeg een foutmelding via het " rode injector" lampje.
Even terug naar de garage waar bleek dat de garantie toch niet diende voor "die" problemen. Ach ja, na het betalen van 1500€ kreeg ik
de wagen opnieuw mee naar huis. Na amper enkele dagen was er van de "herstelling" niets meer te merken en wou de wagen opnieuw niet meer
boven de 3000 rpm klimmen. Nu, onder ons gezegd, een Alfa 156 gtd is beneden de 3000 toeren meer dan snel genoeg voor mijn wederhelft
en we hebben er dan in die omstandigheden enkele maanden mee gereden. Nu denk ik echter 'via de software van Sander' er achter te kunnen komen
wat er eigenlijk aan de hand is.
Ik heb me al aangemeld bij de Yahoo gebruikersgroep om de software te kunnen downloaden. Verder heb ik begrepen dat het "hardware" gedeelte beperkt
blijft tot de aanschaf van een kabeltje dat al dan niet dient gemodifieert te worden om al dan niet de airbags e.a. uit te lezen en eventueel te resetten.
Wat die aanschaf betreft zie ik door het bos de bomen niet meer.
Kan me iemand exact vertellen waar en wat ik moet aanschaffen om mijn alfa 156 gtd 2.4 (1998) aan mijn PC te verbinden?

Groetjes Johan

PsychoErie

RE: Diagnose software

ma apr 28, 2008 10:39

Heeft er iemand de interface van http://hem.passagen.se/tomasf/obd2/ al werkend gehad? Tot op heden heb ik nog geen communicatie kunnen krijgen (in het schema zitten ook nog enkele foutjes in de pinnummers volgens mij) Verder vraag ik mij af welke baudrate gebruikt wordt door de mensen die wel communicatie kunnen krijgen. De auto is een 146 1.4TS uit 1997

Terug naar “Projecten”