Gelukkig heb ik geen ervaring met ABS-storingen. Maar wel iets dat er op lijkt (niet de storing zelf, maar wel het soort melding en ook de omstandigheden).
Bij mijn 147 heel af en toe een signaal "storing VDC systeem". Als dat gebeurt, dan is het altijd 's ochtends vroeg na de koude start, alleen bij koud en vochtig weer, en op precies dezelfde plek: na zo'n 500 m als ik mijn wijk uitrijd in een scherpe bocht naar rechts. Verder nooit en nergens. Als ik na die storingsmelding doorrijd, dan blijft het lampje branden. Maar als ik stop, de motor uitzet en opnieuw start, dan is alles weer normaal. Ik verdenk hier ook een wielsensor die even "hikt" onder de genoemde omstandigheden. Dus een kleine electrische storing op dat moment maar verder niets ernstigs.
Ik heb het bij de grote beurt wel eens gemeld, maar een oorzaak werd niet gevonden en er stond ook niets in het geheugen. (Maar het verschijnsel is zo sporadisch, ik weet eigenlijk niet hoe serieus dit onderzocht is).
@ @@: Jouw ABS-test doe ik ook af en toe. Bij lage snelheid expres eens veel te hard remmen; het ABS werkt zoals het hoort.
Maar hoe doe je een VDC-test in de praktijk Het gaat me wat ver om moedwillig de bocht uit te vliegen, alleen om te checken of het VDC-systeem dan goed werkt
.