spyderco

Hikkende 145 jtd

do apr 03, 2008 23:59

Goedendag allemaal;

Sinds een paar weken ben ik de trotse eigenaar van een heuse alfa.
Heb het dingetje van een particulier gekocht, alle onderhoudsboekjes netjes afgestempeld, altijd netjes bij de dealer in onderhoud geweest.
Een waslijst erbij met recent vervangen dingen, waaronder de beruchte draagarmen. Verder remmen, banden enz enz, teveel om op te noemen.
Voor mij een lotje uit de loterij dus.
Na een gedegen proefrit en alle tips te hebben gehandhaafd overgegaan tot de koop en het fijne rijden kon beginnen, wat rijdt zo`n wagentje toch lekker.
Na een weekje begon mij 1 ding op te vallen, nl een `hikje`.
Wanneer ik een bepaalde snelheid handhaaf tot ongeveer 2000 toeren, voel ik een `schokje` cq `hikje`, geef ik iets gas bij is het weg om vervolgens weer terug te komen,
hierbij maakt het niet uit in welke versnelling ik rij. Wat mij opvalt is dat dit bij een koude motor niet gebeurt.
Ben bij 4 verschillende alfa dealers geweest, 3 daarvan voelden het hikje maar konden niets vaststellen,
1 nam de moeite om mijn computer uit te lezen waarop geen foutmeldingen werden aangegeven, heeft ook een meting gedaan tijdens het rijden en gaf ook hier geen foutmelding.
LMM was perfect aldus deze, ook heeft hij de EGR klep even afgesloten maar dit haalde niets uit t.o.v.het hikje.
Hij stelde voor om de kleppen te stellen en de distributiesnaar te controleren op spanning en tijd, dit gaat as maandag gebeuren.
Klinkt iemand dit bekend in de oren? want het hikje is wel erg vervelend daar de auto zo vreselijk stil en soepel rijd.

Met vriendelijke groet

Spyderco

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: Hikkende 145 jtd

vr apr 04, 2008 19:01

Geen idee om eerlijk te zijn. Overigens kun je in de meeste gevallen en niet juist functioneren van de LMM niet via het uitlezen van de computer constateren. In 9 van de 10 gevallen geeft de computer aan dat deze goed functioneert, maar in praktijk blijkt dit dan dus vaak anders te zijn.

Het hikje lijkt me overigens niet van de LMM kunnen komen, hij verliest dan over de geheel gewoon vermogen, maar zonder hikjes.
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Andretti Molletti

RE: Hikkende 145 jtd

vr apr 04, 2008 19:23

Hoeveel km heeft de auto gelopen?
bij dit soort klachten heb ik altijd de nijging te zeggen...** niet... sommige hikjes zijn zo klein dat je ze moet zoeken en vaak emissie gerelateerd en acceptabel.

Stel nou dat jouw hikje niet zo hoort..dan....

Zou je eens kunnen kijken naar de lek van de verstuivers en de verschillen onderling. De hik kan zomaar een cilinder zijn die een andere verbrandingskracht genereert dan de overige 3..
En dat merk je pas bij constante snelheid en dan nog maar soms... dus...
Bekend JTD probleem trouwens... verschil in de verstuivers en of lek..

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Hikkende 145 jtd

vr apr 04, 2008 19:37

Ik weet niet hoe erg het is, maar de eerste jtd's hadden allemaal een lichte aarzelling rond de 1800 rpm. Daarboven en daaronder was hij vloeiend
Importeur noemde dit het kritische toerental wat elke motor had, alleen bij dit type openbaart dat zich rond 1800rpm.
Dus is het aan de betreffende monteur om te bepalen of het erger is dan wat als normaal wordt beschouwd. Mocht het om hetzelfde hikje gaan dan wordt een diepgaande diagnose misschien een duur geintje.
Ik denk overigens wel dat squadra iest aan dat 'bekende'hikje kan doen.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
BinnemaTS
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 14:06
Locatie: Groningen

RE: Hikkende 145 jtd

vr apr 04, 2008 22:45

Ik heb een zelfde soort probleem gehad. Op sommige momenten viel ie even weg (even hikken) om vervolgens weer door te gaan. Bijkomend wilde mijn auto bij warme motor niet starten. Bij uitlezen niets gevonden, op het 145/146 forum vertelde men dat het de bdp sensor was welke in de buurt van de vbak zit. Die vervangen en nooit meer last van gehad.
Afbeelding

spyderco

Re: RE: Hikkende 145 jtd

za apr 05, 2008 00:21

Geen idee om eerlijk te zijn. Overigens kun je in de meeste gevallen en niet juist functioneren van de LMM niet via het uitlezen van de computer constateren. In 9 van de 10 gevallen geeft de computer aan dat deze goed functioneert, maar in praktijk blijkt dit dan dus vaak anders te zijn.

Het hikje lijkt me overigens niet van de LMM kunnen komen, hij verliest dan over de geheel gewoon vermogen, maar zonder hikjes.
Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad de LMM er even afgehad, dan is `ie niet zo rap meer.

spyderco

Re: RE: Hikkende 145 jtd

za apr 05, 2008 00:22

Hoeveel km heeft de auto gelopen?
bij dit soort klachten heb ik altijd de nijging te zeggen...** niet... sommige hikjes zijn zo klein dat je ze moet zoeken en vaak emissie gerelateerd en acceptabel.

Stel nou dat jouw hikje niet zo hoort..dan....

Zou je eens kunnen kijken naar de lek van de verstuivers en de verschillen onderling. De hik kan zomaar een cilinder zijn die een andere verbrandingskracht genereert dan de overige 3..
En dat merk je pas bij constante snelheid en dan nog maar soms... dus...
Bekend JTD probleem trouwens... verschil in de verstuivers en of lek..

Bedankt voor je antwoord, ik denk dat het inderdaad een lastig (probleem) kan worden.
Het frapante van het hikje is dat het nooit plaatsvind boven de 2000 toeren.
Ik zal de verstuivers eens onder de loep gaan nemen.
Laatst gewijzigd door spyderco op za apr 05, 2008 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.

spyderco

Re: RE: Hikkende 145 jtd

za apr 05, 2008 00:25

Ik weet niet hoe erg het is, maar de eerste jtd's hadden allemaal een lichte aarzelling rond de 1800 rpm. Daarboven en daaronder was hij vloeiend
Importeur noemde dit het kritische toerental wat elke motor had, alleen bij dit type openbaart dat zich rond 1800rpm.
Dus is het aan de betreffende monteur om te bepalen of het erger is dan wat als normaal wordt beschouwd. Mocht het om hetzelfde hikje gaan dan wordt een diepgaande diagnose misschien een duur geintje.
Ik denk overigens wel dat squadra iest aan dat 'bekende'hikje kan doen.
Bedankt voor je reactie.
De eerste jtd`s....aan welke bouwjaren moet ik dan denken?
Ik denk dat je wat squadra betreft praat over chiptuning?
Het zit dicht bij me in de buurt dus ik rij er zeker even langs.

spyderco

Re: RE: Hikkende 145 jtd

za apr 05, 2008 00:27

Ik heb een zelfde soort probleem gehad. Op sommige momenten viel ie even weg (even hikken) om vervolgens weer door te gaan. Bijkomend wilde mijn auto bij warme motor niet starten. Bij uitlezen niets gevonden, op het 145/146 forum vertelde men dat het de bdp sensor was welke in de buurt van de vbak zit. Die vervangen en nooit meer last van gehad.
Bedankt voor je antwoord.
Ik ga dit zeker even opperen bij de dealer, dit ding speelde nl ook al door mijn kop heen.

spyderco

RE: Hikkende 145 jtd

za apr 05, 2008 00:35

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik ga er mee aan de slag, mocht iemand nog andere tips hebben die op het `things to do`lijstje kunnen, dan hoor ik dit graag.
Zodra het probleem is opgelost, of niet, dan laat ik dit weten voor de mede alfa rijders.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Hikkende 145 jtd

za apr 05, 2008 00:58

pb !
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

spyderco

RE: Hikkende 145 jtd

wo apr 16, 2008 01:03

Hallo allemaal;

Ruim een week verder en probleem lijkt te zijn opgelost!
2 lekkende verstuivers schijnen de oorzaak te zijn geweest.

Bedankt voor alle reply`s.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Hikkende 145 jtd

wo apr 16, 2008 08:27

Ok dus toch meer hikken dan normaal :thumbs:
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Terug naar “Algemene Technische vragen”