Mazzeltje Dink.....die Dauphine............gaan idd meestal voor de hoofdprijs............
Euh...
redelijk prijzig, ja..
Dit is dan een oudere versie waar nog Poli
toys op de bodem staat in plaats van Poli
stil.
De merknaam werd veranderd om verwarring met het Engelse Palytoys te voorkomen.
Aanvankelijk heette het APS Politoys. Waar APS voor staat ben ik nog niet achter:
Ik zou graag wat meer van die plastic 1:41 (een slagje groter dus dan de standaard schaal) Polidinges modellen aan mijn collectie toevoegen, maar meestal is de prijs me veel te gortig.
Hieronder een (niet volledig) overzichtje van wat ik op eBay het afgelopen half jaar tegenkwam.
Nog een Dauphine, in een (zeker voor speelgoed) wat gezelliger kleur:
Giulietta, zowel in straat- als politie uitvoering:
Nog meer Polizia, een Romeo busje, met te openen zelfmoorddeurtjes:
En Ambulanza:
Opmerkelijk goed van vorm voor speelgoed uit die periode (jaren zestig). Dat de deurtjes niet goed dicht blijven zitten doet daar weinig aan af.
Waar de personenauto's vaak voor enkele tot vele tientjes worden verkocht brengen de Romeo's niet zelden ver boven de 100 euro op. Onderstaande pickups zelfs rond de 250.
Weten we meteen waar Pego/Off43/Progetto K haar pickup-met-kistje-achterin van afgekeken heeft...
'Gru' in de oranje kleur van de ACI soccorso stradale.
Ronduit schitterend is deze Giulia:
Geweldig van vorm, mooi afgewerkt, consistente subtiele detaillering en wát weergaloze een kleur! Ging weg voor 100 euro.
Verder zijn in deze plastic serie nog bekend de Giulietta SS, Giulietta Spider, Giulietta Sprint, 2600 Sprint, 2000 Berlina, in diverse uitvoeringen en kleurvariaties.
APS/Politoys/Polistil deed ook andere schalen in plastic. Zoals deze Giulia in 1:20:
Werd 500 euro voor gevraagd... én betaald. [edit] O toch niet, onverkocht gebleven[/edit]
Veel kleiner en simpeler, soms nauwelijks herkenbaar, zijn deze 1:77 autootjes die onder de naam APS op de markt kwamen:
Giulietta Berlina,
Giulietta Promiscua (in kleine oplage door Colli gebouwd),
2000 Berlina.
Weinig verfijnd maar per gram plastic misschien nog wel kostbaarder dan de grotere modellen. Niet zelden valt de hamer bij 20 euro, de 2000 zag ik zelfs voor 40 euro naar een nieuwe eigenaar gaan.
Er moet natuurlijk altijd wat te dromen blijven