Jeroen-75

RE: 75 imsa.

zo apr 20, 2008 18:28

dat het daar goed komt dat denk ik ook wel.
Ad gaat zich mooi uitleven op de kooi.

Gebruikersavatar
kdh039
Member
Member
Berichten: 152
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 19:37
Locatie: Temse (B)
Contacteer: Website

Re: RE: 75 imsa.

zo apr 20, 2008 18:44

2.8 krijg je door 3.0 zuigers in een 2.5 te bouwen. :wink:

Die dubbele gasklep zie ik het nut niet zo van, de oppervlakte van een zo'n ding is al groot zat. die van een 24v is ook niks groter. die inlaatbochten zijn een groter probleem, diameter is te klein.
EVEN een gewone reactie van mijn kant... zonder attackeren: 2 gaskleppen.... 1 per Bank.. gebruikt men puur om de resonatie (golven) te overbruggen... lange inlaatkanalen hebben koppel, korte hebben vermogen(doorgaans theorisch gezien/bij standaar conschiteit van de V6'en)... dat is een beetje het nadeel/voordeel * van de voortrekkers v6, dan heb je 3 cilinder met iets meer koppel, en 3 cil met iets meer vermogen.. waardoor ie nogal laagtoerig de adem kwijt is (toch gaan ze goed!...)
Maar door geheel de 2 banken gelijk te maken (vrij kort in dit geval) krijg je een motor met veel vermogen... wat voor circuit niet echt een probleem is.... (zoals je vertelde in het andere topic)....
Ferrari gebruikte het tot en met de 348 ook.. linker en rechter bank werden appart gestuurde motor bij wijze van spreken, en kregen ieder hun motronicje mee (. 2x de ECU van een 2.0 16v)

Nu weet ik niet hoe ht bij de 75/6's zat... de inlaat collector lag daar wel precies in het midden...of heb ik het mis... OF werd ie bij de Sei ook appart gestuurd???

Ciao kristof

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 imsa.

zo apr 20, 2008 18:55

Sei heeft 6 losse carbs... :wink: (tenminste degene waar ik het over had, met de betere kanalen)

75 heeft wel 6 even lange kanalen naar het inlaatspruitstuk toe maar het inlaatspruitstuk zelf is niet zo symmetrisch. de gasklep zit verder naar achteren.

Maar dit is op bijna elke auto met een enkele gasklep, de gasklep zit altijd dichter bij de een of de andere cilinder.

Er was sprake van een aangepast 24v inlaatspruitstuk met 2 gaskleppen erop, dus dat de banken gescheiden zouden zijn is waarschijnlijk geen sprake van. Als je trouwens de chromen bochtjes van een voorwielaangedreven v6 eens langs elkaar legt zie je dat de lengte bijna niks scheelt...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
kdh039
Member
Member
Berichten: 152
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 19:37
Locatie: Temse (B)
Contacteer: Website

Re: RE: 75 imsa.

zo apr 20, 2008 19:02

We hebben weinig tijd gehad aangezien het nieuwe race seizoen van start gaat is er veel werk. Dus hebben we alleen zaterdag wanneer jeroen er voor het grootste gedeelte aan kan werken.
Maar...

We hebben nu een andere chassis, oude was toch slechter dan we dachten maar kunnen we wel als donor gebruiken. We hebben deze bijna leeg de dreunplaten etc. zijn al verwijderd.
Verder nog een stabilisator en een torsie verwijderen.
Dan kan het chassis in een bad zodat we alle rotzooi, lakken en kit kwijt zijn.
Hierna kunnen we wat plaatwerk reparatie's verrichten zoals rechtsvoor kriksteun rechtsachter veerschotel ,parafan etc.


Groeten Robbie
In wat voor een bad plaatsen jullie hem? ook een -0 bad? of stikstof? of nog iets anders... wij zijn nu reeds 5 manieren gepasseerd.. en tot hier toe is bevriezen van bituum het snelste gegaan maar tblijft gewoon een klerezooi!!!

Ciao kristof

Gebruikersavatar
kdh039
Member
Member
Berichten: 152
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 19:37
Locatie: Temse (B)
Contacteer: Website

Re: RE: 75 imsa.

zo apr 20, 2008 19:06

Sei heeft 6 losse carbs... :wink: (tenminste degene waar ik het over had, met de betere kanalen)

75 heeft wel 6 even lange kanalen naar het inlaatspruitstuk toe maar het inlaatspruitstuk zelf is niet zo symmetrisch. de gasklep zit verder naar achteren.

Maar dit is op bijna elke auto met een enkele gasklep, de gasklep zit altijd dichter bij de een of de andere cilinder.

Er was sprake van een aangepast 24v inlaatspruitstuk met 2 gaskleppen erop, dus dat de banken gescheiden zouden zijn is waarschijnlijk geen sprake van. Als je trouwens de chromen bochtjes van een voorwielaangedreven v6 eens langs elkaar legt zie je dat de lengte bijna niks scheelt...
Ja met carbs ga je hoe dan ook sneller gaan....
Wat die inlaatlengten betreft, het scheelt toch ander halve mm.... wat na gelijk maken de powerband verlegd met 350 RPM's...
Maar in dit geval, begrijp ik ook niet goed wat de meaning is....
oplossing... Carbs of apparte Gasklepperts..... (bij dit leuke project is dat slechts een peulschil, toch?)

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 75 imsa.

zo apr 20, 2008 19:13

Ik denk dat het lengte verschil van de fwd V6 inlaatpijpen te verwaarlozen is.
In de praktijk is het wel de betere set up dan de transaxleopstelling.
Berekeningen hebben aangetoond dat die set up met de te korte inlaten en te klein spruitstuk niet bepaald optimaal is voor de bruikbare toerentallen.
Inlaat is optimaal voor een veel hoger toerental dan er normaal gesproken gehaald kan worden.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 imsa.

zo apr 20, 2008 19:15

Bij mijn vader op het werk doen ze de auto's in de oven... valt alle plamuur en lak e.d. er zo af.

Het bad zal een zuur/ loog bad zijn waar alle lak e.d. wordt afgebeten. Het zelfde soort bad wordt gebruikt om spullen te ontroesten en schoon te maken voor het door het verzinkbad gaat.

Hier een foto van het inlaatspruitstuk van een 75 v6.
Afbeelding

Hier een Sei cilinderkop van een carbs uitvoering.
Afbeelding

En het verschil bij de chromen kelken van een 12v 164 v6..
Afbeelding

Carburateurs is mijns inziens iets voor de middeleeuwen... en throttle bodies zijn gewoonweg te duur. Voor dat geld bouw ik liever een 24v in, is meer uit te halen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 75 imsa.

zo apr 20, 2008 19:20

Lijken mij even lang die inlaatpijpen
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
kdh039
Member
Member
Berichten: 152
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 19:37
Locatie: Temse (B)
Contacteer: Website

RE: 75 imsa.

zo apr 20, 2008 19:29

Lijken, idd, zoals ik zei: ander halve mm ... met andere woorden de dikkere versie die ze gehad hebben (QV ?) Zullen wellicht niet eens geen halve mm meer schelen... Ik heb een jaartje geleden het uitgetest met een 2.5 v6 van de 155. De koppen lost, MAAR op de normale stand met de inlaatcoll gemonteerd op een flowbank gezet... puur ter test van de bank toen... en toen was perfect het verschil tezien van de voorste en achterste bank... fijnere maar hevige flow, tegen grotere maar minder krachtige stroom... Wat zoals je zegt, ervoor zorgt dat het op hetzelfde uitkomt... dat ze bij alfa een motor kunnen bouwen twijfeld niet meer aan... maar voor circuit (hogere toerentallen, lagere koppels) komt het op die 1mm of halve mm wel aan... zoals je zegt is het ideaal om zowel koppel als vermogen met elkaar de laten communiceren.. maar zoals je weet draaiden de v6's in de DTM (totaal andere motor) wel een 13.000rpm's.. of ik zit er niet ver naast... Net hetzelfde met de 24v's die ze nog steeds gebruikte in Proto's, LMP's en ook nog even inde Vertigo.
Das ook de enige reden voor gebruik van apparte gaskleppen (en uiteraard ook omdat ze dan met de kanaal lengten kunne foefelen)

en wat die collector van de V6 van de transaxles betreft, wit niet dat de gasklep aan de zijkant zat, ik dacht dat ze ergens in het midden zaten... In het geval zoals het dus blijkt te zijn, dus ook niet helemaal ideaal.........

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 imsa.

zo apr 20, 2008 19:36

12v inlaatbuizen zijn allemaal hetzelfde. alleen de 24v heb je verschil in zitten. de flow tussen de 3 gelijke bochten zal dan ook moeten verschillen door de vorm van het inlaatspruistuk, de gasklep zit immers vooral bij een voorwielaandrijver helemaal aan de zijkant.

@LENZ, hoe deed jouw 24v het op een 75 inlaat, ooit vermogen gemeten? Heeft toch eigenlijk te weinig inhoud voor een 3.0 op hoge toeren? nooit eraan gedacht om een 24v inlaat aan te passen? Heb er zelf een liggen voor een 24v, gasklepgedeelte van een GTV6 inlaat erop gelast, moet in combinatie met de QV buizen toch goed werken denk ik zo.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 75 imsa.

zo apr 20, 2008 19:43

Ik had de QV 24V inlaatpijpen afgezaagd en gebruikt in combinatie met het 75 inlaatspruitstuk.
De grote gaten van een 164 24V inlaatspruitstuk zijn overgelast in het 75 spruitstuk.
Liep goed, maar voor me gevoel wel meer de nadruk op topvermogen, had ook met de bak te maken, maar zelfs met 1.6 bak was hij minder vlot dan mijn 155 met 24V, tenminste zo voelde het.
Boven 4000rpm geen verschil, maar beide motoren in fwd en rwd zijn niet te vergelijken, compleet anders.
Maar in beide fantastisch :D :D
Was bezig met een 164 inlaat met de gasklep aan de zijkant, maar die ligt nu bij de nieuwe eigenaar.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
kdh039
Member
Member
Berichten: 152
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 19:37
Locatie: Temse (B)
Contacteer: Website

RE: 75 imsa.

zo apr 20, 2008 19:45

Het verschil tussen de cilinders op 1 bank is inderdaad iets verschillend, maar die is zelfs minder dan het verschil op de andere bank...
Eigenaardig fenomeen.. maar dat is wat ik bedoelde met Resonatie.. De lucht word (bij atmo's) aangezogen...maar er word ook bij elke 'puls' (resonans) weer wat lucht terug in de coll geduwd***. Daarom dat collectoren helemaal zo groot niet hoeven te zijn als je eerst zou denken.

*** bij het prepareren van motor moet je dit trachten weg te krijgen, dit is iets wat je moet teste, jaar in jaar uit, uren, dagen ,jaren lang teste... Conischeteit van je kanaal... en het is niet altijd de bedoeling om je kanaal je groot mogelijk te maken... het is veel belangrijker om de juiste conischiteit te hebben, en uiteraard juiste lengte... (daarom het gebruik van apparte gaskleppen)

Ciao kristof

Jeroen-75

Re: RE: 75 imsa.

zo apr 20, 2008 19:51

We hebben weinig tijd gehad aangezien het nieuwe race seizoen van start gaat is er veel werk. Dus hebben we alleen zaterdag wanneer jeroen er voor het grootste gedeelte aan kan werken.
Maar...

We hebben nu een andere chassis, oude was toch slechter dan we dachten maar kunnen we wel als donor gebruiken. We hebben deze bijna leeg de dreunplaten etc. zijn al verwijderd.
Verder nog een stabilisator en een torsie verwijderen.
Dan kan het chassis in een bad zodat we alle rotzooi, lakken en kit kwijt zijn.
Hierna kunnen we wat plaatwerk reparatie's verrichten zoals rechtsvoor kriksteun rechtsachter veerschotel ,parafan etc.


Groeten Robbie
In wat voor een bad plaatsen jullie hem? ook een -0 bad? of stikstof? of nog iets anders... wij zijn nu reeds 5 manieren gepasseerd.. en tot hier toe is bevriezen van bituum het snelste gegaan maar tblijft gewoon een klerezooi!!!

Ciao kristof
gaat een zuur bad zijn.

Gebruikersavatar
kdh039
Member
Member
Berichten: 152
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 19:37
Locatie: Temse (B)
Contacteer: Website

RE: 75 imsa.

zo apr 20, 2008 20:37

toch.... en verfoplossend?
trouwens, heb je mss het adres? of desnoods kan ik voortaan bij jullie iets afdroppen... je mag er altijd wat aan verdienen he... zo gaat het nu een maal...
Ik heb namelijk een 155 die moet gebeuren en een porsche 911 993....

sorry voor het off topic gaan....

ciao kristof

Jeroen-75

RE: 75 imsa.

ma apr 21, 2008 17:31

het gebeurt via onze kooien bouwer, die regelt het. kan je dus niet zeggen wat het kost of wie het doet en waar het is.

Terug naar “Projecten”