Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

vr feb 08, 2008 23:16

Overigens ik ben nu wel heel benieuwd wat een garage zich hiervoor zou vragen....Het materiaal is het geld niet +/- 30 eurie mijn schatting ....een eurootje of 800?!
30 euri voor
-kop vlakken
-koppakking
-klepdekselpakking
-in- en uitlaatpakkingen
-koelvloeistof
-olie en oliefilter....

Jij kan goed rekenen...! :wink: Bij mij kost dat alleen de olie al.....

Koppakking is je gelukt - nu op naar de vergelijkingen!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

za feb 09, 2008 00:01

:oops: .... ik heb alleen de pakking gekocht...rest had ik nog hier liggen... #-o

koppakking is gekocht +/- 30 euro
oliefilter...niet vervangen komt volgende keer...olie was pas vervangen ;) +/- 10 euro ofzo
inlaatpakking hoeft niet los
uitlaatpakking kun je makkelijk een paar keer gebruiken
koelvloestof een euro of 7?
kleppendeksel pakking had ik nog ergens op kunnen pikken voor nopes +/- 30 euro?
olie +/-50 euro

dus al met al....zou het dan 120 a 130 euro zijn...maar dan moet je toch klaar zijn denk ikzo..is volgens mij nog steeds geen geld ;)

mhhhhh. dan gaat de prijs richting de 900 euro in een garage.....schat ik zo....blijft leuk om het zelf te doen.... :lol:



EDIT: kop hoeft niet altijd gevlakt te worden! :wink:
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

za feb 09, 2008 00:25

Draai die 9 maar op zijn kop......krijg je een 6.

Je mag er ook vannuit gaan dat voor die pakweg 500 meer in jouw calculatie ook meer gedaan is dan jij nu op de hobby manier opsomt.
Kop laten afpersen? Vlakken voor de zekerheid?
Pakkingen hergebruiken?
oliefilter laten zitten doet een goede garage niet enz enz enz.

Dat je koppakking gedaan hebt - Goedzo! :thumbs: - Dat je weinig kwijt bent, Prima! =D>
Maar ga je werk nu niet met een garage vergelijken - sorry maar dat is NIET hetzelfde.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Re: RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 7

za feb 09, 2008 01:06

Draai die 9 maar op zijn kop......krijg je een 6.

Je mag er ook vannuit gaan dat voor die pakweg 500 meer in jouw calculatie ook meer gedaan is dan jij nu op de hobby manier opsomt.
Kop laten afpersen? Vlakken voor de zekerheid?
Pakkingen hergebruiken?
oliefilter laten zitten doet een goede garage niet enz enz enz.

Dat je koppakking gedaan hebt - Goedzo! :thumbs: - Dat je weinig kwijt bent, Prima! =D>
Maar ga je werk nu niet met een garage vergelijken - sorry maar dat is NIET hetzelfde.

halt...ho... stop..!!! :twisted: :twisted: :twisted:

Op de eerste plaats ik vergelijk mijn werk zeker niet met een goede garage...waarom zou ik?....volgens mij heb ik dat ook nergens gesuggereerd.... wat ik wel vergelijk?...of de wagen goed en hetzelfde loopt zonder onnodige uitval en dus zou ik graag weten wat het vervangen van een koppakking zou kosten. Gewoon nieuwsgierigheid enneh voor de leuk. Is toch niets mis mee dacht ik zo?

Tís goed....ik ben er vandoor!

Ciao!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

za feb 09, 2008 17:51

Mooi, dat het gelukt is! :D

Geeft een goed gevoel he en het heeft je mooi een hoop op arbeid bespaard. 8) (dat is overigens niets ten nadele van welke garage dan ook :wink: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

za feb 09, 2008 18:20

Vlakken voor de zekerheid?? :? Je kunt met een stalen rij prima zien of de kop krom is of niet. veel auto's mag je officieel de kop niet eens vlakken.

Niet elke garage werkt hetzelfde, de meesten zullen de kop ook niet laten afpersen als de pakking zichtbaar beschadigt is. Ook vlakken doen ze liever niet. Gewoon omdat de meeste garages dit uitbesteden en het lastig is om erop te moeten wachten terwijl die auto in de wrkplaats staat. nu kun je een 75 zonder kop zo buiten zetten maar de meeste voorwielaandrijvers hebben een motorsteun aan de kop zitten waardoor als de kop eraf is de motor loshangt in de auto en hij lastig te verplaatsen is.

Maar het is mooi dat het weer allemaal werkt!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

za feb 09, 2008 22:29

Tuurlijk kun je zien of de kop krom is (ik ging er vanuit dat je als zelf sleutelaar de kop wegbrengt voor controle/dan wel vlakken of scheurcontrole door afpersen) Anders gezegd: de stap die je zet om eea uit te sluiten - met enige inleving kun je dat wel indenken Remco, kom op! :wink:
Van sommige auto's mag je idd niet vlakken, van deze (en bijna alle Alfa's) dus WEL! Daar hadden wij het over...


Lees dat ik probeer te ontkrachten dat je het prijsvergelijk niet mag maken als hier gesteld werd.
Lees ook dat de reparatie van Bertoontje helemaal prachtig is als het resultaat navenant is - daar waar het dus op lijkt!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

zo feb 10, 2008 00:34

Bij mij moet het snel en goedkoop.... :oops: Maar ik snap dat er mensen zijn die er anders over denken. :wink:

Dus als ik de koppakking ga vervangen omdat ik koelvloeistof verlies en ik zie duidelijk dat de pakking beschadigt is dan check ik alleen even of de kop recht is. Scheuren heb ik nog niet meegemaakt bij Alfa koppen. Als er nou niks te zien was aan de koppakking dan zou ik de kop nog wel af willen laten persen. (is niet helemaal waar, als een koppakking maar 3 tientjes kost waag ik het erop.. :oops: )

Ik zeg alleen maar dat ook niet elke garage zo handelt.... Bovendien was de genoemde prijs maar een idee over wat een garage zou vragen en geen bestaande rekening. Voor de garagehouder is het ook een stuk garantie dat hij geeft voor die 500 extra.

Persoonlijk ben ik geen fan van vlakken... Mijn vader heeft mij altijd gezegd dat je dat alleen moet doen als het echt niet anders kan. en een kromme kop moet je gewoon weggooien, grote kans dat als je em recht vlakt en vervolgens aantrekt dat de nokkenassen zwaar lopen. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

zo feb 10, 2008 02:39

oude nord heeft bij beetje wild gebruik zichtbare last tussen uitlaat en bougiegat.....serieusje? Je weet het bij goede controle.....Wegwerpen of hergebruiken..?? :whistle:

Krasje oppervlak of scheur? Liever zeker weten, voordat je weer nieuwe geleiders ramt in een kop waarbij je alweer een reserve op de plank moet gooien...(lees Goedkoop) :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

zo feb 10, 2008 11:57

Ik noem geen bedrag maar ik heb aanzienlijk meer uitgegeven. Ik denk persoonlijk dat het verstandig besluit is een revisiebedrijf in de hand te nemen nadat bij mij een koelwaterslang op de snelweg is gesprongen wat bleek is dat daardoor bijna alle koelvoeistof had verloren en mogelijk dat het mij te laat is opgevallen. Sindsdien nauwelijks mee willen rijden met name door de vele koelvloeistof die via de bypass op straat terechtkwam en natuurlijk stoom...ontluchten was een tijdelijke fix. In mijn geval lijkt het mij dat het verstandig zou zijn om niet alleen de koppakkingen te vervangen maar de cilinderkoppen ook weg te brengen.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

zo feb 10, 2008 14:15

@Bert,

Dat lijkt mij in jouw geval ook wel zo. Jouw motor is waarschijnlijk aardig heet geworden door een tijgje te rijden zonder koelvloeistof, dat is meestal erg schadelijk.

@Tom,

Oude Nords ben ik nog niet gescheurd tegengekomen persoonlijk, maar ik zie er ook wat minder als jij natuurlijk. :wink: Als ik klepgeleiders en zo zou gaan vervangen bij een kop die van een koelvloeistof verbruikend blok afkomt zou ook ik hem laten vlakken (heel lichtjes om hem mooi schoon te krijgen), afpersen en wassen gewoon omdat die paar tientjes dan wel extra zekerheid geven voor die extra investering in die kop.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: lekke koppaking en tikgeluid bij koude motor (alfa 75 1.

ma apr 21, 2008 15:49

Hoi,

Zou je voor mij willen beschrijven hoe je de koppakking hebt vervangen?

Ik moet er ook aan geloven :cry:
Maar ik zit er mee hoe ik het aan moet pakken met de ketting enzo.

Alvast bedankt

Groeten Steven

Terug naar “Algemene Technische vragen”