Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

di jul 03, 2007 18:13

Allereerst een tip op www.auto55.be kan je een kortingsbon van € 25 downloaden voor bij www.dmtuning.nl .
Dmt levert goed werk : Ik kan het weten want ze hebben onze race 156 2.5V6 gedaan . Zeg dat ik (Peter Bens) je naar hun doorverwezen heb en dat ik gezegd heb dat ze wel wat extra zullen doen dan krijg je nog meer dan die € 25 korting !
Dmt is trouwens dealer van Forge Valves, maar ik denk dat dit vooral bij turbomotoren pas echt nut heeft .

Luchtfilter : niks beter dan BMC Cda(Carbon Dynamic Airbox) www.bmcairfilter.com .

Uitlaat levert nagenoeg niks op : een spruitstuk wél ;
aanraders www.supersprint.com www.tubistyle.it www.csc-marmitte.it : ik weet niet welke van deze een passend spruitstuk in't programma heeft maar neem maar aan dat de bekende Alfatuners hier ook bevoorraden .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

wo jul 04, 2007 18:42

Vind die BMT niet echt goedkoop, 2x de prijs Squadra-Tuning?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

do jul 12, 2007 12:33

Het is al eerder gezegd, als je een snelle auto wilt, moet je met een snelle auto beginnen voordat je gaat tunen. als je een 2.0 16V sneller wilt krijgen is de winst vooral (goedkoop) te pakken op het uitlaatspruitstuk, een grotere cold air intake (open filter onder de motorkap is vragen om slecht optrekken, warme lucht bij stilstand onder de motorkap, nogal logisch dat ie niet trekt) en een (squadra) chip. Standaard squadra chips zijn prima, als je nadat je de aanpassingen hebt gedaan aan je spruitstuk en luchtinlaat echt meer vermogen wilt hebben moet je met Stephan een afspraak maken om bij Beek op de bank te tunen, dan wordt je chippie op maat op de rollenbank gemaakt.
Als je meer centjes aan je 16V wilt uitgeven ipv een V6 te kopen, kan je gaan kijken naar snelle nokkenassen en je kop flowen.

Powervalves blablabla, het is geen turbomotor, er is geen inlaatdruk, dikke onzin dus.
Ik zie ook dat de beroemde Madeno PKs weer eens langs komen, als ik op hun website de claims zie en hoor wat anderen op de vermogensbank zien geloof ik de getalletjes van Madeno pas als ik ze zelf gezien heb. Ze leveren spulletjes waar je auto harder mee kan, zonder meer, maar hun PK claims zou ik niet zonder meer geloven....

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

ma jul 16, 2007 23:15

blijft toch een gevarieerd onderwerp maar niet iedereen wilt een v6 of een turbo het is gewoon lekker als die auto lekkerder aan het gas hangt ik wil ook een 2.0 opfokken alleen dan een 8v heb ook nog een v6 staan ja is leuk maar ik hoor liever een 4 cilinder janke en ja dat is persoonlijk maar een 2.0 is toch al wel een leuk blok waarom zou je gelijk een v6 moeten kopen of een turbo? bedoel er zijn altijd zat dingen te bedenken maar er is ook altijd iets sneller. het is iets persoonlijks vind ik ik heb meer lol met een 4 cilinder dan met een 6 cilinder alleen wil je gewoon net ff wat meer....

een 6 cil heeft ook dode punten en dan die als nog opfokken dan kan je bezig blijven......
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Andretti Molletti

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

ma jul 16, 2007 23:37

Low budget:
Koop een set nokkenassen
Klep zuigerspeling bepalen (met betreffende nokkenassen), dan de kop zover vlakken dat er >2 mm speling overblijft met je nokkenassen
Chip vergeten en indien een motronic 4.1 het emissie blokje weglaten en 98 tanken
Onderblok niet aankomen! En als het toch uit elkaar ligt dan de drijfstangen gelijkmaken (kun je idd zelf) en de zuigers uitwegen, nwe zuigerveren... uitliteren (schrijf je dat zo?) heeft alleen zin op de kop.
Balanceren etc zou ik niet doen... standaard houden, evt vliegwiel nog afdraaien zolang je niet door de balanceergaten draait hoef je niet te balanceren!!
<800-1000 euro en 170+pk

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

ma jul 16, 2007 23:45

Low budget:
Koop een set nokkenassen
Klep zuigerspeling bepalen (met betreffende nokkenassen), dan de kop zover vlakken dat er >2 mm speling overblijft met je nokkenassen
Chip vergeten en indien een motronic 4.1 het emissie blokje weglaten en 98 tanken
Onderblok niet aankomen! En als het toch uit elkaar ligt dan de drijfstangen gelijkmaken (kun je idd zelf) en de zuigers uitwegen, nwe zuigerveren... uitliteren (schrijf je dat zo?) heeft alleen zin op de kop.
Balanceren etc zou ik niet doen... standaard houden, evt vliegwiel nog afdraaien zolang je niet door de balanceergaten draait hoef je niet te balanceren!!
<800-1000 euro en 170+pk
-het vlakken van de kop zou je daar iets meer uitleg over kunnen geven?

-en een motronic 4.1? komt uit een.....?

- emissie blokje waar zit dat?
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Andretti Molletti

Re: RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

ma jul 16, 2007 23:52

-het vlakken van de kop zou je daar iets meer uitleg over kunnen geven?

-en een motronic 4.1? komt uit een.....?

- emissie blokje waar zit dat?
Vlakken vd kop geeft meer compressie ( je haalt een laag van de kop in de orde grote van 1 mm of zelfs meer)
Motronic 4.1 was het MM van de 75TS, ik dacht dus ook van de eerste 155TS, maar ik zie net dat het Bosch Motronic M1.7 is.
Emissieblokje is dus niet aanwezig. ipv chiptunen misschien makkelijker een 75TS ecu en kabelboom erop? zo ja dan bij de ECU een geel/oranje blokje, model relais wat er uit moet dan.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4214
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

do jul 19, 2007 19:30

-het vlakken van de kop zou je daar iets meer uitleg over kunnen geven?

-en een motronic 4.1? komt uit een.....?

- emissie blokje waar zit dat?
Vlakken vd kop geeft meer compressie ( je haalt een laag van de kop in de orde grote van 1 mm of zelfs meer)
Motronic 4.1 was het MM van de 75TS, ik dacht dus ook van de eerste 155TS, maar ik zie net dat het Bosch Motronic M1.7 is.
Emissieblokje is dus niet aanwezig. ipv chiptunen misschien makkelijker een 75TS ecu en kabelboom erop? zo ja dan bij de ECU een geel/oranje blokje, model relais wat er uit moet dan.

Jongens, het ging hier origineel om een 2.0ts 16V motor, maar ik zal even helpen van het originele topic af te dwalen!
Zoiezo heeft een 155 2.0ts 8V ook al dis-ontsteking, dus die kabelboom van de 75 heb je niks aan...

Het "emissieblokje" van de 75 is niks meer dan een "jumper" die je motronic laat weten of je een kat hebt of niet en dan nog met of zonder lambdasonde. En met welke soort benzine moet worden gereden. Zijn dus verschillende doorverbindingen mogelijk (vandaar de verschillende kleuren blokjes (geel, oranje)), aan de hand daarvan kiest de motronic zijn kenvelden.

Zonder het emissieblokje gaat bij een 75 met kat de ontsteking wat vroeger en gaat er wellicht ook wat meer benzine ingespoten worden.
Brengt je in theorie van 144 naar 148pk, maar ik heb er nooit wat van gemerkt....

Verder moet je wel even weten wat je doet voordat je zelf dingen gaat afdraaien, uitwegen, drijfstangen gelijkmaken etc. zonder te balanceren...
Die balans heb je namelijk wel verstoord met al bovengenoemde klusjes!

Maar na het afdraaien, uitwegen, vlakken e.d., kan je beter een programmeerbaar mms plaatsen en inleren, zodat je wel alles uit je getuned blokje kan halen. Of toch een speciaal voor jouw motor ingeleerd chipje laten maken, bij één van de lange lijst tuners!

DutchPlayer

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

do apr 24, 2008 11:46

Ik ben ook met mn 2.0 ts van mn 146 bezig en zat zelf te denken aan ITB's met een DTA of een piggybag, heb begrepen van tuners dat dit best mogelijk is. Zijn er mensen hier nog met die ervaring?

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

do apr 24, 2008 21:15

Dre geldt dat voor elk vliegwiel niet door de balanceer gaten draaien is niet uitbalanceren

mits natuurlijk goed opgespannen op de draaibank.

of toch maar ter controle balanceren?

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Andretti Molletti

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

do mei 01, 2008 12:07

Voor alle 4 cilinder Alfa's.
De 6 cilinders is een ander verhaal ;)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

do mei 01, 2008 13:01

Voor alle 4 cilinder Alfa's.
De 6 cilinders is een ander verhaal ;)
Ter controle altijd balanceren na afdraaien bij 4 cylinders. Als je goed kijkt zijn bij de meeste 4 cylinders door de fabriek ook al gaatjes geboord om na productie te balanceren, de kans dat je overal evenveel afraait is niet heel groot, vandaar.

Bij de 6 cylinders wordt onbalans in de krukas gecompenseerd door een tegenovergestelde onbalans in het vliegwiel. Je moet voor je gaat afdraaien dus
die onbalans opmeten en na het afdraaien weer even groot maken als voor het afdraaien.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

do mei 01, 2008 18:19

In Andretti's vorige bericht stond ook dat je niet hoefde te balanceren zolang je de balanceergaten maar niet raakte.. :wink:

v6 vliegwiel is gebalanceerd samen met de krukas en de krukaspoelie, maakt afdraaien inderdaad lastiger. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

do mei 01, 2008 18:29

Inderdaad in de krukaspoelie zit ook een balanceergewicht :roll: lekker handig!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Tuning onderwerpen”