Vandaag mogen ontvangen: de Carabo van Spark
Een prachtig model wat mij betreft, waarmee Spark zijn naam hoog houdt. De afwerking is weer om door een ringetje te halen, echt indrukwekkend. Dit betekent wel dat een andere 1/43 Carabo, die van Verem, nu plaats moet gaan maken.
Ik herinner me de reactie van iemand, enkele jaren geleden, toen ik liet blijken op een handbouw Carabo te hopen: "Waarom, er is er toch al een in 1/43?". Ik moest hier weer aan denken toen ik de modellen naast elkaar zag. Vandaar bij deze een kort vergelijkend warenonderzoek in beelden met een (voor mij althans) makkelijke conclusie.
Waarom een Carabo van Spark kopen als je die van Verem al hebt?
Eigenlijk is er natuurlijk nauwelijks sprake van een vergelijkend warenonderzoek. In feite vergelijk ik appels met peren. Een hoogwaardig handbouw model (Spark wordt dan wel door de echte handbouwfanaten als diecast bestempeld, maar dit is feitelijk gewoon onjuist), tegenover een jarenoud diecast model. Elke afwijking tussen de modellen is in het voordeel van Spark, want betekent òf extra detail òf een correctere weergave van het origineel. En dat is logisch. Zowel de mogelijkheden als de standaards liggen vandaag de dag een stuk hoger dan destijds. Sterker nog, de Spark is een verzamelaarsmodel pur sang en de Verem was speelgoed dat men in een latere fase is gaan verzamelen. Hetgeen trouwens volgens velen hier weer zijn eigen charme heeft. Maar als één ding duidelijk wordt uit het beeldmateriaal, is dat het absoluut de moeite waard is om de Spark aan te schaffen wanneer je zoals ik uit bent op een natuurgetrouw model.
Alle verschillen zijn in het voordeel van de Spark dus. Nou ja, op één na. En daar begreep ik in eerste instantie helemaal niets van. Wanneer je naar de Verem kijkt valt het bij de zijruiten weliswaar meer op dat deze getint zijn dan bij de voorruit, maar feitelijk zijn ze wel allemaal getint. Bij de Spark is de voorruit kraakhelder. En dat hoort toch echt niet als we naar het origineel kijken:
Waarom heeft Spark dat dan zo gedaan? Waarom in vredesnaam? Een blunder? Ik denk het niet, ik denk dat het een bewuste keuze is geweest. Kijk maar eens goed naar de voorruit van de Spark op deze foto:
Hij is verre van glad. Zeg maar gerust: hij golft bij het leven. Met een normaal doorzichtig ruitje zoals Spark heeft gebruikt zie je dat eigenlijk alleen wanneer er iets helders in wordt gereflecteerd, maar zou hij dezelfde weerspiegelende coating hebben als de zijruiten, dan viel het altijd op, vanuit welke hoek je ook keek. Maar zonde is het wel. Best een smet van formaat op een verder prachtig model. Helaas zien we dat de laatste tijd vaak bij Spark. De SZ is prachtig, maar hij heeft van die rare dikke raamstijlen. De 33 Coupe van Pininfarina ziet er (vanaf de foto's te beoordelen) schitterend uit, alleen die kleur... Jammer, dit soort dingen kost serieus punten. Zelfs al blijven er dan ruimschoots voldoende punten over voor de Carabo om een wijd gapend gat in stand te houden ten opzichte van de Verem.