Gebruikersavatar
guntha
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 18:20
Locatie: donk
Contacteer: Website

RE: 156 2.5V6 2008 DSMEC EnduranceCup

do mei 08, 2008 19:23

dus te zware auto en te zwake banden ( met als gevolg te veel druk in de band) is de oorzaak?
Toch maar raar. Nu gaan ze eigenlijk de auto minder snel maken denk ik he. Minder grip vanachter gaat toch doen schuiven enz of ben ik mis?
Ga voor men plezier me daar toch eens bij bezighouden komende week. Je weet maar nooit wat ik uitkom :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: RE: 156 2.5V6 Racer in 2008 DSMEC EnduranceCup !

vr mei 09, 2008 12:39

De site : Giallo Corse is weer up to date .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: 156 2.5V6 2008 DSMEC EnduranceCup : Koeling vraagstuk ?

za mei 10, 2008 14:26

Geef jullie mening eens :

We zouden de temperatuur graag een 7 à 8 graden laten zakken ; nu zitten we op 102° :
-We gebruiken nu kant en klare koelvloeistof
-De temperatuur was voor de remap(meer voorontsteking, armer op sommige gebied) max. 95°

Heeft het nut van de koelvloeistof te vervangen door puur water in de zomermaanden of heeft koelvloeistof een hoger kookpunt ?
Kraantjeswater of gedestilleerd water ?(voor kalkaanslag en corrosie te vermijden)

We hebben nu de radiator die bij de 2.5V6 std. is (en ook 2.0ts mét Airco) voorheen zat de radiator van de 2.0ts zônder Airco erin en met die van de 2.5V6 zakte de temp. 10° .
Is de radiator van de 156Gta groter kwa capaciteit ? Die van 147Gta iig niet (zelfs kleiner) .

Thermostaat gebruiken we al lang niet meer en de fan schakelen we manueel in (bijna direct na't starten) een extra fan of 'n grotere zal niet veel extra koelwind opleveren op racesnelheid ofwel .

Alle meedenken is welkom, misschien komen we op die ene tip van goudwaarde uit .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: 156 2.5V6 2008 DSMEC EnduranceCup : Koeling vraagstuk ?

za mei 10, 2008 14:36

Dit kwam ik tegen op Rallysport.nl. Of het werkt weet ik niet.

Red Line 'Water Wetter'
Tekst Ik lever voor de Nederlandse Race en Rallysport o.a Red Line, 'Water Wetter'. Reduceert motortemperatuur tot wel 20 graden celcius! Kan gebruikt worden als additief aan standaard koelvloeistof koelsystemen. Tevens zeer geschikt als additief voor koelsystemen waarbij alleen (kraan) water wordt gebruikt. Beschermt tegen roest en corrosie, verbetert warmte transport, smeert waterpomp en keerringen, voorkomt schuimwerking. Ontwikkeld voor moderne motoren, tast metalen (gietijzer, aluminium, brons, koper, enz) niet aan. Leverbaar per fles van 355 ml. (1 fles volstaat voor 12 liter koelsystemen) Prijs, 16,90 Euro excl. BTW per fles. Bel of mail voor meer informatie. 06-23915094, info@cdbtrading.nl
Adverteerder: Claudius de Beer
E-mail info@cdbtrading.nl
Telefoon 06-23915094
Plaatsingsdatum: 28-1-2008


Meer info:

http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8039
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 156 2.5V6 2008 DSMEC EnduranceCup : Koeling vraagstuk ?

za mei 10, 2008 14:57

Peter,een oliekoeler op de motor bouwen? Zoals je weet heeft de std 2.5 een oliekoeldinges die door het koelwater van de motor 'gekoeld' :? wordt.(dien blok achter, waar t oliefilter opgeschroefd zit)
Een 3.0 uit een 166 heeft een echte (met thermostaat in het aansluitblok v/d leidingen) oliekoeler met een eigen radiator voorin...Mi is dit een volwassener koelmethode dan wat er std op een 2.5 zit? Door de olie temp. huishouding te optimaliseren/verbeteren ga je mi ook nogal wat warmte uit de motor in het algemeen wegnemen? En bouw je wat meer marge in je 'olietemperatuur' tov de huidige situatie?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: 156 2.5V6 2008 DSMEC EnduranceCup : Koeling vraagstuk ?

za mei 10, 2008 15:34

Al 2 bruikbare tips : Ik denk dat www.rpower.be/supplies/ RedLine levert : ga ik thuis 'ns nachecken (hier is Internet toegang beperkt :oops: ) . Voor € 17 't proberen waard : baat het niet schaadt het niet .

Ook al gemerkt dat er bij 3.0V6 op elke cilinderkop een "breather" zit en bij 2.5V6 maar 1 . Evt. Oliekoeler moeten we de plaats ook goed kiezen want nu wordt er ook al flink wat warmte van de remmen en't Spruitstuk afgestraald .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
guntha
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 18:20
Locatie: donk
Contacteer: Website

RE: 156 2.5V6 2008 DSMEC EnduranceCup : Koeling vraagstuk ?

za mei 10, 2008 21:46

Misschien moet je eens geen water gebruiken maar echte koelvloeistoF. Heb Kristof water in de koeling zien kappen tijdens de race in zolder. Normaal heeft koelvloeistof een hoger kookpunt dit ook omdat er normaal een drukdop op het reservoir zit. Deze moet je nooit losdraaien tijdens race ( heb ik niels zien doen tijdens de race) zo is al de druk van het koelwater en gaat dat koken bij lagere temp. Kan ook zijn dat het er niks mee te maken heeft maarja je weet nooit. VAn die druk ben ik heel zeker. Deze loopt op tijdens het rijden door de warmte.
Hogere druk veroorzaakt dat het op hogere temp kookt. helpt misschien 8)

Nu terug op naar spa (lms) 8)
Afbeelding

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8039
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: 156 2.5V6 2008 DSMEC EnduranceCup : Koeling vraagstu

za mei 10, 2008 21:49

Ook al gemerkt dat er bij 3.0V6 op elke cilinderkop een "breather" zit en bij 2.5V6 maar 1 . Evt. Oliekoeler moeten we de plaats ook goed kiezen want nu wordt er ook al flink wat warmte van de remmen en't Spruitstuk afgestraald .
Klopt, ik heb bij de ombouw van mn 156 van 2.5 naar 3.0 de kleppendeksels en verdere carterventilatie etc gewoon van de 2.5 behouden, gaat tot heden probleemloos.
Radiator van de oliekoeler staat onderin, achter het gaas van de voorbumper , vóór de airco-en koelwaterradiator. (zo stond ie bij de 166 ,waar dit blok uit kwam, ook..) Dit in tegenstelling tot de 156 gta motor waar de koeler voor de olie wegens bovenin tegen de zijkant zit weggefrot... :?
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: 156 2.5V6 2008 DSMEC EnduranceCup : vervanger ?

do mei 15, 2008 10:33

Dit zou wel leuk zijn om mee te gaan racen :
http://www.fiatgroupautomobilespress.co ... 64cd772aa9
Nu als er maar 49 zijn is 't waarschijnlijk toch al uitverkocht ... http://www.fiatgroupautomobilespress.co ... 9a96b848a3

Op www.italiaspeed.com staan er echte foto's genomen op de Mille Miglia .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
guntha
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 18:20
Locatie: donk
Contacteer: Website

RE: 156 2.5V6 2008 DSMEC EnduranceCup : vervanger ?

do mei 15, 2008 10:44

cool autoke.

Hoe staan we er nu eigenlijk ervoor? Met de komst van de 500km? Gaan we de concurentie eens verloren rijden :shock: ?
Afbeelding

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: 156 2.5V6 2008 DSMEC EnduranceCup : vervanger ?

do mei 15, 2008 13:26

Mag je op het circuit wel koelvloeistof gebruiken? Dacht n.l. van niet.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
guntha
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 18:20
Locatie: donk
Contacteer: Website

RE: 156 2.5V6 2008 DSMEC EnduranceCup : vervanger ?

do mei 15, 2008 22:56

kijk wat ik gevonden heb: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 978#422978
Ben aant onderhandelen met moeder lief erover 8) Eindelijk eentje naar een studentenprijs :lol:
Afbeelding


Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: RE: 156 2.5V6 2008 DSMEC EnduranceCup : vervanger ?

vr mei 16, 2008 08:15

Euh, heb ik iets gemist? Vervanger?
Wishfull thinking... :oops:
"No budget"
en wachten op de MiTo raceversie (= 1 jaar verder...)
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: 156 2.5V6 2008 DSMEC EnduranceCup : update

di mei 20, 2008 17:00

Stand van zaken :
Volgende week komen er nieuwe definitieve benzineleidingen op de auto,
de Medium Dunlop slicks moeten toekomen en worden gemonteerd
de Radiator van de Gta blijkt even groot en slechts 1 andere aansluiting, maar hij komt wel van pas als reserve : we gaan met een ander koelmiddel proberen : Evko levert dit voor nagenoeg de hele rallycrosstop .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Terug naar “Racen - Algemeen”