Gebruikersavatar
Hessel
Full Member
Full Member
Berichten: 343
Lid geworden op: zo apr 24, 2005 11:12
Locatie: Fryslan

RE: OMP veerpootbrug past niet

ma mei 19, 2008 09:40

Misschien moeten idd. de gaten wat groter gemaakt worden....ik ga volgend weekend ff kijken.

@Martinos....ja, man, ik ben blij met die wielen :wink: Alles goed in Joburg? Ben er 4 keer geweest ivm werk. Had gehoord dat het er nogal onrustig is in sommige delen,
ik hoop niet dat je daar al te veel van mee krijgt.....

Gebruikersavatar
Stefan J
Full Member
Full Member
Berichten: 299
Lid geworden op: ma mar 05, 2007 19:40
Locatie: emmeloord

RE: OMP veerpootbrug past niet

ma mei 19, 2008 12:45

Wat ik zo kan zien ga je het niet alleen redden met het opruimen van de gaten, je zal toch echt wat moeten doen aan de hoek van de flens en de stang, suc7!
Nu in bezit: 33 1.5TI een Mito en een transit camper😁

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: OMP veerpootbrug past niet

ma mei 19, 2008 18:04

De hoek van de flenzen lijkt me idd te plat. Op deze foto zie je al dat de flenzen schuiner staan van de VPB:

Afbeelding

Die past prima op m'n 33. De VPB is te koop overigens.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: OMP veerpootbrug past niet

ma mei 19, 2008 18:28

De offiiële methode is auto opkrikken zodat de wileen vrij hangen, dan moet de veerpootbrug redelijk makkelijk gemonteerd kunnen worden (nog wel een beetje duwen en trekken). Bij mij werkte dit ook altijd prima, dus als dit bij jou nog steeds problemen oplevert zou je idd denken dat er een productiefoutje is.
Ik heb in mijn stalling nog een losse veerpootbrug liggen, in de loop van de week kan ik eens kijken hoe recht deze is?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: OMP veerpootbrug past niet

ma mei 19, 2008 21:13

opkrikken blijf ik vreemd vinden, de auto zonder vpb heeft krachten op de plek zoals de auto op zijn wielen staat en niet als hij in de lucht hangt, monteer je dan een vpb als je de auto opkrikt dan verander je de plekken waar krachten opkomen

of is dit een hele vreemde gedachte??
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

knoppe

Re: RE: OMP veerpootbrug past niet

ma mei 19, 2008 21:26

opkrikken blijf ik vreemd vinden, de auto zonder vpb heeft krachten op de plek zoals de auto op zijn wielen staat en niet als hij in de lucht hangt, monteer je dan een vpb als je de auto opkrikt dan verander je de plekken waar krachten opkomen

of is dit een hele vreemde gedachte??

Als je de auto opzal krikken en hij past dan wel dan is dit een slechte zaak
Misschin inverband (Zwakke carrosserie)

Erzit altijd wat beweging in met zware druk zoals de auto goed gebruiken

maar niet door het op krikken


Ik Denk zelf ook door een productie fout

Net zoals alfaqv75 zegt de druk punt zal anders worden waar die normaal belast wordt
dus je krijgt een nieuwe belasting op een andere plek

Ik zal contact op nemen

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: OMP veerpootbrug past niet

ma mei 19, 2008 21:47

[Als je de auto opzal krikken en hij past dan wel dan is dit een slechte zaak
Misschin inverband (Zwakke carrosserie)
Het opkrikken stond bij mij zelfs in de handleiding vermeld en de veerpootbrug is bij mij door mijn hele 33 collectie meeverhuisd, bij elke 33 was het het geval. Ik kan mij er wel iets bij voorstellen, zo staat de verbinding direct onder spanning na het zakken van de auto. Overigens is het een minimaal verschil (tussen opgekrikt en op de wielen), denk dus niet aan een cm maar aan ca een mm, of minder.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

knoppe

RE: OMP veerpootbrug past niet

ma mei 19, 2008 22:19

Dat was ook bij een omp ?
Daar is standaart een beschijving dat het zo moet ? die had ik er niet bij

Maar lijkt het logische ook dat het op spanning brengen niet goed is

Wie weet misschien moet het wel zo

Of ze kregen vele klachten en hebben ze die handleiding bedacht :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Ed[33]
Member
Member
Berichten: 145
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 20:42
Locatie: Limburg, Belgie

RE: OMP veerpootbrug past niet

za jun 14, 2008 21:13

hoe is het hier mee afgelopen want ik heb ook een OMP veerpootbrug op het oog?
33/3 1.5ie '92 >> verkocht :cry: <<
156sw 2.0 TS '01 >> overleden :shock: <<
156 1.9 JTD '01 >> nu :-) <<

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6723
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: RE: OMP veerpootbrug past niet

zo jun 15, 2008 14:09

opkrikken blijf ik vreemd vinden, de auto zonder vpb heeft krachten op de plek zoals de auto op zijn wielen staat en niet als hij in de lucht hangt, monteer je dan een vpb als je de auto opkrikt dan verander je de plekken waar krachten opkomen

of is dit een hele vreemde gedachte??
Lijkt mij dat je extra stevigheid wil brengen in de constructie tussen de veerpoten. Op het moment dat je dat probeert wanneer er al druk naar binnen staat, gaat dat nooit lukken, de druk staat dan immers op het deel dat daar niet naar wens mee om gaat. Oftewel, stevigheid aanbrengen op het moment dat ze verder uit elkaar staan, zodat de veerpootbrug het meeste (cq. al het) werk doet en je overbrugt de "zwakke" schakel.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: OMP veerpootbrug past niet

zo jun 15, 2008 21:38

[Als je de auto opzal krikken en hij past dan wel dan is dit een slechte zaak
Misschin inverband (Zwakke carrosserie)
Het opkrikken stond bij mij zelfs in de handleiding vermeld en de veerpootbrug is bij mij door mijn hele 33 collectie meeverhuisd, bij elke 33 was het het geval. Ik kan mij er wel iets bij voorstellen, zo staat de verbinding direct onder spanning na het zakken van de auto. Overigens is het een minimaal verschil (tussen opgekrikt en op de wielen), denk dus niet aan een cm maar aan ca een mm, of minder.
uhm vreemd, want bij mijn collectie 33's ging het altijd zonder opkrikken (behalve bij de zwarte 33 QV S, maar dat kwam door mijn eigen modificatie's die lekker onzichtbaar onder de stabi zaten :wink: )
en sterker nog, ik heb volgens mij in mijn OMP handleiding gelezen dat je hem juist niet moet opkrikken (maar dat is 7 of 8 jaar geleden, dus ik kan er naast zitten)

echter vind ik het nog steeds zwaar onlogisch om de auto op te krikken, je zou eigenlijk namelijk niets veranderen als alles goed vast zit :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: OMP veerpootbrug past niet

zo jun 15, 2008 22:56

Ik ben het eens met Alfa33QO.
Een veerpootbrug heeft gen nut als hij niet onder een bepaalde (gezonde) spanning tussen veerpoten zit.
Als je kijkt naar de geometrie van de wielophanging kan je zien dat bij het opkrikken van de auro de veerpoten met de onderzijde minimaal naar binnen wijken (doordat de fusees ahw onder de scharnierpunten van de draagarmen zakken, pythagoras). Als vervolgens de veerpootbrug gemonteerd wordt en je laat de auto zakken zal de bovenkant van de veerpoot iets naar binnen kantelen, waarmee je de spanning op de veerpootbrug zet.
Nogmaals: ik heb mijn veerpootbrug steeds op mijn nieuwe 33 overgezet en bij alle 33's moest ik de auto opkrikken om de brug correct te kunnen monteren.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Martinos
Full Member
Full Member
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 23:31
Locatie: Toldijk

RE: OMP veerpootbrug past niet

zo jun 15, 2008 23:30

Wat Sergio en alfa33qo hier zeggen klopt idd.

De voorspanning die de veerpoot op deze manier krijgt zorgt er juist voor dat ie zo goed werkt.
Als deze spanning er niet opzit heeft hij geen of weinig functie.

Mijn veerpootbrug heeft een verstel mogelijkheid, dus ik kan hem er zo opzetten en dan vervolgens langer maken....
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: OMP veerpootbrug past niet

ma jun 16, 2008 09:48

maar waar jullie niet rekening mee houden is dat er nu andere krachten op het chassis komen te staan

stel: bij opkrikken veranderd de stand dus iets waardoor de vpb erop geschroeft kan worden, je laat hem zakken en nu zitten de krachten niet op het 1ste en 2de schutbord, maar alleen op de vpb (want dat zeggen jullie)....
Dan veranderd als je door een bocht gaat ook alle krachten op de gehele auto (want je hebt aan de voorkant namelijk wat veranderd)
Ik ben zelfs bang dat dit zeer nadelige gevolgen kan hebben voor je chassis!! -> scheuren



even voor de duidelijkheid, dit is een gezonde discussie he :wink: (gebeurt nog wel eens op dit forum dat het ineens uit de hand loopt, maar een meningsverschil in inzicht moeten we over discussieren.... dit even voor de duidelijkheid dat ik niemand aanval, alleen ik heb een andere mening) :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: OMP veerpootbrug past niet

ma jun 16, 2008 10:25

Een veerpootbrug die goed vast geschroefd wordt, levert prima stevigheid. Ja, je krijgt een andere krachtenverdeling in je chassis, maar als de brug goed ontworpen is zal je juist de druk op de buitenste veerpoot in een bocht beter verdelen waardoor de krachten in je chassis beter worden. De bedoeling van zo'n brug is om te zorgen dat je camber niet wijzigt bij inveren en bochten rijden, mocht je dus met de camber gaan "rommelen" door de wagen op te krikken voor je de veerpootbrug er tussen zet, zal je een methode moeten vinden om daarna de camber weer in orde te krijgen. Als je door het plaatsen van de brug je auto "scheef" maakt heb je een probleem, dat zal je wel op moeten lossen, anders zal je auto altijd naar 1 kant trekken. Alleen al om dit soort problemen te voorkomen is het handiger om een brug te nemen die gewoon goed past op een auto die op de grond staat waarvan het camber al goed staat. Zolang die brug maar goed vastgezet is en niet kan bewegen zit je goed.

Wel of niet spanning op de brug zetten is niet echt relevant, want de kracht die je daarmee op je chassis zet zal door de spanning in je chassis worden opgeheven. Het gaat dus om een veerconstante waar je mee bezig bent, die is met of zonder voorspanning echt hetzelfde dus de hoeveelheid energie die nodig is om je auto te vervormen is hetzelfde, met of zonder voorspanning.

Terug naar “Algemene Technische vragen”