Nou, hier is het verhaal van mn 75 na het kopen.
100 km na aankoop:
-Accu overleden; De accu blijkt in zeer slechte conditie en laad niet meer bij. Dynamo werkt nog naar behoren. Accu daarop vervangen voor een nieuwe.
150 km na aankoop:
-Tik uit cilinderkop; Zoals bij aankoop al geconstateerd tikt de motor iets vanuit de cilinderkop. Je verklaarde dat de kleppen een tijd niet gesteld zijn, en dus gesteld dienen te worden.
-Nokkenas kapot; Bij het stellen van de kleppen blijken 3 nokken op de uitlaatnokkenas doorgesleten te zijn. Tevens loopt de klepspeling van ‘voor naar achter’ steeds hoger op, wat volgens SVL kan duiden op een verkeerd aangehaalde cilinderkop.
Nieuwe uitlaatnokkenas + nieuwe klepbekers. De klepspeling op alle kleppen dmv de juist stelplaatjes teruggebracht naar de juiste waarden. Daarbij de verschillende afdichtingrubbers onder het kleppendeksel vervangen omdat deze naar mij idee niet meer zo fris waren.
-Minerale olie; Uiteraard het afstellen ook olie + oliefilter vervangen. Je vertelde minerale olie te gebruiken. Omdat dit mij geen goed idee leek heb ik Castrol Magnetic 10W40 half syntheet gebruikt. De carterplug bleek niet voorzien van een koperen afsluit ring, maar was ingespoten met witte vloeibare pakking (?), waardoor hij tevens ook olie lekte.
-Luchtfilter; Het luchtfilter was een panty die over een aluminium pijp gespannen was. De filterende werking leek mij zeer slecht, waarop ik een origineel luchtfilterhuis met K&N vervangingsfilter geplaatst heb.
300 km na aankoop:
-Motorblok in puin (zie avatar); Kort na het gepleegde onderhoud loopt de motor door onverklaarbare reden volledig in puin. Bij demontage van het kleppendeksel blijkt de distributieketting nog netjes op tijd te staan. Een aantal klepbekers komen echter niet meer helemaal omhoog waarop ik besluit de cilinderkop te demonteren. Na demontage blijkt: twee kleppen afgebroken, een groot gat in 1 van de zuigers en een cilinderbus die volledig geëxplodeerd is. Kortom, blok is niet meer te redden en zal even later door mijzelf uitgebouwd worden.
-Uitlaatspruitstut; Bij het uitbouwen van de motor blijken de twee onderste gedeelten van de voorpijp nagenoeg ‘plat’ gereden te zijn! De grote ‘laskoeken’ verraden dat hier meerdere malen is geprobeerd de uitlaat gasdicht te krijgen. Onvoorstelbaar bijna dat de motor nog zo netjes liep.
-Middendemper: Tussen de voorpijp en de einddemper was een rechte (wel een mooie) RVS pijp gelast. Jammer dat ik deze niet doormiddel van flenzen uit kon bouwen, maar nog veel erger vond ik dat op de RVS pijp geen ophangpunt te bekennen was en de uitlaat pas bij de overgang naar einddemper met 1 rubber en 1 tie-wraps vast zat. De achterdemper demper zat mbv twee (en alleen deze twee) tie raps vast. Niet zo gek dat de uitlaat zo nu en dan tegen de carrosserie aan trilde.
-Losse boutjes; Tijdens het uitbouwen van de motor bleek de ‘brug’ slechts met twee van de vier boutjes vast te zitten. In verscheidene richeltjes vond ik nog boutjes en her en der was de zaak niet naar behoren vastgedraaid.
-Rubber verns.pook; Wat me ook direct opviel is dat het rubber van de versnellingspook op ongeveer 1/10 deel na miste, en er zich dus een ophoping van vet gecombineerd met zand bevond.
-Rubber staartstuk; Ook het rubber in het staartstuk was gescheurd.
-Voorste donut;: Evenals de voorste donut (net niet helemaal doormidden
)
-Motorsteun: Ook 1 van de motorsteunen was nog net niet helemaal ‘door’. Andere motorsteun was nog oké.
-Inlaatrubbers; De inlaatrubbers van de motor vertoonde zoals wel vaker scheurtjes en waren dus poreus.
-Tapeinden; Het uitlaatspruitstuk zat vast met verschillende lengten tapeinden. Als oplossing waren er ipv tapeinden ook wat bouten gebruikt. Het demonteren met ingebouwde motor viel daardoor nogal tegen.
-Brandstofslangen; Bij het vervangen van het brandstoffilter viel mij op dat een aantal slangen ZEER poreus waren. Ook in de motorruimte was dit duidelijk te zien. Daarop alle brandstofslangen vervangen.
-Fuseekogels; Aan beide kanten waren de onderste fuseekogelrubbers gescheurd en was het vet verdwenen. Daarom aan beide kanten nieuwe fuseekogels gemonteerd.
-Remleiding RV; De remleiding rechtsvoor bleek ook poreus. Gek genoeg was de remleiding LV wel zeer recent nog vervangen..
-Koelvloeistofslangen; Een aantal koelvloeistofslangen naar thermostaat en radiateur waren erg zacht en aangevreten. (wellicht ooit een lekke koppakking gehad?)
-Bedrading; In de motorruimte was de bedrading her en der slecht geïsoleerd, en naar mijn mening ook niet overal even netjes vastgezet.
400 km na aankoop en groot onderhoud:
-Aandrijfas los; Toen ik uiteindelijk alles voor elkaar had en onderweg was, viel de linker aandrijfas met schijf en al onder de auto vandaan. Een aantal bouten waren losgelopen, en na het uitboren van 1 afgebroken bout de zaak met nieuwe bouten, lock-tight en een momentsleutel weer op de plek gezet. En daarbij alle (!) andere bouten bij de aandrijassen vastgedraaid mbv een momentsleutel...
Ik kon natuurlijk niet verwachten dat ik voor de betaalde prijs een helemaal tiptop in orde 75 mee te nemen. Maar sommige dingen zoals die tapeindes, losse bouten, een uitlaat die aan tie raps hangt, een missende carterplugring en de inlaat zijn volgens mij dingen die met weinig moeite en geld 'goed' gemaakt kunnen worden. Als je bezig bent met klussen en je komt dit soort dingen tegen krijg iig ik niet het idee met liefhebbers te maken te hebben gehad.
Daarbij is mij bij aankoop verteld dat het blok pas verwisseld was. Dan vind ik het toch wel een beetje vreemd dat bij die wissel niet direct de motorsteun, de staartstukrubber, de hardyshijf en leidingen direct vervangen waren. Wat nu overigens wel allemaal vervangen is.
Ik heb de auto nu net 2000 km's en heb er behoorlijk veel uren (dagen) werk inzitten en hij doet het nog niet naar behoren
En nu wacht ik op de post voor een andere BDP sensor, staken ze in Den Bosch...