Gebruikersavatar
christian75
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 17:12
Locatie: Velp
Contacteer: Website

RE: Stotterende 75 TS

di mei 13, 2008 23:40

Ciao,

Is dit de 75 die ik denk dat het is? De 75 die je van jordi in wijchen gekocht hebt?

Zo ja: heb je de kleppen al een keer gesteld want die tikten al aardig bij verkoop?
Weet niet of het hier aan kan liggen maar kan t beter maar even vragen :wink:

Suc6 iig.
Alfa75greetz

Christian75

- Peugeot 106 Xsi (snel en blijft het doen)
- Slopel Vectra vd zaak

Komt snel: Volvo S40 T4

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 209
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

RE: Stotterende 75 TS

wo mei 14, 2008 00:02

ej Christian... ehm... kleppen stellen zei je? (En ja deze komt idd uit Wijchen)

+/- 200 km na aankoop het kleppendeksel opengemaakt (om inderdaad de kleppen te stellen), erachter gekomen dat de uitlaatnokkenas behoorlijk rond was. Maargoed, nieuwe nokkenas, klepbekers, olie, filter, alles afgesteld en alles volgens het boekje in elkaar gezet. Na 100 km liep het blok in puin :evil: Ik weet tot deze dag nog steeds niet wat de oorzaak is, iedereen met verstand van 75s die ik erover heb gesproken denken dat het blok al op springen stond. (de kop was er ooit afgeweest, waarschijnlijk teveel gevlakt, en was iig verkeerd aangedraaid. Is waarschijnlijk mee gerotzooid.) Er was verder behoorlijk veel aan gekloot aan de auto :( Ik heb al behoorlijk wat vervangen...

Er zit nu dus een ander blok in. (bedankt Jef!) Ik heb nu de auto zo'n 2000km, ik heb echt VEEL meer uren eraan geklusd dan uren erin gereden :cry: En nog doet ie het niet goed :cry:

Maar, om op die kleppen terug te komen, het enig getik wat ik hoor komt van de injectoren. De kleppen zijn volgens mij nog goed afgesteld.
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
christian75
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 17:12
Locatie: Velp
Contacteer: Website

RE: Stotterende 75 TS

wo mei 14, 2008 20:08

Ciao Barend,

Dat is inderdaad een mooi kl*te verhaal. Snap er alleen niet veel van dat het blok slecht was, blok was pas daarvoor
nog gereviseerd :shock: En niet door mijzelf dus misschien dat er hier iets mis is gegaan. Blok is zelfs nog in een
auto op een testbank geweest en had 145 pk. Dus leek mij niet zo'n verkeerd blok te zijn. Desalniettemin is het
aardig kl*te.

Verder was er toch niet zoveel gekloot aan die auto zover ik weet hij heeft hem van een ander forumlid (diele)
overgekocht en heeft er toen alleen een ts blok + bak in gehangen en verlaagd. Verder heeft hij er niks aan gedaan
bij mijn weten dan :wink:

Maar goed heel veel suc6 met het probleem zag dat je een bdp sensor zocht en daar zou het idd ook wel eens aan
kunnen liggen. Eerst die maar eens vervangen en dan verder zoeken.
Alfa75greetz

Christian75

- Peugeot 106 Xsi (snel en blijft het doen)
- Slopel Vectra vd zaak

Komt snel: Volvo S40 T4

Gebruikersavatar
NoFear Creations
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 11, 2005 15:34
Locatie: Wijchen
Contacteer: Website

RE: Stotterende 75 TS

zo mei 18, 2008 19:27

Vind het heel erg spijtig om te horen dat je al zo snel zoveel pech met mijn oude 75 hebt gehad...
Ik dat dacht het blok zeer goed was omdat het, zoals christian al zei, nog niet heel lang geleden gereviceerd was.
Naar mijn weten heb ik technisch bijna perfecte auto verkocht, en ik heb er in de tijd dat ik er mee heb gereden ook nooit iets mee gehad.

Zou wel graag willen weten wat er dan zoal "verkloot" was aan de auto, want ik heb er juis zo min mogelijk aan in/exterieur veranderd...

Grtz Jordi
"Tijdelijk Alfa loos..."

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 209
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

RE: Stotterende 75 TS

di mei 20, 2008 13:30

Nou, hier is het verhaal van mn 75 na het kopen.

100 km na aankoop:
-Accu overleden; De accu blijkt in zeer slechte conditie en laad niet meer bij. Dynamo werkt nog naar behoren. Accu daarop vervangen voor een nieuwe.

150 km na aankoop:
-Tik uit cilinderkop; Zoals bij aankoop al geconstateerd tikt de motor iets vanuit de cilinderkop. Je verklaarde dat de kleppen een tijd niet gesteld zijn, en dus gesteld dienen te worden.
-Nokkenas kapot; Bij het stellen van de kleppen blijken 3 nokken op de uitlaatnokkenas doorgesleten te zijn. Tevens loopt de klepspeling van ‘voor naar achter’ steeds hoger op, wat volgens SVL kan duiden op een verkeerd aangehaalde cilinderkop.
Nieuwe uitlaatnokkenas + nieuwe klepbekers. De klepspeling op alle kleppen dmv de juist stelplaatjes teruggebracht naar de juiste waarden. Daarbij de verschillende afdichtingrubbers onder het kleppendeksel vervangen omdat deze naar mij idee niet meer zo fris waren.
-Minerale olie; Uiteraard het afstellen ook olie + oliefilter vervangen. Je vertelde minerale olie te gebruiken. Omdat dit mij geen goed idee leek heb ik Castrol Magnetic 10W40 half syntheet gebruikt. De carterplug bleek niet voorzien van een koperen afsluit ring, maar was ingespoten met witte vloeibare pakking (?), waardoor hij tevens ook olie lekte.
-Luchtfilter; Het luchtfilter was een panty die over een aluminium pijp gespannen was. De filterende werking leek mij zeer slecht, waarop ik een origineel luchtfilterhuis met K&N vervangingsfilter geplaatst heb.

300 km na aankoop:
-Motorblok in puin (zie avatar); Kort na het gepleegde onderhoud loopt de motor door onverklaarbare reden volledig in puin. Bij demontage van het kleppendeksel blijkt de distributieketting nog netjes op tijd te staan. Een aantal klepbekers komen echter niet meer helemaal omhoog waarop ik besluit de cilinderkop te demonteren. Na demontage blijkt: twee kleppen afgebroken, een groot gat in 1 van de zuigers en een cilinderbus die volledig geëxplodeerd is. Kortom, blok is niet meer te redden en zal even later door mijzelf uitgebouwd worden.
-Uitlaatspruitstut; Bij het uitbouwen van de motor blijken de twee onderste gedeelten van de voorpijp nagenoeg ‘plat’ gereden te zijn! De grote ‘laskoeken’ verraden dat hier meerdere malen is geprobeerd de uitlaat gasdicht te krijgen. Onvoorstelbaar bijna dat de motor nog zo netjes liep.
-Middendemper: Tussen de voorpijp en de einddemper was een rechte (wel een mooie) RVS pijp gelast. Jammer dat ik deze niet doormiddel van flenzen uit kon bouwen, maar nog veel erger vond ik dat op de RVS pijp geen ophangpunt te bekennen was en de uitlaat pas bij de overgang naar einddemper met 1 rubber en 1 tie-wraps vast zat. De achterdemper demper zat mbv twee (en alleen deze twee) tie raps vast. Niet zo gek dat de uitlaat zo nu en dan tegen de carrosserie aan trilde.
-Losse boutjes; Tijdens het uitbouwen van de motor bleek de ‘brug’ slechts met twee van de vier boutjes vast te zitten. In verscheidene richeltjes vond ik nog boutjes en her en der was de zaak niet naar behoren vastgedraaid.
-Rubber verns.pook; Wat me ook direct opviel is dat het rubber van de versnellingspook op ongeveer 1/10 deel na miste, en er zich dus een ophoping van vet gecombineerd met zand bevond.
-Rubber staartstuk; Ook het rubber in het staartstuk was gescheurd.
-Voorste donut;: Evenals de voorste donut (net niet helemaal doormidden :? )
-Motorsteun: Ook 1 van de motorsteunen was nog net niet helemaal ‘door’. Andere motorsteun was nog oké.
-Inlaatrubbers; De inlaatrubbers van de motor vertoonde zoals wel vaker scheurtjes en waren dus poreus.
-Tapeinden; Het uitlaatspruitstuk zat vast met verschillende lengten tapeinden. Als oplossing waren er ipv tapeinden ook wat bouten gebruikt. Het demonteren met ingebouwde motor viel daardoor nogal tegen.
-Brandstofslangen; Bij het vervangen van het brandstoffilter viel mij op dat een aantal slangen ZEER poreus waren. Ook in de motorruimte was dit duidelijk te zien. Daarop alle brandstofslangen vervangen.
-Fuseekogels; Aan beide kanten waren de onderste fuseekogelrubbers gescheurd en was het vet verdwenen. Daarom aan beide kanten nieuwe fuseekogels gemonteerd.
-Remleiding RV; De remleiding rechtsvoor bleek ook poreus. Gek genoeg was de remleiding LV wel zeer recent nog vervangen..
-Koelvloeistofslangen; Een aantal koelvloeistofslangen naar thermostaat en radiateur waren erg zacht en aangevreten. (wellicht ooit een lekke koppakking gehad?)
-Bedrading; In de motorruimte was de bedrading her en der slecht geïsoleerd, en naar mijn mening ook niet overal even netjes vastgezet.

400 km na aankoop en groot onderhoud:
-Aandrijfas los; Toen ik uiteindelijk alles voor elkaar had en onderweg was, viel de linker aandrijfas met schijf en al onder de auto vandaan. Een aantal bouten waren losgelopen, en na het uitboren van 1 afgebroken bout de zaak met nieuwe bouten, lock-tight en een momentsleutel weer op de plek gezet. En daarbij alle (!) andere bouten bij de aandrijassen vastgedraaid mbv een momentsleutel...

Ik kon natuurlijk niet verwachten dat ik voor de betaalde prijs een helemaal tiptop in orde 75 mee te nemen. Maar sommige dingen zoals die tapeindes, losse bouten, een uitlaat die aan tie raps hangt, een missende carterplugring en de inlaat zijn volgens mij dingen die met weinig moeite en geld 'goed' gemaakt kunnen worden. Als je bezig bent met klussen en je komt dit soort dingen tegen krijg iig ik niet het idee met liefhebbers te maken te hebben gehad.
Daarbij is mij bij aankoop verteld dat het blok pas verwisseld was. Dan vind ik het toch wel een beetje vreemd dat bij die wissel niet direct de motorsteun, de staartstukrubber, de hardyshijf en leidingen direct vervangen waren. Wat nu overigens wel allemaal vervangen is.

Ik heb de auto nu net 2000 km's en heb er behoorlijk veel uren (dagen) werk inzitten en hij doet het nog niet naar behoren :(
En nu wacht ik op de post voor een andere BDP sensor, staken ze in Den Bosch...
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Stotterende 75 TS

di mei 20, 2008 17:01

wat een klojo s zijn er aan die 75 bezig geweest =;

gelukkig is het goed afgelopen Barend,dat dan weer wel :wink:

Gebruikersavatar
NoFear Creations
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 11, 2005 15:34
Locatie: Wijchen
Contacteer: Website

RE: Stotterende 75 TS

di mei 20, 2008 17:46

De reden dat wij, weinig tot niks aan het blok hebben gedaan, is omdat ons was verteld dat hij onlangs gereviseerd, en dus zo alles een op een hebben over geschroeft.
Motorsteunen waren nog goed toen wij het blok omhingen, evenals het staart stuk rubber, als dat niet het geval was, had ik het ook wel gelijk vervangen.

De uitlaat heb ik ook zo gekocht en er met Ty-Wraps onder gehangen, omdat dat naar mijn mening, stevig zat is. Heb dat al bij meerdere auto's gehad en er is er nog nooit 1 onder vandaan gevallen.
Voordeel van Ty-Wraps is dat je de uitlaat zeer precies kan hangen. Over de voorpijpen vind ik dat je niet moet klagen met een verlaagde 75, dees zijn vrijwel altijd plat.

Versnellings pook rubber was slecht dat wist ik, maar daar merk je niks van, en met rubber eromheen hoopt er zich nog veel meer vuil op.

Dat van de aandrijfas en hardy rubber is waarschijnlijk te verklaren aan het feit dat ik nogal is dwars ging met de 75 en dan slijt er nog wel is iets. :wink:
Fusee kogels had ik zelf niet meer naar gekeken nadat hij gekeurd was, is naar mijn mening niet iets wat je wekelijks controleert.
Ook remleidingen had ik niks aan gedaan na aankoop.

Luchtfilter heb ik bij verkoop nog gevraagt of de originele terug geschroeft moest worden, maar dat was niet nodig..

Accu kan wel zijn, had een Optima Yellow top erin staan, en die verkoop ik natuurlijk niet mee. Heb uit de berg accu's die wij hebben staan er eenje uit gezocht die volgens een meeting nog in goede staat was.

Vind het nog steeds erg jammer dat je zoveel pech hebt gehad, en had m'n 75 ook nooit zo verkocht als ik dat had geweten.

Heb je misgien wat foto's van hoe ze er nu bij staat, want ben erg benieuwd?

Grtz Jordi

@Jef: STFU!!!
"Tijdelijk Alfa loos..."

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Stotterende 75 TS

di mei 20, 2008 17:57

Jouw klachten vallen in het niets bij de staat waarin mijn 75 zich bevond na aanschaf. :roll:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Stotterende 75 TS

di mei 20, 2008 18:09

het is vervelend dat je blok in de soep loopt.
Je kan niet alles aan de verkoper wijten... zelf had je ook wel het eea kunnen ontdekken voordat je iets koopt.
Neemt niet weg dat het natuurlijk wel balen is...

Gelukkig heb je straks een tip-top 75 waarvan je precies weet wat er wel of niet vervangen is...

suc6 :thumbs:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Aardappel

RE: Stotterende 75 TS

di mei 20, 2008 18:14

Was aardig bout, die shizle met de 75 Barend, maar dat van die aandrijfas verbaasde me nog het meest.
Maar straks heb je wel een fezze Alfa met hulp van speeder :D
Kunnen we met ze drieen de ring over :wink:

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 209
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

RE: Stotterende 75 TS

di mei 20, 2008 18:39

Ej Jef,

het is gelukkig allemaal goed opgelost. De auto rijd nu weer goed; het probleem is opgelost. DJ, Jef, Speeder en de rest die geholpen hebben bedankt voor al jullie advies!
Wat was het nou, ik wilde de oude BDP sensor losdraaien, echter bleek deze al los te zitten :shock: Beide boutjes vastgedraaid en alle problemen zijn weg... (Grrr was ik daar nou maar eerder achter gekomen) Dit verklaart ook waarom ie het steeds slechter is gaan doen; hij is langzaam losgetrild waarbij de speling steeds groter werd.

@ Jordi; ik wil helemaal geen problemen maken, t blijft een oudere auto dus t is een eigen risico. Wel baal ik ervan dat er meer werk aan zat dan verwacht, en daarbij het klus-rij gehalte enigszins buiten proporties lag.

Even nog over die uitlaat; een van de voorpijpen was echt bijna dicht... Ik denk dat er nog hooguit een kwart van de originele doorsnede oppervlakte over was. (Iemand heeft me verteld dat dit misschien ook de oorzaak van de vastloper kan zijn) En met de huidige rubbers (en de overige -nieuwe- bevestigingspunten) hangt de uitlaat vele malen stabieler.
Als jij gevraagd hebt de ori luchtfilterbak terug te plaatsen heb ik dat niet gehoord (of niet blijven hangen) dan is dat mijn fout. Het is wel het eerste wat ik vervangen heb toen ik thuiskwam :wink:

En nog een fotootje; hierzo staat er snel eentje. Had ik in de 'Gespot' rubriek geplaatst. Als je me je email Pb't stuur ik er via die weg nog wel een paar. Cosmetische veranderingen? Witte knippers, alle stickers eraf en 15'' Zender velgen.

@ GT 75V6; ja? oke. (Mag je ook best vertellen hoor :wink: )

@ Ravado; Klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Wel jammer dat het na 300 km al gebeurd en alles op de oprit van mn ouders moest doen :lol: (Ten spijte van vooral mijn moeder)

@ Aardappel; als ik denk wie jij bent rijdt je een mooie 146? :wink:
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

Re: RE: Stotterende 75 TS

di mei 20, 2008 18:48

De reden dat wij, weinig tot niks aan het blok hebben gedaan, is omdat ons was verteld dat hij onlangs gereviseerd, en dus zo alles een op een hebben over geschroeft.
Motorsteunen waren nog goed toen wij het blok omhingen, evenals het staart stuk rubber, als dat niet het geval was, had ik het ook wel gelijk vervangen.

De uitlaat heb ik ook zo gekocht en er met Ty-Wraps onder gehangen, omdat dat naar mijn mening, stevig zat is. Heb dat al bij meerdere auto's gehad en er is er nog nooit 1 onder vandaan gevallen.
Voordeel van Ty-Wraps is dat je de uitlaat zeer precies kan hangen. Over de voorpijpen vind ik dat je niet moet klagen met een verlaagde 75, dees zijn vrijwel altijd plat.

Versnellings pook rubber was slecht dat wist ik, maar daar merk je niks van, en met rubber eromheen hoopt er zich nog veel meer vuil op.

Dat van de aandrijfas en hardy rubber is waarschijnlijk te verklaren aan het feit dat ik nogal is dwars ging met de 75 en dan slijt er nog wel is iets. :wink:
Fusee kogels had ik zelf niet meer naar gekeken nadat hij gekeurd was, is naar mijn mening niet iets wat je wekelijks controleert.
Ook remleidingen had ik niks aan gedaan na aankoop.

Luchtfilter heb ik bij verkoop nog gevraagt of de originele terug geschroeft moest worden, maar dat was niet nodig..

Accu kan wel zijn, had een Optima Yellow top erin staan, en die verkoop ik natuurlijk niet mee. Heb uit de berg accu's die wij hebben staan er eenje uit gezocht die volgens een meeting nog in goede staat was.

Vind het nog steeds erg jammer dat je zoveel pech hebt gehad, en had m'n 75 ook nooit zo verkocht als ik dat had geweten.

Heb je misgien wat foto's van hoe ze er nu bij staat, want ben erg benieuwd?

Grtz Jordi

@Jef: STFU!!!
wat is dat jongen?

wie ga jij wijsmaken om een uitlaat vast te ty rappen,het moet niet gekker worden om het op zen Nederlands te zeggen :jumping:

succes met de 75 Barend :thumbs:

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 209
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

RE: Stotterende 75 TS > opgelost. Vraagje dakdragers

di mei 20, 2008 18:52

Nog even een klein -totaal- ander vraagje:

ik heb sinds kort dakdragers, echter weet de vorige eigenaar niet hoe ze vast moeten. Nou weet ik bij mn vaders' Franse auto dat die dingen op een specifieke plek op het dak vast moeten (En een bepaalde voor)

Weet iemand of dit ook bij een 75 is, zo ja, waar op het dak moeten die dingen vast? (en is er nog een voorste)?
75 Indy TS 1992

Aardappel

RE: Stotterende 75 TS > opgelost. Vraagje dakdragers

di mei 20, 2008 19:07

Hé Barend wat een naai zo zeg als we dat eerder hadden we geweten was er een dikke driftend 75 de ring over gegaan of niet:D
Maar gelukkig is je probleem verholpen, zonder al te veel onkosten.
M

Yep ik ben het met me mooie bordouis rode 146, me lampje bleef toch branden. Ben naar Neerijnen terug geweest bleek het de fasesesor te zijn, wat met andere woorden betekend dat de gehele distributie er weer af mocht:S Gelukkig matst Neerijnen me en hoefde ik alleen de 184 euries over te maken voor de sensor. Was anders wel lullig geweest als ik na dat ie twee weken geleden me distributie en nokkenasversteller heeft vervanger me weer die 2,5 uur rekent.

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 209
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

RE: Stotterende 75 TS > opgelost. Vraagje dakdragers

di mei 20, 2008 19:12

@ Denn.. euh... Aardappel :wink:

Maar wel goed dat je nu weet wat het was! Overigens wel gek dat ze het de vorige keer niet wisten, en nu wel :? Het zou wel heel zuur zijn als ze je voor de kluskosten laten opdraaien, goed dat ze dus dat niet doen.
Maarre, ik begrijp dat jij nu ook driftend door de bocht gaat? Of vind je wederhelft dat niet goed? :twisted:

:wink:

Maarre; dakdragers, iemand?
75 Indy TS 1992

Terug naar “Algemene Technische vragen”