Moeten tovenaars zijn bij Madeno,halen met wat kleine aanpassingen 55 pk winst
Ik proef hier enig cynisme. Wat heet 'klein'? Alles is relatief. Alfa's 3.0 V6 heeft af-fabriek 220 pk, ofwel 73 pk per liter. En dat is ook voor een non-turbo-blok nauwelijks opzienbarend te noemen. Volop potentieel dus.
De
full race van-voor-tot-achter rvs-uitlaat (absoluut niet
street legal; de sterke arm der wet heeft me al twee keer van de weg gehaald, ofschoon ik er tot nu toe steeds met een waarschuwing vanaf ben gekomen - afkloppen maar) geeft de meeste winst, want geen enkele kat of tussendemper meer en bovendien een grotere diameter. Verder doen de wilde (
custom made) nokkenassen ook een hoop. Daarbij een ander inlaatsysteem en natuurlijk het aanpassen van het elektronisch motormanagement. Duidelijk is wel dat je de winst vooral in de ademhaling moet zoeken. Ik heb serieus overwogen om er
throttle bodies op te zetten (dan zal - vermoedelijk - de 300 pk-barrière geslecht worden), maar de kosten hielden me uiteindelijk tegen. En de 'randverschijnselen', niet te vergeten. Want hoe houden de aandrijfassen zich dan? En de versnellingsbak? En de koppeling (er zit nu een sportkoppeling op, maar die heeft ook zijn grenzen)? En krijg je die pk's nog wel een beetje op de weg? Het klassieke dilemma bij serieuze tuning: het één lokt het ander uit. Een typisch domino-effect.
En trouwens, ook aan 300 pk (of 350,
for that matter) ben je binnen een paar weken gewend en waar houdt het dan op? Ik ben nu al sneller dan 90% van de auto's die ik onderweg tegenkom en tegen een M5 leg je het ook met 300 pk af, dus...
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.