Inderdaad hele fraaie kits, vooral de High Tech versies. Maar ik heb er idd ook al een weg mogen gooien vanwege een verpeste body. Hoe heb je dat uiteindelijk opgelost met het spuiten?
Dag
Wat uitleg over het miniaturenspuitwerk van destijds,toen de Chinezen nog sliepen,
Een uitgeklede ijskast,waar ik twee ijzeren verlegbare legborden in had gemaakt,
Daarin een infraroodstraler met drie standen,gekoppeld aan een preciese thermostaat uit een bakkersoven,Deze zorgde ervoot dat op het bovenste legbord niet hoger werd dan 60°C,Zo werden de metalen op het bovenste legbord gedroogd en de plastieken op de onderste legborden,Op deze manier drooogt de lak snel en is deze snel stofvrij,
De Gunze Sangyo mag je niet ontvetten met een industriële ontvetter,Deze wordt met
eerst ontvet in een afwasprodukt en nadien heel licht geschuurd met P2000,
Om deze in de 2K grondverf te spuiten hield ik het pistool ver van de GTAm,waardoor je een lichte verneveling krijgt,Na deze plaklaag liet deze 10 min, drogen in de oven en volgde een tweede ''droge'' laag,De grondverf wordt voorzichtig nat geschuurd,De kunst zit erin deze ''droog'' te spuiten,Zo ook voor de Alfarode lak,Daarna komen er verschillende lagen klaarlak over,Bij deze drie GTAm's zit er wel een mindere tussen,waarbij de zgz klinknagels wat minder goed zictbaar geworden zijn,door oplossing,,,Het komt er op neer dat deze modellen licht voor te verwarmen,zodat de lak niet nat ligt,zoals gewoonlijk,Nadat ik meer dan 1200 modellen spoot blijft Gunze Sangyo het moeilijkste om te spuiten,ook de Fiat-Abarth 500SS behoort daarbij,,,Integenstelling tot de Protar Giullietta's,die veel beter de lak verdragen,Deze zes stuks zijn al uitgebreid gefotografeerd en komen bnnenkort in deze prachtge topic terecht,
Dit alles gebeurde in een daartoe gemaakte spuitcabine van 220X145X180cm,waarin een ijzeren tafel met doorlaatsleuven is gemonteerd,regelbaar in de hoogte,
Ik ging eens tussen mijn oude foto's zoeken,omdat je zou kunnen voorstellen welke gigantische kosten ik destijds maakte om mijn miniaturen te spuiten,dit alles door mijn maniakale perfectionisme,,,
Het spuitcabientje voor miniaturen,
Twee ''ijskasten'' vol autolakken,
De spuittafel in de cabine,
De autootjes in de oven,
De verschillende opeenvolgende autolaklagen,
De TOGI ontdaan van de slechte originele lak,in de grondverf
Een Alfasud,ontdaan van de lak,
Dezelfde Alfasud in de grondverf,
Verder behoorden dozen vol kleurkaarten,een microfichebak en een professionele Saturius-weegschaal tot het materiaal,nodig om alles tot een goed resultaat te brengen,
Groeten Leo M