Beste Alfisti,
Ik volg de verkoopcijfers van ons merk al sinds enige jaren en ik moet zeggen dat de cijfers van dit jaar me toch wel enigzins zorgen baren.
Zo zijn de cijfers van afgelopen maand weer bekend geworden. Daar waar er vorig jaar mei nog 429 Alfa's zijn verkocht, zijn dat er in de maand mei van dit jaar 279. Over het hele jaar zijn er tot nu toe 1730 verkocht tegenover 2349 over dezelfde periode vorig jaar. Kortom, niet iets om echt vrolijk van te worden. De verkoop van de 159 kakt dus alweer sterk in (en is pas in zijn 3e volle verkoopjaar), daar waar de 147 al jaren niet meer voor verkoopomzet zorgt, hoeveel actiepakketen ze ook bedenken. Van de overige modellen (GT, Brera en Spider) hoeven we al helemaal niet veel meer te verwachten, bijvoorbeeld omdat de Brera/Spider zwaar getroffen is door de slurptaks...tevens zijn dit ook geen modellen die veel verkocht moeten worden.
Volgens mij pakken ze het bij Alfa ook niet echt best aan. Als je bekijkt hoe lang de 147 bijvoorbeeld al op de prijslijst staat, dan moet gezegd worden dat dat model vorig jaar al zat te springen om opvolging. Zou de Mito dan uitkomst gaan bieden? Misschien is een andere reden voor de dalende verkopen bij Alfa dat het merk niet echt een groen/zuinig imago heeft? Wat in deze tijden een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Of heeft Alfa ervoor gekozen om het merk hoger in de markt te plaatsen, kortom nog exclusiever en dus minder voor de gewone man? Echter, een merk als BMW draait prima en verkoopt veel meer. Het is ook niet een eenmalig slecht jaar, omdat veel mensen bijvoorbeeld wachten op de Mito, want vanaf 2003 is het eigenlijk al niet zo best.
Kortom, moeten we er maar aan wennen dat verkoopcijfers zoals die eind jaren '90 en begin deze eeuw gehaald werden een eenmalige uitzondering zijn geweest, of is dit beeld inderdaad zorgwekkend? Natuurlijk, vele van jullie zullen zeggen dat hoe minder Alfa's des te exclusiever. Uiteraard is Alfa geen merk dat het van grote hoeveelheden moet hebben, daar zijn de Volkswagens en Slopels voor. Maar als het merk eenzelfde toekomst tegemoet gaat als Lancia, moet ook ons merk dan gaan vrezen voor haar toekomst? En zullen we schoonheden zoals de 8C nooit meer geboren zien worden? Of ben ik aan het doordraaien?
(Gelukkig doen Fiat en zelfs Maserati het een stuk beter! De verkoopcijfers heb ik van bovag.nl en voor een overzicht in jaren kun je terecht op autoweek.nl)
[MOD-EDIT: topic titel aangepast om dubbelposts te voorkomen]