Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

wo jun 11, 2008 02:14

Bij het zoeken naar "een" juiste settup is het van belang dat de veranderingen die je doorvoert ook goed voelbaar zijn.
Wil je wat meer openspoor testen dan doe je dat met en paar graden extra, niet met een kwart-graadje. Wil je bandendrukken testen dan doe je dat
met een paar honderd gram. Wees echter niet verbaast als je wagen op enkele minuten tijd een ander rijgedrag vertoont..
Met de nieuwe minni's vertrokken we met amper 500 gr in de banden, daar kwam ongeveer 60 gr druk bij per minuut
en de wedstrijden duurden 25 min+1 ronde!
Het is dus van groot belang dat je je bandendruk in de gaten houdt.
Wat ook niet mag vergeten worden is dat de sporing bij bochtenwerk danig kan afwijken van de statisch gemeten sporing.
Het record ooit gemeten op een wagen was een verschil van 2 meter tussen de beide draaicircelcenters
Oorzaak is dikwijls dat bij een verlaagde wagen de stuurstangen niet meer parrallel lopen met het wegdek en dan krijg je
"bumpsteering" = bij toespoor een extra nerveus kontje in bochtwerk.
En dat onrustig rechtuitrijden..toch niet het moment om een boekje te lezen :lol:
Om een snelle wagen te bouwen komt het erop aan om alles in vraag te stellen...

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

wo jun 11, 2008 19:19

Bumpsteer is alleen te merken tijdens het remmen. Afhankelijk van de positie van het stuurhuis en de bevestigingspositie van de spoorstangen aan de wieldrager (fusee) merk je tijdens het remmen dat er een sporingsverandering optreedt. Het veranderen van de sporing tijdens het nemen van een bocht heet roll-steer. Hetzelfde effect als bumpsteer, maar dan veroorzaakt door een inverend wiel en een uit z'n veer getild wiel.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

wo jun 11, 2008 20:09

Bij mijn weten kan je overal "bumps" tegenkomen. dat is niet excusief voor je remweg.
Een voorbeeld is het nemen van curbstones als het echt hard moet gaan en niet iedere piste is perfect vlak.
Nog even een citaat meegeven van Chapman, (Lotus)
"Let's start with toe. If your wheel steers itself as it goes over bumps this may not be a good thing. If there is enough self-steer the car will potentially be less stable. A less stable car leads to a less confident driver and a less confident driver is a slower driver."

en nog ééntje "'the suspension works great if you don't let it'"
En nog even dit: het is niet beschamend om in de haren te krabben als het niet goed wil draaien. Tijdens seizoen '98 reden de helft van het F1 veld met vastgezette ophanging en werd er gereden
enkel en alleen op de karakteristieken van de banden :shock:

Terug naar “Racen - Technisch”