Beste Gus,
Ik heb bijelkaar zo'n 450.000 km gereden in Alfetta's, Giulietta's, 75's, 2e hands en nieuwe.
Momenteel rij ik alweer een jaar of 7 in de 155, de laatste 3 jaar een WB V6 en een WB 2.0 TS 16V op G3.
Sublieme wagens, en uit mijn persoonlijke ervaring vele malen beter als de 75.
Het schakelt veel beter, stuurt veel beter, roest/rot niet, geen electrische storingen, hele fijne super betrouwbare 16V motoren. Niets ten nadele van de 8V motoren welke als 1.7 en 1.8 nog in de WB modellen geleverd zijn, de 2.0 8V alleen in de SB modellen.
Daarnaast heeft het type 155 ook nog eens een fantastische staat van dienst waar het gaat om de autosport, oa. ITC, DTM, BTTC, STW en de huidige Alfa Romeo Challenge etc
Je moet je dus eigenlijk afvragen: Heb ik zin in, lassen, schuren, plamuren, spuiten etc, ga dan voor een 75, maar heb je zin in lekker Alfa rijden, koop dan de 155
Trek je niks aan van dat gezeur over Fiats of wel of geen echte Alfa etc. Ook achterwiel aandrijving wordt wordt vaak als een pre genoemd, maar dat zijn allemaal persoonlijke smaken waar je zeer weinig aan hebt om voor jezelf tot een juiste keuze te komen.
Je moet je altijd realiseren dat je een 2e hands auto koopt. Die kunnen gebreken hebben waar de auto of motor zelf niets aan kan doen. We komen ze vaak tegen die met te weinig olie rijden, ook Alfisten die zo zuinig op hun wagen zijn!!
Succes met je keuze.