Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 11:52

Topsnelheid van je auto en de lengte van je je-weet-wel... Ik zie overeenkomsten. Toegeven dat het iets minder is is zoooooooooooooooo moeilijk :biggrin:
Inderdaad wij mannen he! :wink:

Hierboven weer 1, hoe kan een 2,5 V6 155 met 40PK minder bijna net zo hard gaan als een veel beter gestroomlijnde GTV V6 met turbo met 203PK van hetzelfde merk?

Zie gegevens 155 top 215km/u:

TECHNISCHE GEGEVENS
Motor
brandstof benzine
cilinders 6 in V-vorm
kleppen/cilnder 2
brandstofsysteem multipoint injectie
cilinderinhoud 2492 cc
max. vermogen 120 kW/163 pk bij 5800 tpm
max. koppel 216 Nm bij 4500 tpm
Transmissie/onderstel
aandrijving voor
transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
remmen voor/achter gev. schijven/schijven
banden 205/50VR15
draaicirkel wielen 11,0 m
Maten/gewichten
lengte/breedte/hoogte 4,44 m/1,73 m/1,42 m
wielbasis 2,54 m
gewicht 1321 kg
laadvermogen 579 kg
aanhangermassa geremd/ongeremd 1400 kg/530 kg
kofferruimte 525-525 l
tankinhoud 63 l
Prestaties
topsnelheid 215 km/h
acceleratie 0-100 km/u test 9,0 s (8,4 s)
acceleratie 80-120 km/u in D - s
brandstofverbruik test 12,2 l/100 km (fabrieksopgave: 9,3 l/100km)
CO2 uitstoot - g/km
geluidsniveau bij 100/120 km/u 69,5 dB/71,0 dB
misschien omdat dit geen standaard 155 2.5 v6 is :roll: :wink:

met de 75QV 240 op de teller, met de ZXR over de 240 op de teller, met mijn huidige dagelijkse hok 175 :oops:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1221
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 12:13

Ok niet standaard dus, maar het is hem blijkbaar gelukt dan om er 40 harde PK's bij te ritselen...knap. Garret Turbo er op gezet of zo?

Sorry ben een beetje kritisch misschien :wink:


Heb al es op veel tenen op het VW Polo forum getrapt (excuus heb ook een oud type poloootje). Daar beweerde iemand met een polo 1.3 meer dan 300 PK te hebben. Na rollerbank test waarbij ik hem uitdaagde op mijn kosten als hij het haalde, bleek hij van 75PK naar 173 PK gegaan te zijn met G-lader techniek. Best al heel knap op zich met een 1.3. Maar heeft me toch een kratje bier opgeleverd...

Dus eerst hard bewijs :roll:

Veel chiptuners maken er ook een potje van beweren +30PK oid gemeten op hun eigen rollerbank. De meting vooraf is dan vaak ook al optimistisch als je daarnaar vraagt. Waarbij dan je eer gestreeld wordt door de woorden zo die van jouw is al zeer goed ingereden zeker! OK DAN!!!

Mijn GTV is al es op een rollerbank gegaan bij zo'n chipper just for fun en die kwam uit op 224 DIN PK, terwijl het ding gewoon standaard is (203PK) :?:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Alfa155
Full Member
Full Member
Berichten: 382
Lid geworden op: ma okt 10, 2005 10:32
Locatie: Ljouwert

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 12:24

Ok niet standaard dus, maar het is hem blijkbaar gelukt dan om er 40 harde PK's bij te ritselen...knap. Garret Turbo er op gezet of zo?

Sorry ben een beetje kritisch misschien :wink:


Heb al es op veel tenen op het VW Polo forum getrapt (excuus heb ook een oud type poloootje). Daar beweerde iemand met een polo 1.3 meer dan 300 PK te hebben. Na rollerbank test waarbij ik hem uitdaagde op mijn kosten als hij het haalde, bleek hij van 75PK naar 173 PK gegaan te zijn met G-lader techniek. Best al heel knap op zich met een 1.3. Maar heeft me toch een kratje bier opgeleverd...

Dus eerst hard bewijs :roll:

Veel chiptuners maken er ook een potje van beweren +30PK oid gemeten op hun eigen rollerbank. De meting vooraf is dan vaak ook al optimistisch als je daarnaar vraagt. Waarbij dan je eer gestreeld wordt door de woorden zo die van jouw is al zeer goed ingereden zeker! OK DAN!!!

Mijn GTV is al es op een rollerbank gegaan bij zo'n chipper just for fun en die kwam uit op 224 DIN PK, terwijl het ding gewoon standaard is (203PK) :?:

er staat ook liegen over je topsnelheid :wink:

wbt de 155 ik weet uit ervaring dat je er zeker over de 220 mee kan rijden (TT autobahn) dat een gekietelde v6 wat harder gaat wil ik best geloven.

topsnelheid is niet alleen gerelateerd aan vermogen..zelf gemerkt dat toen ik 16 inch had ik toch echt een hogere top had als met de 17 inch...
GTV 2.0 16v

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 12:25

tja, je weet nooit de omstandigheden, misschien reed hij wel berg af.... (ik zeg dus niet of het wel of niet waar is, maar om gelijk te roepen dat het niet kan is onzin)
(en 1 foto bewijst meer dan 100 woorden)

maar wat boeit het, heb ook al eens de discussie geveord dat tomtom niet 100% nauwkeurig is (mede omdat ook hoogteverschillen niet worden meegenomen in de berekening)
en je zegt dat naarmate de afstand groter wordt de nauwkeurigheid toeneemt, maar dat is ook onzin (de snelheid wordt namelijk voordurend opnieuw berekend), het is dus hoe harder je rijdt, hoe nauwkeuriger tomtom kwa snelheid wordt (er worden immers meer meters per seconde afgelegd en dan wordt de afwijking kleiner)

kwa pk's is altijd leuk, welke rollenbank, welke omrekenfactor (17% of 19% zoals madeno)
Als je wilt vergelijken moet je met zijn alle op 1 rollenbank, wil je toename van je vermogen weten moet je dat voor tuning en na tunign op dezelfde bank doen...

maar ach, wat maakt het uit, er staat niet voor niets: "liegen" als topic naam :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1221
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 12:25

Weet ik, wel een leuk topic daarom :^o
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1221
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 12:28

en ps. klopt wel hoor, door langere afstand metingen is het aantal samples constanter en wordt de waarde betrouwbaarder. En verder neemt GPS wel de hoogte mee trouwens maar da's eigenlijk weer 'n andere discussie...

Zeg ook nergens dat het niet kan trouwens, trek het alleen in twijfel.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Alfa155
Full Member
Full Member
Berichten: 382
Lid geworden op: ma okt 10, 2005 10:32
Locatie: Ljouwert

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 12:31

Weet ik, wel een leuk topic daarom :^o
:wink:

snap ik.

maar is wel een leuke discussie mbt tt en gps.. wat betreft vermogen kunnen we wel een ander topic openen om daar met uitdraaien te komen :lol:

zal in het tunning gedeelte een sticky maken voor mensen die een uitdraai hebben van hun vermogen. lijkt me leuk om eens te zien wat er uit welk blok gehaald kan worden. eventueel met een verwijzing naar een topic waarin je aangeeft wat je aan je alfa gedaan hebt.
GTV 2.0 16v

Gebruikersavatar
Super72
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:00

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 12:51

kwa pk's is altijd leuk, welke rollenbank, welke omrekenfactor (17% of 19% zoals madeno)
Madeno hanteert 15%.
(just for the record)
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 13:47

O.a. de "Duisteren" gebruiken het metrische stelsel en er bestaat een omrekenfactor om tot mooi afgeronde cijders te komen. Reken je 224 DIN pk om dan moet men in dit geval een paardje of 3 inleveren
m.a.w. er blijven meer dan voldoende paarden over en maak je alleen zorgen als de auto niet de opgegeven topsnelheid bereikt.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 13:49

en ps. klopt wel hoor, door langere afstand metingen is het aantal samples constanter en wordt de waarde betrouwbaarder. En verder neemt GPS wel de hoogte mee trouwens maar da's eigenlijk weer 'n andere discussie...

Zeg ook nergens dat het niet kan trouwens, trek het alleen in twijfel.
nou, volgens mij kan je met 3 satalieten nooit de hoogte bepalen :? Google eens op gps en ook op andere positie bepalings systemen, dan zal je lezen dat de systemen met 4 satalieten ook veel beter zijn (ooit eens een heel onderzoek naar gedaan, maar zeg nu ook alles uit mijn hoofd vandara dat ik die namen ook kwijt ben....)
en de nauwkeurigheid wordt niet groter als je een langere afstand rijd (zie vorige post, je moet sneller rijden: tomtom doet om een bepaalde tijdseenheid de afstand opmeten en deze omzetten in snelheid, tomtom doet dit niet bij hogere snelheden over een langere tijd!), of je moet elke seconde de waarde opschrijven en dit dan een minuut lang en daarvan weer het gemiddelde nemen... dan wordt de snelheid wel nauwkeuriger
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 13:51

topsnelheid is niet alleen gerelateerd aan vermogen..zelf gemerkt dat toen ik 16 inch had ik toch echt een hogere top had als met de 17 inch...
wat dacht je van stroomlijn, de meest bepalende factor naast vermogen voor de topsnelheid
(mijn 33 liep ruim 10km/h zachter met de S40 spoiler :schrik: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

knoppe

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 13:56

Met me 1.4 ging ik de 190 ook voorbij

Maar dat wou in begin ook niet

hahaa toen twitte tellerplaten erin gezet en volgens mij kloppen die van geen meter van die own made gevallen voor een 1.7 :P:P (tot 260)
Toen ging die 201/202

wijzer zat ook niet goed vond het wel grappig lijken :P:P:P

Maar zeer moeilijk in te schatten hoe hard je echt rijd

Tellers wijken altijd af :wink:

Als je echt wil meten hoe hard die gaat moet je het net zo doen als top gear toen
klokken met stopwatch met van die hecktometer palen geloof ik
En die snelheid zetten ze ook in de brochures van alfa (technische gegevens) net wat de teller aan geeft!! 8)

Gebruikersavatar
Alfa155
Full Member
Full Member
Berichten: 382
Lid geworden op: ma okt 10, 2005 10:32
Locatie: Ljouwert

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 14:02

topsnelheid is niet alleen gerelateerd aan vermogen..zelf gemerkt dat toen ik 16 inch had ik toch echt een hogere top had als met de 17 inch...
wat dacht je van stroomlijn, de meest bepalende factor naast vermogen voor de topsnelheid
(mijn 33 liep ruim 10km/h zachter met de S40 spoiler :schrik: )
precies.. en zo zijn er meer factoren.

maar zolang je hier gewoon typt wat je teller je voorliegt is het goed toch? mbt de TOMTOM en gps blijft het een commerciele uitvoering die express niet nauwkeurig is. er zijn systemen bekend die de snelheid perfect kunnen bepalen. maar die zijn er alleen voor niet civiele doeleinden.. hetzelfde geld voor positie bepaling.

ik heb ooit een artikel gelezen over GPS en wat de mogelijkheden zijn. Het viel me daarin op dat gps voor de gewone man eigenlijk veel minder is als het kan zijn. En dat komt echt alleen door regelgeving.

http://www.rand.org/pubs/monograph_repo ... 4.appb.pdf
GTV 2.0 16v

knoppe

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 14:04

Het is soms wel dat de 1 iets harder loopt dan de ander


Kijk maar naar brommers

Had een keer de zelfde setup als me kamaraad

Alles precies het zelfd zelfs frame allebij rood geverft :P
en die van hem ging harder (niet veel maar liep wel uit)

Zelfe caburateur zelfde cilinder en zelfde uitlaat niks aan de koppeling veranderd

owja zelfde tandwielen
hij trok zelfs harder ook als we gingen ruilen
en hij het er zelfs een koplamp op zitten en ik niet :wink:

Puur geprobeert of het verchillend kon zijn

puur massa productie daar liggen soms iets de verschillen niet veel wel wat !

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1221
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 14:17

en ps. klopt wel hoor, door langere afstand metingen is het aantal samples constanter en wordt de waarde betrouwbaarder. En verder neemt GPS wel de hoogte mee trouwens maar da's eigenlijk weer 'n andere discussie...

Zeg ook nergens dat het niet kan trouwens, trek het alleen in twijfel.
nou, volgens mij kan je met 3 satalieten nooit de hoogte bepalen :? Google eens op gps en ook op andere positie bepalings systemen, dan zal je lezen dat de systemen met 4 satalieten ook veel beter zijn (ooit eens een heel onderzoek naar gedaan, maar zeg nu ook alles uit mijn hoofd vandara dat ik die namen ook kwijt ben....)
en de nauwkeurigheid wordt niet groter als je een langere afstand rijd (zie vorige post, je moet sneller rijden: tomtom doet om een bepaalde tijdseenheid de afstand opmeten en deze omzetten in snelheid, tomtom doet dit niet bij hogere snelheden over een langere tijd!), of je moet elke seconde de waarde opschrijven en dit dan een minuut lang en daarvan weer het gemiddelde nemen... dan wordt de snelheid wel nauwkeuriger
De goede systemen wel, die hebben nl. in hun mapping niet alleen LON en LAT parameters opgenomen maar ook hoogte, dus vaste parameter in het systeem waar ook mee gerekend wordt. Mijn Destinator map in mijn Palmtop heeft dat bijvoorbeeld.

Dat laatste komt omdat zolang je lang constant rijdt het systeem minder andere dingen hoeft te doen, plaatjes niet draaien en vooruit kan gokken (Fuzzy Logic heet dat!), en dan meer tijd heeft voor de snelheidsberekening en constante meetmomenten kan uitvoeren. Het is een Windows CE systeem die processortijd moet verdelen. Ik zeg dus eigenlijk ook dat zo'n systeem nauwkeuriger kan worden als er minder zijweggetjes getoont moeten gaan worden etc. Minder processor belasting, of je moet gewoon een hele snelle Palmtop hebben met een dual core processor :wink:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Terug naar “Het Forum Café”