Mijn Alfasud 1.5 TI QV uit 1983 met een ruilmotor van Savali heeft volgens de garage compressie problemen. Sinds de laatste 10.000 km beurt was het benzineverbruik alarmerend hoog, 1:7. Ook roken we binnen de cabine benzine. Tijdens een lange rit van 1000 km begon de motor te 'pruttlelen' alsof hij verzuipte. Het vermogen werd dan ook minder. Bij het klimmen, we zitten nl. in Spanje, viet uiteindelijk het vermogen vrijwel weg en moesten we op een bepaald moment stoppen. Na een minuut of 10 de motor weer gestart te hebben sloeg hij aan en draaide normaal. Alleen met klimmen was er duidelijk nog steeds weinig vermogen. Ik verwachte een probleem in het brandstof systeem cq carburateurs/afstelling. De motor verbruikte nl. vrijwel geen olie (1/4 op 1000 km) en vertoonde geen olieproblemen als rook etc. Echter de garage constateerde, dat 1 cylinder geen compressie meet had en de andere 3 minimaal, +/- 5. De ruilmotor, een gewone 1.5 omgebouwd naar TI, is zo'n 10 jaar terug door Savali geplaatst, nadat de originele het had begeven. Heeft weinig tot nu toe gelopen sinds de plaatsing, minder dan 50.000 km, aangezien de auto zo,n 7 jaar heeft stilgestaan. Uiteindelijk in december 2006 weer APK klaargemaakt en sindsdien gebruikt met regelmatige 10.000 km beurten tot 2 weken terug. Er wordt een goede syntetische motorolie gebruikt van Motul , waar de garage graag mee werkt. Er waren eerder koelingsproblemen in het hete Zuid Spaanse klimaat , die zijn opgelost met een nieuwe radiateur (temp bleef wel rond de 80 met de fan). Met de garage, via de Alfa club hier aangeraden, hebben we tot nu toe goede ervaringen met onze Bertone. Zij denken dat de zuigerveren vervangen moeten worden. Ik vermoed, dat die door stilstand en of de hoge motortemparaturen versneld zijn versleten. Anders begrijp ik het niet. Dilemma is nu, dat de garage aangeeft de hele motor los te moeten halen om te zien wat er aan de hand is. Een dag werk.
Gaarne advies wat het probleem zou kunnen zijn alvorens ik de garage laat overgaan of niet tot het demonteren vd motor.