Tijd voor weer eens een updeetje!
20 juli 2008
De zwarte Bilsteins achter bevielen zo goed dat ik ze aan de voorzijde ook maar gemonteerd heb.
De dempers die er onder vandaan kwamen waren Spica's, in tegenstelling tot de achterste welke van Bogé waren. Aangezien er op de voorste ook nog de nodige Italiaanse teksten stonden (anteriore... dat ze aan de voorkant moeten) denk ik dat deze nog eerste montage waren. In ieder geval een hele verbetering, ik kan nu bij m'n werk het laatste drempeltje nemen zonder met de uitlaat over de drempel te schrapen. Uiteraard ook een verbetering in het weggedrag
10 augustus 2008
Eindelijk tijd gevonden om de casterstankogels te monteren!
Als eerste (nadat de auto op assteunen stond en de voorwielen er af waren uiteraard) de diverse afstanden m.b.t. de casterstangen opgemeten. Dan kon ik de nieuwe weer redelijk op dezelfde stand terug monteren (een uitlijnafspraak staat al in de agenda...). Als eerste de moer(en) aan de voorzijde er af, viel niet mee want ze zitten redelijk diep in de motorruimte. Aan de linkerkant maakte de ratel zelfs maar één klik dus het duurde even eer ze er af lagen. Daarna de bevestiging aan de draagarm los. Valt ook niet mee, eerst moest de roestige splitpen er uit en daarna de moer bovenop losdraaien. Lijkt makkelijk, maar er is niet erg veel ruimte om aan de onderkant een sleutel op de bout te zetten.
Nadat de casterstangen los waren heb ik ze flink met WD40 ingespoten en ondertussen begonnen met het boren van de gaten, zodat de WD40 in kon trekken. Helaas had ik niet echt een goede scherpe 8mm boor liggen dus het boren van die paar gaatjes was ook een verhaal apart. Maar waar een wil is, is een weg zullen we maar zeggen. De "oude" casterstangen lieten zich overigens vrij makelijk demonteren. Omdat het schroefdraad van de kogelgewrichten vrij lang was besloten om er toch maar een stukje (1 cm) af te zagen. Daarna de hele handel met een likje kopervet gemonteerd en op de 75 geschroefd. De casterstangen op dezelfde stand terug gezet als de standaard, wielen gemonteerd, auto laten zakken, wielen op moment vastgezet en hop... rijden maar.
Een duidelijke verbetering!
De set-up is nu dus als volgt:
- Bilstein B4 gasdruk (zwart) rondom
- SZ/RZ casterstangkogels voor
- standaard stabi voor
- standaard hoogte
- standaard stabi achter
- standaard veren achter
- standaard bussen in Watt stangen
Ik wil qua wegligging nog wel wat verbeteren maar wil wel wat comfort overhouden. Het is en blijft tenslotte een auto voor gewoon (sportief) straatgebruik. Wie heeft er, kijkende naar bovenstaande opsomming, tips op dat gebied?
Helaas (nog) geen foto's van de casterstangoperatie...
Nu nog op de plank:
- nieuwe onderste rubbers voor de achterstabi
- nieuwe bussen voor de Watt stangen
Wordt vervolgd...