Een ZEER fraai vrouwschap indeed....
Heb nav Le Mans wel eerder geprobeerd te achterhalen waar ze gebleven was omdat er eigenlijk vrij weinig over haar bekend is en ze na 1974 geen films meer gemaakt heeft...
Het volgens mij pas recentelijk via internet te vinden dat ze reeds in 1994 overleden is... ze werd slechts 59 jaar... (haar echtgenoot werd trouwens maar 52 en volgens mij hebben ze geen kinderen).
Heb wel eens getracht oude foto's van haar te verwerven of handtekeningen maar dat is allemaal zeeeer moeilijk te vinden... Heb alleen een Duitse flyer kunnen vinden voor de film "Fahrstuhl zum Schafott" waar een foto van haar in afgebeeld is... Een ECHTE Film Noire...
Een zeer fascinerende vrouw die zeker niet de eerste keus was voor de rol in Le Mans... Daar zit wel een leuk verhaaltje aan vast...
McQueen wilde in eerste instantie Diana Rigg hebben die we kennen van haar rol als Emma Peel in "De Wrekers"...
Rigg had echter verplichtingen elders dus viel af...
Toen viel de keus op Maud Adams die redelijke faam zou behalen door in maar liefst 3 James Bond films te spelen... (The man with the golden gun, Octopussy & A view to a kill).
Adams werd uitgenodigd op het productiekantoor om kennis te maken met McQueen... Zij zat in een stoel toen McQueen kwam binnenrollen... ze stond op om hem de hand te schudden... en stak ongeveer een kop boven McQueen uit... (ze heeft benen tot aan haar oren!). Met een haastige smoes dat ze niet geschikt was voor de rol werd ze door de zijuitgang afgevoerd...
Vervolgens werd met het prive vliegtuig van Solar Productions dan Elga Andersen ingevlogen... De blauwogige blonde dame kon McQueen's goedkeurig wel wegdragen en kreeg de rol maar niet nadat McQueen schalks had gevraagd (zal het een beetje censureren...) "You didn't f#ck the director... you didn't f#ck the producer and you didn't f#ck me... how on earth did you get this part???" Het zou nooit meer goedkomen tussen die twee hoewel je daar in de film erg weinig van merkt...
Later zou ze desgevraagd haar visie geven op McQueen: "I thought he was a very complex man who was very hard trying to grow up..." en dan drukt ze zich mild uit...
Dat Mevrouw Andersen niet helemaal zo braaf is als haar uitstraling in de film Le Mans doet vermoeden blijkt wel uit de rol die ze had in de film "Sex Power" met o.a. Jane Birkin... nog zo'n "goddeloos mooie vrouw" uit de 1960's... Zoekt U maar eens op internet... de paar stills die ervan circuleren zijn niet geschikt voor publicatie op dit forum...
(en nee, ik heb al gekeken... die is NIET op dvd te krijgen...
)
"Meneer Andersen" (Peter Gimble) werd in de jaren 80 bekend toen hij een project op poten zette om de kluis die zich in de gezonken Andrea Doria bevond te lichten...
Interessante mensen....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...