Dat is volgens mij maar een deel van het artikel, wat eleen betrekking heeft op die cursus: Staat me ook bij dat ze met een Volvo P 1800 ES aan het vertinnen waren, or :am i wrong.
als ik nog een stukkie K&T nodig heb weet ik je te vinden.
Ik heb het blad nog even opgezocht, maar het is toch het volledige artikel. Alleen in het blad is pagina 18 gevuld met reclame en eindigd het artikel op pagina 19, terwijl de versie van internet eindigd op pagina 18. Maar dus met dezelfde informatie.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89 gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90
Hmmm... ziet er wel leuk uit, maar hoe zit het eigenlijk met de galvanische werking van tin in verhouding met het plaatwerk van je auto?
En, indien jullie dezelfde tin legering gebruiken als in de electronica gebruikelijk is, denk er dan om dat deze tin als toevoeging lood heeft. (in de electronica is dat zo'n 36%)
Lood kan zeer schadelijk zijn voor de gezondheid, dus de dampen vooral niet inademen, en handen goed wassen.
Maar, als het goed werkt, -en blijft- is het natuurlijk een leuke methode. (deden ze dit vroeger ook al niet in de USA?)
Vertinnen is zwaar achterhaald en hopeloos ouderwets
ten eerste krijg je nooit ALLE zuurresten ed weg, dus ga je dat lekker opsluiten in een broeinest, en als je het dan ziet, ben je veel te laat om te repareren
ten tweede is het behoorlijk arbeidsintensief en moet je er in een keer voldoende op aanbrengen ivm hechting
volgens mij kan je beter een goede plamuur gebruiken, zoals Debrasel, een AlSi iig, daar kan je zelfs een carterpan mee dichtsmeren en er vervolgens schroefdraad in tappen voor de aftapplug.
Bij diverse merken/carrosseriebouwers werd vroeger af-fabriek vertind om onregelmatigheden weg te werken. Over de houdbaarheid hoef je je dus waarschijnlijk geen zorgen te maken. Waarschijnlijk is het een dure methode en daarom niet meer gangbaar.
Auto's waaraan af fabriek e.e.a. was vertind zijn o.a.:
diverse MG's;
Carrozzeria Touring, o.a. Alfa 2000/2600.
Bij diverse merken/carrosseriebouwers werd vroeger af-fabriek vertind om onregelmatigheden weg te werken. Over de houdbaarheid hoef je je dus waarschijnlijk geen zorgen te maken.
Zo wordt de naad in de dorpel van de 105 Spider (onder het portier) ook uitgetind.
Das natuurlijk waar, maar Tin geeft een giga hechting, veel beter dan een kunsthars. Bovendien kan er geen water, dus roest achter ontstaan dus kan het er ook niet afgedrukt worden. Wel kan natuurlijk het materaal achter het tin van binnenuit roesten, maar dat lijkt me logisch. Zolang je tin dus op redelijk vlakke delen gebruikt kan het etsmiddel toch niet aan de achterkant komen????
In autofabieken wordt het tin nog steeds gebruikt op de "schade-afdeling" .Nieuwe auto's met lichte oneffenheden/deukjes worden daar ALLEMAAL vertind.
Ik praat vanuit een andere achtergrond maar vertinnen hoeft helemaal niet met een etsend zuur middel. Kan ook met een stearine vet als vloeimiddel. Weet niet of dit op alfa's ook het geval is natuurlijk.........
Heel goed, van de kaars dus..... Maar wel echt stearine geen ander spul. En echt als vloeimiddel..... Dat met die bijenwas zegt mij niks...... S39/vet is het zure alternatief en geeft soms echt een slecht resultaat wat bij onjuiste dosering veel corrosie kan veroorzaken..................... (het zogenaamde prutswerk....) Maar deze toepassing wordt in mijn vakbebied alleen bij lood gebruikt. Komt niet vaak voor........ Wat de ervaringen voor plaatwerk zijn weet ik echt niet......