Vandaag een onverwachte vrije dag en dus kon de 156 weer even wat tijd opeisen....
Zoals aangeraden heb ik even de sensorspanning van de common rail opgemeten.
De voeding zelf is zoals verwacht 5.1 volt. Gebruik makend van een tussenkabeltje had ik verwacht
dat bij het starten een oplopende spanning zou gemeten worden.
Dit is niet het geval. Bij het aanzetten van het contact (zonder starten!) meet ik een spanning van 1.41 volt.
Als ik nu effectief start dan veranderd er helemaal niets aan deze uitlezing.
Moet ik er nu van uitgaan dat de hogedrukpomp helemaal geen druk meer maakt?
Of koop ik best even een nieuwe druksensor?
Even terug naar de hogedrukregelklep en eventuele terugvloeibrandstof.
Hoe wordt de hogedruk in de CR geregeld? Met een mechanische overdrukklep zal het wat te eenvoudig zijn zeker?
Na het aanbrengen van een batterijtje (1.6volt) tussen massa en signaalvoltage op de hogedruksensor
heb ik wel degelijk een signaal op de injectoren.
-6ms/6.5volt+4ms/0volt+6ms/6.5volt- ... dit lijkt toch sterk op een 'pilootinjectie' en een hoofdinjectie bij starttoerental.
Waarschijnlijk zit het dus effectief in het mechanische gedeelte.
Brandstofpomp in tank / leidingen / filter / hogedrukpomp / injectoren / hogedrukregeling en misschien vergeet ik nog wat..
Wat is het eenvoudigste te testen en hoe, kwestie van al mogelijkheden te elimineren.
Even terzijde nog... zij die een stuurdoos willen laten uittesten bij Bosch hebben hopelijk meer geluk dan ikzelf.
Op de vraag wat het kost en hoelang ik de stuurdoos moest missen kreeg ik een betaalnummer doorgestuurd...
of ik het daar even kon navragen
En klopt dit , of klopt dit niet... Stuurdozen omwisselen van dezelfde wagentypes kan niet omdat er een probleem optreedt met de
code van het contactslot.
PS: Noodgedwongen op vakantie met de 145 td van zoonlief.. 6.7l/100km , nu 270.000 km en nog geen druppel olieverbruik.(alléz, 1 liter op 10.000 km)
Heb je ook met sommige nieuwe wagens.