Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

wo jul 16, 2008 10:01

Wees gerust Vince, wij zijn niet de enigen die er zo over denken.
Niet iedereen met een Common Rail Alfa -MET een hoop misserie zit op het forum.
Uiteindelijk gaat de oplossing moeten komen van een groep gedreven amateurs.
Ikzelf kan er momenteel mijn tijd niet insteken....
Ik ben nu even aan het rondkijken voor een 145/146 of 155 ter vervanging van...
Met die wagens rij je tenminste zonder schrik heel Europa rond :wink:

Mijn eerste Alfa was een GTV 2.0 en die van het vrouwtje was een Sud TI 1.5.
Na 3 jaar en 5 complete schilderingen was er de leut af. Ik spreek nu van einde jaren '70.
Het heeft bijna 20 jaar geduurd voor ik terug een voet in een Alfa heb gezet. Het was een 155 td
en dat was een godsgeschenk. Zoon rijdt nu met een 145 td en dat ding is na 265.000 km nog zo
goed als nieuw.

Andretti Molletti

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

wo jul 16, 2008 11:55

Ik stel dagelijks diagnose, geef trainingen in CR en weet gewoon uit ervaring dat het CR systeem geweldig betrouwbaar is.
De maandagproductie auto van lemans is jammer maar een uitzondering op de regel.
Ik begrijp de frustratie, en dat iemand afscheid wil nemen van zo'n auto...
Ikzelf heb de instelling dan zal ik hem maken ook! Ieder zijn meug,

Maar het is een feit dat technisch ALFA ROMEO de wereld deed schudden metdit geweldige CR systeem!!!!!
Zelfs VW die zwoer bij Pompverstuivers moet zich schamend overgeven aan de superieure techniek van CR!

Viva CR

(en zelfs Ed gelooft erin anders biedt i niet ;))

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

wo jul 16, 2008 12:03

Voor onderdelen :D

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

wo jul 16, 2008 12:13

Het injectiesysteem is aan Alfa Romeo geleverd met basisprogrammering door Bosch. Vervolgens heeft Alfa Romeo de boel pas gemaakt voor de auto en heeft Bosch er verder eigenlijk niets mee mee te maken. Klagen dat Bosch je niet thuis komt helpen lijkt me niet van toepassing, klaag dan over de Alfa Romeo dealerorganisatie of importeur in Belgie, *zij* hebben het systeem geleverd.

De wagen verkopen gaat je meer kosten dan hem op een remork zetten en bij Squadra voor de deur zetten en door Stephan laten repareren. Een 145 of 155 op diesel ga je niet blij van worden, ze hebben allemaal al een boel kilometers gereden en ik denk dat het grootste deel nu lang zo betrouwbaar meer gaat zijn als een goede JTD. Er zijn ongetwijfeld uitzonderingen, maar het gros zal (binnen korte tijd) aan volledige motorrevisie toe zijn. Het is dat het een belgische wagen was anders had ik hem zelf opgehaald als je de wagen als sloper wilt verkopen, dit is ongetwijfeld te herstellen en met winst te verkopen voor de slimme knutselaar.

Nogmaals, dit is geen fout van de computer of de programmeur. De computer doet het gewoon, het programma is goed, er is iets anders aan de hand. Klagen over dat computers je auto onbetrouwbaarder maken lijkt me dus niet op z'n plaats. De grote hoeveelheid analoge electronica die aan het computersysteem hangt en de bedrading daarvan is in bijna alle gevallen de oorzaak.

De auto doet het helemaal niet meer ondertussen? Eerst liep hij toch nog maar viel bij 3000 rpm uit? Heb je dingen veranderd?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 156 dieselvraagje--

wo jul 16, 2008 12:16

Voor onderdelen :D
Een diesel zal in Nederland meer opleveren in onderdelen ja. BPM aftikken en dan met de huidige dieselprijzen zoiets verkocht krijgen gaat lastig worden als je er ook nog aan wilt verdienen.

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

wo jul 16, 2008 12:19

Maakt mij niet uit dat t een Belgische auto is,geloof nooit dat als ie gemaakt zou kunnen worden hij met veel plezier er mee gaat rijden.
(en ik geef altijd goede prijzen, :D )

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 156 dieselvraagje--

wo jul 16, 2008 12:20

Voor onderdelen :D
Een diesel zal in Nederland meer opleveren in onderdelen ja. BPM aftikken en dan met de huidige dieselprijzen zoiets verkocht krijgen gaat lastig worden als je er ook nog aan wilt verdienen.
IK hoef er niet aan te verdienen, bij mij mag hobby best wat kosten. :jumping:

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

wo jul 16, 2008 14:49

Voor de mensen die me nog niet kennen, Ik heb van papier af een racewagen gebouwd en er 4x de 24h van Zolder mee
uitgereden! Ik reken mij dus toch tot een "slimme knutselaar". Wat ik echter nodig heb om het eender wat te herstellen is
broodnodige info en een logische mannier van werken.
" test A en je hebt een resultaat B of C.... " heel simpel en meestal is eenvoudig meetmateriaal voldoende.
Na 458.000 mails :wink: één bruikbare tip...

voor Andretti Molletti: en met wat voer je die diagnoses uit? Voor wie is zo'n toestel toegankelijk?

Een mechanische dieselpomp is te vervangen zefs onder een tentzeil in Gambia...zonder speciaal gereedschap... efkes mee rijden,
pomp wat vroeger / later en je rijdt.... je RIJDT.

En nog iets.... blokje van een 155 td laten boren, honen en nieuwe zuigers en je zit nog niet aan de prijs van 4 nieuwe CR injectoren.

Laten we nu nog wat verder kijken voor de gewone liefhebber in de straat... wie gaat er 2000 Euro spenderen aan injectoren als de wagen 15 jaar
of ouder is zonder de garantie dat de wagen daarna ook effectief rijdt?

In het bredere toekomstbeeld past dat natuurlijk wonderwel. Auto nieuw kopen in één of ander grootwarenhuis aan dumpingsprijzen, x-aantal
kilometers garantie en het weinige onderhoud bij één of andere "Midas".
Daarnaast ons "Bosch" center voor de echte pannes en we zijn rond.

Van één ding ben ik zeker, als commerciële belangen de algemene werking van een product in de weg staan is een vervanger niet ver af..

Andretti Molletti

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

wo jul 16, 2008 15:04

Diagnose stel je met je verstand, toestellen hoop ik pas na mijn 75tigste verjaardag nodig te hebben :lol:

Destijds was het mijn rotatiepompen ook shit... één persklepje hangen en de boel liep alsof er een lager uit lag... voordat men daar achter was, was er meestal een komplete blokrevisie uitgevoerd :?

Nogmaals ik begrijp je standpunt wel.
Alfa heeft als eerste CR mogen leveren omdat het concept door fiat/alfa aan Bosch verkocht was. Dit is een algemene "wet" in de auto-branche.

Die ene bruikbare tip?? nou?? wat was dat??
Heb je voldoende druk in je cr tijdens starten?? kun je gewoon meten met je voltmetertje op de druksensor... Ik denk dat 50% van de wegenwacht de diagnose ZONDER toestellen binnen 15 minuten kan stellen aan een niet startende CR.... er is werkelijk niks moeilijks aan... Je denk al in programmeren en digitale interpretaties van de 6e dimensie en de toekomstige geschiedenis.

Denk eens: compressie inspuiting inspuitmoment... dan moet i ut nl doen ;)

Als logica zo ontzettend belangrijk is, zet hier dan eens in logische volgorde weg wat er nu aan de hand is, wat je gedaan hebt en wat dat tot resultaat had?

wedden dat we het oplossen dan?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

wo jul 16, 2008 15:33

Nu hoor ik iemand spreken in een taal die ik kan begrijpen...

Die tip die kwam van jou.... even de sensor van de hogedruk rail afkoppelen zodat de ECU de te lage druk niet kan aflezen.
Heb ik gedaan en hij start nog niet..
Ik blijf evenwel vermoeden dat het probleem effectief bij een te lage druk zit in de CR zelf.
Zoals gezegd is de ECU uiterst betrouwbaar en sensorproblemen houden zelden de wagen echt aan de kant.

Even de zaken op een rijtje....
Bij het starten draait de motor op startpilot, dus.... mechanisch moet de motor nog ok zijn ( te lage compressiedruk is niet aan de orde.
ik heb de compressie wel niet nagemeten maar dit gebeurt vrijwel nooit van dag op dag )

Bij het starten daalt de batterijspanning naar 9.7 volt.... ik denk dat dat nog voldoende is om alles nog naar behoren te laten werken.

Even terug naar die meting van de sensor met een multimeter. De sensor heeft 3 aansluitingen. Wat moet ik waar meten?
Even nog een bedenking, als de druk niet voldoende hoog wordt in de CR dan kan er toch ook geen diesel terugvloeien in de
retourleiding achter de drukbegrenzingsklep of begrijp ik dat verkeerd? Mogelijk is dit een extra parameter?

Andretti Molletti

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

wo jul 16, 2008 18:10


Bij het starten daalt de batterijspanning naar 9.7 volt.... ik denk dat dat nog voldoende is om alles nog naar behoren te laten werken.

Even terug naar die meting van de sensor met een multimeter. De sensor heeft 3 aansluitingen. Wat moet ik waar meten?
Even nog een bedenking, als de druk niet voldoende hoog wordt in de CR dan kan er toch ook geen diesel terugvloeien in de
retourleiding achter de drukbegrenzingsklep of begrijp ik dat verkeerd? Mogelijk is dit een extra parameter?
9,7V houdt niet over... probeer eens te jumpstarten baad het niet schaadt het niet

3 aansluitingen: contact aan dan heb je een massa en een 5 V voeding, moet te vinden zijn.. de 3e is de signaal draad en een paar tiende V bij contact aan.
Ik weet t niet uit mijn hoofd, maar bij starten moet die spanning duidelijk oplopen (de druk).. ik dacht dat de wel/niet grens van starten bij 350bar ofwel 1,1V tot 1,3 V zit
Stel je sluit even een batterij op de signaal draad aan... dat is 1,5 V en dan denkt de boel: genoeg druk dus starten!!! Je moet ook al is er daadwerkelijk geen druk wel injectie zien (dus een knipperende led spanningszoeker over de injector bv)

Je bedenking: je hebt lagedruk: paar bar en die zorgt ook al voor retour!! Diesel achter de drukbegrenzingsklep (je bedoeldt de elektrisch aangestuurde?? betekend lek idd en dat zou niet mogen tenzij de druk hoog zat is?!?!?


Als je start op remmenreiniger (geeft wat zachtere verbranding dan startpilot) krijg je dan een elektrisch signaal op je injectoren??

Meten op je injectoren: LED-spanningszoeker over de twee aansluitingen. Deze meting is nu essentieel om vast te stellen of het een elektrisch (niet aansturen) of mechanisch (te weinig druk) probleem is.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

ma aug 04, 2008 16:31

Vandaag een onverwachte vrije dag en dus kon de 156 weer even wat tijd opeisen....
Zoals aangeraden heb ik even de sensorspanning van de common rail opgemeten.
De voeding zelf is zoals verwacht 5.1 volt. Gebruik makend van een tussenkabeltje had ik verwacht
dat bij het starten een oplopende spanning zou gemeten worden.
Dit is niet het geval. Bij het aanzetten van het contact (zonder starten!) meet ik een spanning van 1.41 volt.
Als ik nu effectief start dan veranderd er helemaal niets aan deze uitlezing.
Moet ik er nu van uitgaan dat de hogedrukpomp helemaal geen druk meer maakt?
Of koop ik best even een nieuwe druksensor?

Even terug naar de hogedrukregelklep en eventuele terugvloeibrandstof.
Hoe wordt de hogedruk in de CR geregeld? Met een mechanische overdrukklep zal het wat te eenvoudig zijn zeker? ;-)

Na het aanbrengen van een batterijtje (1.6volt) tussen massa en signaalvoltage op de hogedruksensor
heb ik wel degelijk een signaal op de injectoren.
-6ms/6.5volt+4ms/0volt+6ms/6.5volt- ... dit lijkt toch sterk op een 'pilootinjectie' en een hoofdinjectie bij starttoerental.
Waarschijnlijk zit het dus effectief in het mechanische gedeelte.

Brandstofpomp in tank / leidingen / filter / hogedrukpomp / injectoren / hogedrukregeling en misschien vergeet ik nog wat..
Wat is het eenvoudigste te testen en hoe, kwestie van al mogelijkheden te elimineren.

Even terzijde nog... zij die een stuurdoos willen laten uittesten bij Bosch hebben hopelijk meer geluk dan ikzelf.
Op de vraag wat het kost en hoelang ik de stuurdoos moest missen kreeg ik een betaalnummer doorgestuurd...
of ik het daar even kon navragen :shock:

En klopt dit , of klopt dit niet... Stuurdozen omwisselen van dezelfde wagentypes kan niet omdat er een probleem optreedt met de
code van het contactslot.

PS: Noodgedwongen op vakantie met de 145 td van zoonlief.. 6.7l/100km , nu 270.000 km en nog geen druppel olieverbruik.(alléz, 1 liter op 10.000 km)
:D Heb je ook met sommige nieuwe wagens.

Andretti Molletti

RE: Alfa 156 dieselvraagje--

wo aug 06, 2008 00:13

Dus als je druk zou stijgen bij het starten dan gaat i inspuiten...
Omdat er niks is om in te spuiten loopt i niet, maar elektronisch is alles oké dus.
Je lage druk deel is idd nu verdacht. Meet eens spanning op je lagedrukpomp en kijk eens of er nergens lucht in de leidingen zit.
Je zou de aanvoer bij de hogedrukpomp los kunnen nemen en tijdens starten kijken of daar rijkelijk diesel uitstroomt.
De hogedruk wordt geregeld via een twee draads klep op de common rail die met een duty-cycle wordt aangestuurd.
Als je die klep via een 21W lamp permanent 12V geeft en eventjes start dan moet de maximale druk geleverd worden... dat zal bij starttoerental al gauw 600-800 bar zijn. De spanning op je sensor moet dan toch echt wel verdubbelen!!

Terug naar “Algemene Technische vragen”