Huib
Guru
Guru

RE: lila bertjes...

wo jul 09, 2008 19:49

Ik zal zaterdag eens kijken en proberen een conclusie te trekken over die speling. De garage heeft heel veel ervaring met oude Alfa's dus ik neem aan dat ze het principe van een kogel onder veerspanning wel kennen.

Achterremmen zijn binnen en gaan er zaterdag onder, met nieuwe blokken en gereviseerde klauwen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

do jul 10, 2008 09:04

simpel.

Op de brug, poot onder de draagarm zetten, zodoende de auto op de wielen simulerend, dan met een grote (GROTE) tang tussen moer en onderkant fusee . Knijpen. Mag max een 1.5 mm speling hebben. Meer is afkeur.

Idem onderste fuseekogels.

Geen brug?
Opkrikken, pootje onder veerschotel,wiel er af, en idem knijpen.

Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Huib
Guru
Guru

zo jul 13, 2008 20:01

Ik heb gisteren eindelijk een begin gemaakt met een apk klaar maken van het zwarte monster:

Afbeelding

mooie nieuwe ruitenwissers. Had wel wat goedkoper gekund door alleen de bladen te vervangen maar dit staat ook wel weer leuk.

Afbeelding

Ik vond dat hij wel aan een nieuw v-snaartje toe was. Deze piept behoorlijk en kan ook niet verder gespannen worden.

Afbeelding

Maar ik heb de verkeerde geleverd gekregen, deze snaar was nog langer en dus helemaal niet te spannen. Ik weet niet of het verschil maakt of de nieuwe wel tandjes heeft en de oude niet, maar dat lijkt me niet zo'n probleem.

Afbeelding

Dit is dus de reden waarom de achterremmen een afkeurpunt waren. Toch zat de klauw zeker niet vast, allebei de zuigers bewogen. De blokken waren wel ongelijk gesleten en aan één kant bijna weg. Deze schijf had nog wel meegekund maar ik had al besloten om alles in één keer aan te pakken, dus nieuwe schijven, blokken en gereviseerde klauwen.

Afbeelding

Deze dopjes zitten bv in nieuwe wielremcilinders. Erg handig om te bewaren want zoals je ziet kun je er perfect een remleiding mee afdoppen.

Afbeelding

Mijn wondertooltje om de zuigers uit de remklauw te krijgen. Een beetje spelen met een blokje hout ertussen en het lukt eigenlijk altijd.

Afbeelding

Zuigers eruit, netjes opgeschuurd met waterproof schuurpapier en een beetje remvloeistof. De klauwen ontdaan van de cupjes en ook netjes opgeschuurd.

Afbeelding

Zuigers weet terug gemonteerd, natuurlijk voorzien van remmenvet.

Afbeelding

En met stofhoesjes.

Afbeelding

Toen ik de schijf wilde vervangen kreeg ik deze met geen mogeljkheid van de naaf af. Hij stond niet op de handrem. Omdat ik niet bekend was met de constructie heb ik de moeren bij de as losgemaakt waardoor ik de naaf compleet met steekas kon demonteren. Op de werkbank kreeg ik de schijf wel van de naaf afgetikt. Dit moet simpeler kunnen dus wat is de truuk om de schijf eraf te krijgen? Gewoon bruut geweld?

Afbeelding

Uiteindelijk dus de schijf er toch af en de naaf met steekas weer terug gemonteerd.

Afbeelding

En alles weer in elkaar met nieuwe schijf en nieuwe blokken. Hoort hier eigenlijk een spreidveertje tussen? Er zaten geen nieuwe pennen bij de revisieset dus ik heb de oude maar weer gebruikt maar dat kan niet zoveel kwaad. Misschien zet ik ze nog in het kopervet, het wiel moet er toch nog af om te ontluchten. Maar eerst de andere kant, dat hoop ik komende week te doen. Is er nog een volgorde voor het onluchten?

De andere punten voor de apk: speling op de draagarm heb ik nog niet naar gekeken. Zaterdag gaat de auto naar Rik om de radiatorbalk te lassen dus dan begint het er weer op te lijken.
33 Blue 16v carbs '89
BMW 325i touring '07

gehad:

Huib
Guru
Guru

ma jul 21, 2008 09:33

Kleine update:

afgelopen zaterdag de rechter achterrem gedaan. Voor foto's zie vorige post maar dan gespiegeld. Weet iemand of er op deze (ATE) klauwen spreidveertjes horen te zitten? Ze zaten er niet op bij demontage.

Ik heb ook nog even naar de speling in de voorwielophanging gekeken. Het probleem zit hem in de rubber bus waarmee de castorstang aan de bovenste draagarm vast zit. Deze geeft teveel speling, waardoor de 'vork' van de castorstand de draagarm kan raken. Metaal op metaal = afkeur.

Dus hier moet een nieuwe bus in, maar wat voor een? Ik heb dit topic gevonden:
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 05&start=0

Wat kan ik hier het beste monteren? gewoon origineel?
33 Blue 16v carbs '89
BMW 325i touring '07

gehad:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

Re: RE: lila bertjes...

ma jul 21, 2008 11:13

Kleine update:

afgelopen zaterdag de rechter achterrem gedaan. Voor foto's zie vorige post maar dan gespiegeld. Weet iemand of er op deze (ATE) klauwen spreidveertjes horen te zitten? Ze zaten er niet op bij demontage.

Ik heb ook nog even naar de speling in de voorwielophanging gekeken. Het probleem zit hem in de rubber bus waarmee de castorstang aan de bovenste draagarm vast zit. Deze geeft teveel speling, waardoor de 'vork' van de castorstand de draagarm kan raken. Metaal op metaal = afkeur.

Dus hier moet een nieuwe bus in, maar wat voor een? Ik heb dit topic gevonden:
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 05&start=0

Wat kan ik hier het beste monteren? gewoon origineel?
Yeps... "spreidveertjes" of hoe je ze ook wilt noemen horen er op. Zijn voor & achter verschillend maar beide setjes zijn gewoon te bestellen en zijn incl. nieuwe blok-pennen.

Als die rubber bus gaar is, moet ie idd vervangen worden, niet alleen vanwege de afkeur... ook omdat er nu weinig aan je caster te stellen valt....

Ze zijn er volgens mij ook in polyurethaan maar geen idee wie die in NL levert... ik zou toch Arese eens bellen... www.arese.nl Gezien het karakter van de auto kan ik me nauwelijks voorstellen dat je gaat voor comfort dus misschien is het de moeite waard om eens te kijken of er rose-jointed oplossingen (te maken) zijn? Als je snel APK wilt hebben en daarna verder wilt zien, zou ik er gewoon normale rubbers in zetten... volgens mij wel los leverbaar...

P.S. Heb even snel bij Alfaholics gekeken.... en die hebben zowel een gewone als een poly bus dus zal in NL ook wel te krijgen zijn... kosten? In de UK resp. 4 pond en 6.65 pond.... peanuts dus...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

di jul 22, 2008 08:38

zijn er van powerflex van de usual suspects, Alfastrada, Prins, etc...
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely

Huib
Guru
Guru

di jul 22, 2008 09:57

ik heb de powerflex bussen besteld bij Prins. Ze zijn op voorraad dus als het goed is deze week nog in huis.

Nog tips om deze bus erin te persen? Zal wel ff de draagarm moeten demonteren denk ik.
33 Blue 16v carbs '89
BMW 325i touring '07

gehad:

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

di jul 22, 2008 22:33

nee hoor, grof geweld met waterpomptang. En liberaal het meegeleverd vet gebruiken. Dan het metalen busje erin...
Lekker laten zitten die arm...

Andretti Molletti

di jul 22, 2008 22:42

De onderste draagarmbussen passen in de bovenste draagarm ipv t rubber... lekker racy 8)

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

di jul 22, 2008 23:15

idd, snaarstrak.... :)

Huib
Guru
Guru

do aug 07, 2008 08:45

vervolg op de APK perikelen: de OMGWTF is gelast door Rik, dus de stabilisatorbevestiging is ook in orde. Maar dit gebakje geeft zich niet zomaar gewonnen, de ruitenwissers zijn er nu mee gestopt. Er is duidelijk spanningsval als ze aangezet worden, en de zekering wordt behoorlijk warm. Dus maar eens naar het mechanische gedeelte kijken. Het verwijderen van het deksel van de parafan maakte al het een en ander duidelijk:

Afbeelding

Dit verklaart ook de plas water in de auto bij de pedalen. Hoe hoort deze bak af te wateren? Ik heb geen enkel gaatje kunnen vinden.

Het water deed ook meteen het ergste vermoeden voor de ruitenwissermotor, en ja hoor:

Afbeelding

Die gaat het niet meer doen. Dus GEZOCHT: ruitenwisser motor voor Bertone, bij voorkeur compleet met mechaniek. Ik zal ook ff een topic openen bij gezocht.
33 Blue 16v carbs '89
BMW 325i touring '07

gehad:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

Re: RE: lila bertjes...

do aug 07, 2008 14:21

Het water deed ook meteen het ergste vermoeden voor de ruitenwissermotor, en ja hoor:

Afbeelding
Expert opinion nodig? Volgens mij is ie "stukkend".... :wink:

FF Santoro bellen? Die had dat soort spul meestal wel liggen....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

tis een sprint
Guru
Guru

do aug 07, 2008 16:08

loeks laik its riellie riellie brokun... go riesijkel!!!!
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

do aug 07, 2008 17:58

gratis af te halen, zaterdag as in Wijk bij duurstede....

Rik

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

do aug 07, 2008 18:00

eventueel (ook gratuit) een heel mechaniek. Is wel zo makkelijk.
Ik heb de paravan er nooit af gehad, het boeltje werkte gewoon.
De afwatering zit zeg maar recht onder de motor. Er loopt een krom pijpje naar onder je dash, check achter je handschoenenkastje.
Die loopt naar buiten naar de motorruimte , en daarvandaan langs het hulpstuurhuis naar beneden.
Die wasmachineslang zeg maar.
Vaak verstopt idd.

Rik

Terug naar “Projecten”