Ik heb gisteren eindelijk een begin gemaakt met een apk klaar maken van het zwarte monster:
mooie nieuwe ruitenwissers. Had wel wat goedkoper gekund door alleen de bladen te vervangen maar dit staat ook wel weer leuk.
Ik vond dat hij wel aan een nieuw v-snaartje toe was. Deze piept behoorlijk en kan ook niet verder gespannen worden.
Maar ik heb de verkeerde geleverd gekregen, deze snaar was nog langer en dus helemaal niet te spannen. Ik weet niet of het verschil maakt of de nieuwe wel tandjes heeft en de oude niet, maar dat lijkt me niet zo'n probleem.
Dit is dus de reden waarom de achterremmen een afkeurpunt waren. Toch zat de klauw zeker niet vast, allebei de zuigers bewogen. De blokken waren wel ongelijk gesleten en aan één kant bijna weg. Deze schijf had nog wel meegekund maar ik had al besloten om alles in één keer aan te pakken, dus nieuwe schijven, blokken en gereviseerde klauwen.
Deze dopjes zitten bv in nieuwe wielremcilinders. Erg handig om te bewaren want zoals je ziet kun je er perfect een remleiding mee afdoppen.
Mijn wondertooltje om de zuigers uit de remklauw te krijgen. Een beetje spelen met een blokje hout ertussen en het lukt eigenlijk altijd.
Zuigers eruit, netjes opgeschuurd met waterproof schuurpapier en een beetje remvloeistof. De klauwen ontdaan van de cupjes en ook netjes opgeschuurd.
Zuigers weet terug gemonteerd, natuurlijk voorzien van remmenvet.
En met stofhoesjes.
Toen ik de schijf wilde vervangen kreeg ik deze met geen mogeljkheid van de naaf af. Hij stond niet op de handrem. Omdat ik niet bekend was met de constructie heb ik de moeren bij de as losgemaakt waardoor ik de naaf compleet met steekas kon demonteren. Op de werkbank kreeg ik de schijf wel van de naaf afgetikt. Dit moet simpeler kunnen dus wat is de truuk om de schijf eraf te krijgen? Gewoon bruut geweld?
Uiteindelijk dus de schijf er toch af en de naaf met steekas weer terug gemonteerd.
En alles weer in elkaar met nieuwe schijf en nieuwe blokken. Hoort hier eigenlijk een spreidveertje tussen? Er zaten geen nieuwe pennen bij de revisieset dus ik heb de oude maar weer gebruikt maar dat kan niet zoveel kwaad. Misschien zet ik ze nog in het kopervet, het wiel moet er toch nog af om te ontluchten. Maar eerst de andere kant, dat hoop ik komende week te doen. Is er nog een volgorde voor het onluchten?
De andere punten voor de apk: speling op de draagarm heb ik nog niet naar gekeken. Zaterdag gaat de auto naar Rik om de radiatorbalk te lassen dus dan begint het er weer op te lijken.