Wie oh wie is de technoStig?

Viola Holt
17%
11
Alpha Romeo
8%
5
Jeremy Claxon
Geen stemmen
0
Mercedes Benz
2%
1
Andretti Confetti
35%
23
De technoStig bestaat helemaal niet, malloot!
39%
26

Totaal aantal stemmen: 66
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - Bromsnorren en meer van die dinge

wo jul 23, 2008 17:21

Vacuumslang is gemonteerd... tot mijn schrik zat er GEEN slangeklem op aan de spruitstuk kant... :oops: :oops: :oops: :oops: Nu wel dus...

De nieuwe plugjes zitten ook... afgesteld 0,85 mm...

Gestart op benzine met de radiatordop er af... stationair warm laten lopen... kon zien wanneer de thermostaat open ging... dat produceerde een paar luchtbelletjes (heb ook nog een kort kachelslangetje vervangen dus zo vreemd is dat niet...).

Krijg de temperatuur zo stationaiir niet boven wat ie normaal gesproken ook altijd is... ergens tussen de 70 en 80 graden...

Vind hem nog niet bijster mooi lopen... stationair schudt ie nogal, vooral als ie koud is maar dat is, denk ik, normaal... Eenmaal warm is het aanzienlijk minder maar er is ruimte voor verbetering zeg maar... Het oppakken is ook niet bijster mooi... vooral vanaf stationair in 1 x intrappen geeft nog wel wat gehoest vind ik.... (accelleratiepompjes???)

Heb tijdens het stationair lopen een beetje met remmenreiniger op de bekende zwakke plekken gespoten maar dat geeft geen reactie... (geruststellende gedachte!).

Nog niet geprobeerd op LPG... Ga'k straks even doen.... ('T is een beetje heel erg warm hier...)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

RE: Progetto Grande Dame - Het loopt weer...

wo jul 23, 2008 18:33

Geen slangklem om een vacuumslang is niet zo heel erg, immers wordt de slang vastgezogen.
Wel erg zijn die mannetjes die afstellingen roepen van 0,7 0,8 0,9 mm ... :twisted: maar niet weten waarom....
had het midden gekozen ;)
Je rijdt op LPG en zoals de oudere die hards weten heeft dat een hogere ionisatiespanning en dus ... ach ik vertel het je wel onder het genot ve bak koffie.
0.8mm was een mooie max waarde geweest op lpg!

;)

PS tijdens het rijden wel even opletten: als het bokken er nog is is dat waarschijnlijk nog steeds TE ARM!!

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Progetto Grande Dame - Het loopt weer...

do jul 24, 2008 16:59

De pluggen dus maar weer even eruit gehaald om bij te stellen...

Nu heb ik er nog maar kort mee gereden en op benzine is het nu bagger... vooral veel ploffen in de uitlaat on overrun....

Daarna 10 km op LPG wat prima ging... eigenlijk zoals ik gewend ben.... misschien iets meer pit zelfs....

Dit is nu de nummer 4 plug, vind hem erg roeterig op de buitenring, erg wit op de massa-electrode...

Afbeelding

Ze staan nu allemaal op 0.8 mm en zitten er weer in.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Progetto Grande Dame - Weer plugs getrokken...

do jul 24, 2008 18:21

Nadat Ome Taas gisteravond gearriveerd was, zijn we meteen rap aan de slag gegaan zoals het bijgaande plaatje getuigt.... de motorkap staat tenslotte open...

Afbeelding

Afgezien van het oplossen van het gebrek aan straatklinkertrekvermogen dat een weekje uitgesteld is (no problemo!) waren er nog meer zaken die uitermate urgent om aandacht vroegen om een goed en esthetisch verantwoord functioneren te waarborgen...

Een hiervan was de raamsnorren in de bestuurdersdeur (eigenlijk elke deur...) die versleten waren en langzaam begonnen te krassen op het raampje... NIET mooi! :evil:

Afbeelding

Ook waren de snorren zelf niet echt meer om aan te zien... het zag er gewoon niet mooi meer uit... echt van die versleten, afgenaste dingen....

Afbeelding

ECHT een doorn in het oog dus...

Nu heb ik een paar weken geleden o.a. 4 Berlina deuren gekocht en het ruitje dat in die bestuurdersdeur zat zag er nog prima en redelijk krasvrij uit dus de stoute schoenen aangetrokken en met die deur begonnen... rustig puzzelen en de wetenschap dat Ome Taas zou komen die altijd verrektes handig is met dit soort zaken gaf me de moed om het gewoon lekker te doen en zou het stranden... zouden we er wel met z'n tweeen uit komen... dus lijstjes verwijderen zonder ze meteen dubbel te buigen... raammechanisme los halen... ruitje eruit...

Ik had van de week al nieuwe raamsnorren laten aanrukken alsmede 2,5 meter raamgeleiderubber (zonde om dat NIET te vervangen als je toch ruitje gaat wisselen en de boel uit elkaar hebt liggen, nietwaar?) dus vandaag op het gemakkie de procedure herhaald bij de deur van de Berlina...

Oude snorren uit de stripjes gewurmd... en tsja... ze waren wel op... vooral die aan de buitenkant...

Afbeelding

Vervolgens nieuwe in de stripjes gemonteerd, het nieuwe raamgeleiderubber gemonteerd en het nieuwe-oude raampje uit die andere deur gemonteerd... Ziet er weer als nieuw uit en kan weer JAAAAAAAAAAAAAAREN mee!

Afbeelding

Het nieuwe ruitje glimt alleen een beetje TE veel... dus lastig fotograferen... 8)
Afbeelding

Kortom... het was me het dagje wel weer... en weer typisch zoiets dat compleet nutteloos is maar waar ik ZOOOO waanzinnig veel plezier aan beleef! 8)

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Progetto Grande Dame - Gehoest en geproest....

ma jul 28, 2008 01:30

Gehoest en geproest nog steeds... nu zowel op benzine als op LPG dus ik verdenk nu toch de programmakeuze in de 123ignition ervan....

Wilde op pad Vrijdag maar het was geen rijden en wilde geen risico's nemen dus de Engelse Boer-in-net-jasje ingezet en de Berlina weer in de schuur geparkeerd...

Heeft wederom maar zo'n 10 KM gelopen en het slechte lopen lijkt pas in te zetten op het moment dat ze een beetje warm begint te worden...

Zal morgen de plugs weer eens trekken en kijken of dat allemaal een beetje in orde lijkt (vooral # 4 natuurlijk...).

Indien ja, maar weer eens experimenteren met de settings van de 123....

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Progetto Grande Dame - Nog steeds gehoest en geproest...

ma jul 28, 2008 19:45

'k doet ut echt niet meer snappuh...

De 123 litertuur geeft het volgende op:

curve replaces Boschnr. for model
3 0.231.112.065 Giulia TI
4 0.231.110.041 Duetto 1600
5 0.231.110.044 Giulia Super, Giulia Sprint
6 0.231.110.044 Giulia GT, GTC
7 JF-4 Giulia Super 1300-1600
8 0.231.129.032 Spider 1750
9 0.231.129.034 Bertone 1750
A 0.231.178.006 used by Alfa from ’72 to ’78
B - -
C - -
D 006-’tuning’for high compression, ’hot’ cams static timing 12 degr. ; max. advance 34 degrees
E Shankle-#4255 another popular curve amongst tuners steep until 20 degr. @ 1300 rpm, then towards max. of 32 degr. @ 4000 rpm.
F Marelli S103 & S166 steep until 13 degr. @ 1600 rpm,

Nu heb ik bijna elke curve geprobeerd intussen en het blijft huilen met de pet op...

Heb de boel ECHT netjes afgesteld (de 123 gaat uit van het BDP als basis) maar hij bokt er over alsof het een rodeo is...

Onder de 2500 RPM is er niks mee aan te vangen.... daar eenmaal voorbij loopt ie als een trein....

Ben op aanraden van Ome Taas maar eens aan de timing gaan zitten klooien want de redenatie was "het lijkt erop dat dat de rotor het juiste punt al voorbij is op het moment dat de vonk komt.... en eenmaal boven de 2500 rpm corrigeert de vervroeging dat weer waardoor ie dan wel goed loopt..."

Klinkt logisch... ben gaan draaien...

Verdelerhuis met de klok mee... ging steeds langzamer stationair draaien... bij gasgeven steeds meer bokken... dus tegen de klok in... stationair steeds sneller... en minder bokken...

Stroboscooplamp eraan gehangen... timing controlleren... "F" no where near... eerder dichtbij "M" dan "F" en dat lijkt me niet de bedoeling....

Met de lamp op "F" afgesteld... bokken als een gek...

Eigenlijk geen ECHTE verschillen tussen de diverse programma's (zie lijst boven).

Heb de oude verdeler er nog even bij gepakt en dat is een JF-4 (volgens de lijst dus voor een Giulia Super 1300 - 1600!!!!) dus dat programma geselecteerd want met die verdeler liep ie in principe redelijk goed maar van het zelfde laken een pak... :shock:

Alleen als ik weer ver richting maximale vervroeging op de poelie ga draaien wordt het enigszins te harden....

Wat is hier aan de hand? Een kapotte 123?

Wie, oh wie?

De manual voor installatie is HIER te vinden.

Die geeft op:
Sparks are much stronger with a 123ignition : use good quality sparkplug leads, and a good coil. The primary resistance should not be lower then 1 ohm.

Heb van + naar - gemeten op de bobine en die geeft 3,9 Ohm.

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Progetto Grande Dame - 'k doet ut echt niet meer snappuh

ma jul 28, 2008 20:35

Hee Jack,

Ik heb al twee keer problemen gehad met de 123 ontsteking!
Eerste keer was de verdeelkap na 50 km doorgeslagen.
Tweede keer een nieuwe bougiekabel.

En maar zoeken dit verwacht je niet met nieuwe spullen,
Ik weet ook van anderen met dezelfde problemen deze heeft er al tientallen gemonteerd en veel ervaring dus.(ook veel slechte)

123 gaat trouwens niet uit van BDP maar van "F" op je poelie.
Polelie op F en contact aan verdeler verdraaien totdat je het groene LED tje gaat branden.
Dan hoef je er niet veel aan te doen staat ie meestal goed ook met de strob.lamp.

De volgende vraag denk ik nu opeens aan klopt je BDP wel ten opzichte van je pijl op je waterpomp?
Deze pijl kun je verbuigen/verstellen.
Denk ook aan de speling op je onderste ketting altijd aan de trekkende kant houden.
Motor dus alleen in de draairichting op het punt zetten.

Ook alle standen geprobeerd en voor een Giulia Sprint GT 1968 met 1600 motor(die trouwens gerevisserd is met 1600 bussen van een 75 met misschien iets hogere compressie?)
en kwam uit op standje 7.

Ik heb nog een nieuwe liggen mag je even proberen als je wilt om het uit te sluiten.
Wel even bij mij in mijn werkplaatsje kan de 123 ontsteking niet een paar dagen missen moet op een Bertje gemonteerd worden een dezer dagen.

gr Jan

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 28, 2008 20:44

Hi Jan,

sounds good!

Ben intussen UITERMATE bedreven geraakt in het in en uitbouwen van die 123! (Voor mijn gevoel al 100 x gedaan om programma te wisselen!).

Moeten alleen twee stekkertjes aan... that's it!

Heb nog nog even een andere bobine geprobeerd (die meet 4,2 Ohm van + naar -) maar geen verschil helaas...

Zal nog even kabels en verdelerkap van een GTV van Ome Taas jatten en die proberen... Kijken of dat evrschil maakt...

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 28, 2008 20:45

Ik heb in mijn vorige bericht nog wat toegevoegd!!!

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 28, 2008 21:02

Ik lees het...

Vrees dat ik idd een redenatiefout gemaakt heb... niet BDP maaar vaste voorontsteking idd...

Nog ff snel proberen voordat het te donker is!

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 28, 2008 21:30

Maak op zich weinig uit...

Was al dusdanig aan het draaien met de timing geweest dat ik dat gecompenseerd had...

Desalniettemin wel als dusdanig afgesteld...

Bagger...

Pas als ik dusdanig ga vervroegen dat M in beeld begint te komen, komt er iets van een acceptabele stationairloop in....

Heb nog een bobine gemeten (van een lopende GTV 2000) en dis was ook 4,1 Ohm.

De oude verdeler erbij gepakt... enige verschil is dat de rotor daar haaks op de "oliepompaansluiting" zit, zeg maar, en op de 123 zit ie gelijk... scheelt dus 1 cylinder kwam bougiekabeltiming (is dat nog te begrijpen?).

Op zich geen probleem denk ik...

Maar waar zit hem dit probleem nou in?

Het is nu te donker om de oude verdeler te gaan proberen (kan het niet echt goed zien bij lamplicht).

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 28, 2008 21:45

Vacuum lekkage?

Spuitbus remreiniger en een voor een per cilnder en buitenkanten gasklepassen bij het inlaatspruitstuk spuiten en even wachten kijken wat ie doet!

Ook de slangetjes van inlaat spruitstuk naar verdeler? en klepdeksel.

Compressie gemeten?

Bougies oke?

gr Jan

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Progetto Grande Dame - 'k doet ut echt niet meer sna

ma jul 28, 2008 21:52

Vacuum lekkage?

Spuitbus remreiniger en een voor een per cilnder en buitenkanten gasklepassen bij het inlaatspruitstuk spuiten en even wachten kijken wat ie doet!

Ook de slangetjes van inlaat spruitstuk naar verdeler? en klepdeksel.

Compressie gemeten?

Bougies oke?

gr Jan
Slang al vervangen...

Carbs afgespoten met remmenreiniger... geen effect dus zou dicht moeten zijn...

Blok heeft 30.000 gelopen na revisie... zou goed moeten zijn die compressie... en liep als een trein met de oude verdeler...

Bougies zijn nieuw... zal ze morgen even trekken om te kijken...

Morgen ook weer even de oude verdeler erin om te kijken of het dan beter is....

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 28, 2008 22:00

Ik denk dat je iets over het hoofd ziet!!!!!

Wil wel een keer meekijken!

gr Jan

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Progetto Grande Dame - 'k doet ut echt niet meer sna

ma jul 28, 2008 22:07

Ik denk dat je iets over het hoofd ziet!!!!!

Wil wel een keer meekijken!

gr Jan
Ik HOOP het!

Het vreemde is dat het probleem zich bij ELK van de programma's voordoet...

Motor op punt zetten (F in dit geval!)

Rode draad op + van bobine...

Zwarte draad op - van bobine

123 erin (kan maar op 1 manier...)

zwarte draad even lossen...

tegen de klok in draaien tot ledje NET gaat branden...

Boel vastzetten...

Verdelerkap erop..

Bougiekabels erop...

Kan eigenlijk weinig aan misgaan....

Terug naar “Projecten”