'k doet ut echt niet meer snappuh...
De 123 litertuur geeft het volgende op:
curve replaces Boschnr. for model
_______________________________________________________________
0 0.231.129.036 Giulia Nuova 1300 - 1600
1 0.231.110.045 Spider 2000, Bertone 2000
2 0.231.112.060 Giulia TI
3 0.231.112.065 Giulia TI
4 0.231.110.041 Duetto 1600
5 0.231.110.044 Giulia Super, Giulia Sprint
6 0.231.110.044 Giulia GT, GTC
7 JF-4 Giulia Super 1300-1600
8 0.231.129.032 Spider 1750
9 0.231.129.034 Bertone 1750
A 0.231.178.006 used by Alfa from ’72 to ’78
B - -
C - -
D 006-’tuning’for high compression, ’hot’ cams static timing 12 degr. ; max. advance 34 degrees
E Shankle-#4255 another popular curve amongst tuners steep until 20 degr. @ 1300 rpm, then towards max. of 32 degr. @ 4000 rpm.
F Marelli S103 & S166 steep until 13 degr. @ 1600 rpm,
Nu heb ik bijna elke curve geprobeerd intussen en het blijft huilen met de pet op...
Heb de boel ECHT netjes afgesteld (de 123 gaat uit van het BDP als basis) maar hij bokt er over alsof het een rodeo is...
Onder de 2500 RPM is er niks mee aan te vangen.... daar eenmaal voorbij loopt ie als een trein....
Ben op aanraden van Ome Taas maar eens aan de timing gaan zitten klooien want de redenatie was "het lijkt erop dat dat de rotor het juiste punt al voorbij is op het moment dat de vonk komt.... en eenmaal boven de 2500 rpm corrigeert de vervroeging dat weer waardoor ie dan wel goed loopt..."
Klinkt logisch... ben gaan draaien...
Verdelerhuis met de klok mee... ging steeds langzamer stationair draaien... bij gasgeven steeds meer bokken... dus tegen de klok in... stationair steeds sneller... en minder bokken...
Stroboscooplamp eraan gehangen... timing controlleren... "F" no where near... eerder dichtbij "M" dan "F" en dat lijkt me niet de bedoeling....
Met de lamp op "F" afgesteld... bokken als een gek...
Eigenlijk geen ECHTE verschillen tussen de diverse programma's (zie lijst boven).
Heb de oude verdeler er nog even bij gepakt en dat is een JF-4 (volgens de lijst dus voor een Giulia Super 1300 - 1600!!!!) dus dat programma geselecteerd want met die verdeler liep ie in principe redelijk goed maar van het zelfde laken een pak...
Alleen als ik weer ver richting maximale vervroeging op de poelie ga draaien wordt het enigszins te harden....
Wat is hier aan de hand? Een kapotte 123?
Wie, oh wie?
De manual voor installatie is
HIER te vinden.
Die geeft op:
Sparks are much stronger with a 123ignition : use good quality sparkplug leads, and a good coil. The primary resistance should not be lower then 1 ohm.
Heb van + naar - gemeten op de bobine en die geeft 3,9 Ohm.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...