Wie oh wie is de technoStig?

Viola Holt
17%
11
Alpha Romeo
8%
5
Jeremy Claxon
Geen stemmen
0
Mercedes Benz
2%
1
Andretti Confetti
35%
23
De technoStig bestaat helemaal niet, malloot!
39%
26
 
Totaal aantal stemmen: 66
Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Progetto Grande Dame - Back to life !

di jul 29, 2008 21:17

nou weer wat geleerd 8)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - Back to life !

di jul 29, 2008 21:47

holy, holy, holy, holy, HOLY, HOLY SMOKE!

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Had puur om te proberen deze curve er nog even ingezet:

Shankle-#4255 another popular curve amongst tuners steep until 20 degr. @ 1300 rpm, then towards max. of 32 degr. @ 4000 rpm.

Moest eerst nog even langs huis dus een paar km stadsverkeer... was bagger... echt het gevoel dat je met een zwaar getunede racemotor reed... deed nauwelijks iets onder de 2500 toeren... niet bokken of zo... gewoon een beetje onwillig... een "hot cams" gevoel... geen kans natuurlijk om het in de stad echt te proberen en toen ik bij mij thuis voor even achteruit met het kontje een helling op moest trok ie dat bijna niet vanuit stilstand...

MAAR....

Toch maar even de buitenwegen opgezocht want boven de 2500 werd het toch wel spannend...

MENNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN!

KLINKERS UIT DE STRAAT! (relatief dan... want er zitten nog steeds niet-kloppende nokken in...)

Bij 2500 rpm begint ie normaal te draaien...
Bij 3000 rpm begint ie zijn staart te roeren...
Bij 4000 rpm breekt de hel los...
Ben niet boven de 5000 RPM geweest (in z'n 5 op een dijkweggetje... SLIK! :shock: :shock: Wat ging DAT gemakkelijk!)

En dat alles op LPG... heb ook benzine nog even geprobeerd en dat is helemaal lachen...

Heb het gevoel dat Ome Taas met de Berlina GTA er een geduchte concurrent bij heeft!

De laatste 1,5 km door de stad waren wel weer bagger, ook weer bokken dus ik vraag me af of ik intussen WEER een bobine gekookt hebt... maar mennn DIT was de bedoeling van dit motortje!

WAT een verschil met die andere curve! Heb het gevoel dat de rode Zaag (standaard 2000 op benzine en 1300 set-up) hem NIET bijhoudt!

De grootste uitdaging is nu stuurmanskunst en wegligging... NIET om hem vermogen te laten leveren...

Voor het mooie zou er eigenlijk een remote control op de curve keuze moeten komen... een "normale" curve selecteren voor normaal verkeer en over kunnen zetten op die Shankle curve als je vermogen wilt... with a flip of the switch on the dash (zonder die hele 123 te moeten uitbouwen...).

Vraag me intussen stiekem af of die 1300 nokken dan TOCH de juiste keuze waren nu een van de limiteringen dus blijkbaar in de ontstekingscurves zit... Of gaan 2000 nokken nog koppel toevoegen?

Merkte dat ie ook ietsje warmer liep nu... heb natuurlijk wel redelijk lopen boenderen maar de naald benaderde de 80 graden en dat lukte voorheen niet echt...

Voorlopig is ikke weer happy! 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Salquenen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 874
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 15:50

RE: Progetto Grande Dame - HOLY SMOKE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

di jul 29, 2008 22:39

Pffff..... Dacht even dat je Dame in brand gevlogen was met je "Smoke".... :shock:

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - HOLY SMOKE !! (van de achterbande

di jul 29, 2008 22:48

Speciaal de titel aangepast! :wink:
Laatst gewijzigd door Zaagauto op di jul 29, 2008 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

RE: Progetto Grande Dame - HOLY SMOKE !! (van de achterbande

di jul 29, 2008 23:21

Goh de bobine weerstand...wie had dat nou gedacht???
Tja en die nokken als dat echt 1300 nokken zijn dan gaat een 2000 nok al heel veel brengen!


watch this spaaaaaaaaaaaaaaaaaaaace :lol:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Progetto Grande Dame - HOLY SMOKE !! (van de achterb

di jul 29, 2008 23:25

Goh de bobine weerstand...wie had dat nou gedacht???
Grinnnnn nou? Wie? :lol: :lol: :lol:

Maar vrees dus wel dat er WEER eentje naar z'n mallemoer is.... leuk dat ie nu zo snel is... maar die tijdwinst ben je weer kwijt met elke keer bobines wisselen.... 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

RE: Progetto Grande Dame - HOLY SMOKE !! (van de achterbande

di jul 29, 2008 23:44

Dat kan haast niet kloppen.
Zit er een stroomregling cq begrenzing in voor de bobinestroom?
Ik heb geen pdf reader momenteel en dus geen mogelijkheid te lezen, je zoekt iets van:
Maximum current through the ignition coil is controlled by the 123 bla bla..
Maximaal is 4-5 Ampere voor elke bobine, ongeacht de weerstand, dat regelt de 123 dus.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - HOLY SMOKE !! (van de achterbande

di jul 29, 2008 23:59

Niet echt...

Dit zijn de relevante passages:

Technical data
Operating voltage: 4,0 to 15,0 Volts, negative earth only.
range: 500 to 7000 rpm
temperature: -30 to 85 degrees Celsius
coil: stock coil, or "High Energy"-coil, primary resistance not below 1 ohm.
engines: standard engines, advance-curves selectable by a switch through the bottom of the housing.

vacuum-advance: 100mbar- 0 degrees / 400mbar 10 degrees
dwell: microprocessor controlled, depending on coil current
current-timeout: after +/- 1 second. If the engine is not running, the current is switched off to prevent overheating of the coil
spark balance: software controlled, better then half a degree crankshaft
wiring: red = +6 resp. +12 Volt / black = '-' of the coil

Mistrust old coils : they all look alike, but you can't see if they have been overheated many times! Buy a new one, now you know that this will not be overheated anymore...

Sparks are much stronger with a 123ignition : use good quality sparkplug leads, and a good coil. The primary resistance should not be lower then 1 ohm.

Heb overigens de versie ZONDER vacuum advance.

Ze beweren dat ie niet meer kan oververhitten dus zal er wel een beperking in zitten neem ik aan...

Edit:
Dit staat in de folder:
The 123ignition measures the amount of current flowing into the coil, in such a way that the strongest possible spark is guaranteed at all engine-speeds, whilst keeping the coil cool.
Also to prevent coil overheating, the power to the coil is cut-off as soon as the engine stops.
Van de website:
if you use anything else then the original coil make sure its primairy resistance is not lower than the original coil's.
zag ook op hun forum nog iets voorbij komen over een Petronix coil van 0,3 OHM maar daar zeggen ze zelf al van dat die niet gaat werken... moet beslist boven de 1 Ohm zitten (bij 12 Volt).

Ik neem aan dat je dit toch gewoon van + naar - meet op de bobine? Dat is tenminste wat ik tot nu toe steeds gedaan heb....

Ik had al eerder geschreven over de "kortademigheid" die ik dacht te bespeuren en die inzette vanaf iets boven de 4000 RPM en waarvan ik zelf de 1300 nokkenassen als oorzaak aanwees... tijdens het ritje gisteren ben ik wel degelijk boven de 5000 RPM geweest, ergens tussen de 5500 en 6000 in z'n 4 op benzine en als je hem dan intrapt is er een enorme respons... Ik blijf de transformatie opmerkelijk vinden...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - HOLY SMOKE !! (van de achterbande

wo jul 30, 2008 17:20

En weer terug naar het "oude" probleem...

Bokt weer als een gek...

Straks maar weer eens bobine wisselen....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Progetto Grande Dame - and back to bocking again...

wo jul 30, 2008 17:39

Haal een blue coil bij de bosch specialist!


eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Progetto Grande Dame - and back to bocking again...

wo jul 30, 2008 18:14

Haal een blue coil bij de bosch specialist!
Dat wordt dan morgen... zijn nu al dicht...

Ben intussen bezig om allerlei andere zaken uit te sluiten....

Het voelt alsof ie af en toe een paar slagen overslaat... lekt de vonk weg? Is de vonk zo veel krachtiger dat ie grotere afstanden kan overbruggen en daardoor weglekt?

Reed op LPG 2200 RPM in 5... (80 kmh) en zonder aanwijsbare reden af en toe een knalletje in de uitlaat.... kan volgens mij alleen maar onverbrand mengsel zijn toch? Dus geen vonk?

Heb net weer bougiekabels gewisseld voor een setje met goede, lange en goed afsluitende doppen en goede manchetten op de verdeler... ook bobinekabel van dat setje gepakt... moest dus op benzine proefrijden want anders moest ik ook meteen de inductiedraad voor het LPG overzetten maar het werkte al weer een stuk beter... zal zo die inductiedraad in elkaar fabrieken en weer eens op LPG proberen...

Rij nu dus nog steeds met de bobine uit de 90 van Tazio...

Wel lachen met die Shankle curve... hoestproest om bij een stoplicht weg te komen en boven de 2500 RPM komt opeens de "turbo" erin en vliegt ie vooruit... niet echt een "stadsprogramma" dus... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: Progetto Grande Dame - and back to bocking again...

wo jul 30, 2008 18:37

Is de vonk zo veel krachtiger dat ie grotere afstanden kan overbruggen en daardoor weglekt?
Inwendige doorslag/overslag in de bobine, ja dat kan. Zeker als die behoorlijk warm wordt.
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - and back to bocking again...

wo jul 30, 2008 18:40

Zal morgen zo'n blue coil halen...

Kan er ook van de + naar de - overslaan? Of is dat gewoon 12 volt? Zat er al aan te denken om die boel ter isolering af te tapen...

Die knalletjes bij 2200 RPM gingen trouwens wel gepaard met een "hik" uiteraard...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: Progetto Grande Dame - and back to bocking again...

wo jul 30, 2008 18:43

Zal morgen zo'n blue coil halen...

Kan er ook van de + naar de - overslaan? Of is dat gewoon 12 volt? Zat er al aan te denken om die boel ter isolering af te tapen...
Is de primaire wikkeling. dus 12 volt. Slaat niet over, wat ik bedoelde is inwendige doorslag in de bobine zelf.
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - and back to bocking again...

wo jul 30, 2008 18:52

Als je er een ander bobine op hebt zou ik je curve ook eens gaan controleren met een stroboscoop. Iets zegt me dat de curve gewoon niet klopt, want hij moet zowel bovenin als bij lage toerentallen goed kunnen presteren. Een curve aangepast voor een snel nokprofiels zal er anders uitzien dan voor de stadaard as. Je laat nu onderin waarschijnlijk teveel liggen door een onjuist tijdstip.Jammer. Bovenin voldoet het goed dus het wordt even experimeteren om de juiste curve op te snorren. Zet desnoods het hele zaakje iets vroeger icm de standaard curve.
Als de zaak normaal goed op tijd staat pak je echt bijna geen pk's extra bovenin door het tijdstip te wijzigen. Als je duidelijk een verbetering ervaart was de zaak bij jou het honderd gelopen qua timiming.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Projecten”