Wie oh wie is de technoStig?

Viola Holt
17%
11
Alpha Romeo
8%
5
Jeremy Claxon
Geen stemmen
0
Mercedes Benz
2%
1
Andretti Confetti
35%
23
De technoStig bestaat helemaal niet, malloot!
39%
26

Totaal aantal stemmen: 66
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - and back to bocking again...

wo jul 30, 2008 20:32

Morgen komt er beslist een Blue Coil om intern doorslaan ook nog te kunnen uitsluiten...

Intussen die bougiekabel set zo goed mogelijk gemonteerd (klemmetjes strakker gezet, doppen echt netjes er omheen, strak in de verdelerkap gemonteerd etc etc etc), een "nieuwe" inductiekabel voor het LPG systeem aangelegd en het stekkertje daarvan geisoleerd (lag tot vanaf inbouw al bloot en kon contact maken met het luchtfilterhuis....) en het maar weer eens geprobeerd op LPG...

Had bij 6.500 RPM in z'n 3 nog helemaal geen zin om van het gas te gaan maar die bocht die er aan kwam vereiste toch ECHT een lagere snelheid.... :lol: :lol: :lol:

Dit is werkelijk de eerste keer in de geschiedenis van dit blokje dat ie dat gedraaid heeft... voorheen was de puf er tegen de 5.000 echt wel uit... en nu had ik het gevoel dat ie VER over de 7.000 zou gaan als je doorzet....

Oh ja! Het bokken is dus weer weg.... 8)

Zou het dan toch aan de bougieskabels gelegen hebben? Gewoon vonklekkage naar ergens op de kop of op de verdelerkap?

Ome Taas kan het voorlopig even schudden dat ie die mooie blauwe kabels terugkrijgt iig.... :lol: :lol: :lol:

Moet wel eerlijk zeggen dat het minder "woest" voelde dan gisteren... minder "explosief" zeg maar... maar misschien went het snel....

Over die curve... die Shankle heb ik gewoon maar even op goed geluk geselecteerd... Had hem op de standaard curve van de JF-4 staan toen ie weer goed liep met die andere bobine en wilde toch eens kijken wat die Shankle nou zou doen...

Moet er wel bij vermelden dat er zeker nog 2 zaken NIET goed zijn aan dit motortje...

Ten eerste de nokkenassen... het is een hevig gekietelde 2000 maar met 1300 nokkenassen... dit zal geen wonderen doen voor de rijdbaarheid met zo'n ontstekingscurve...

Ten tweede de carbs... het zijn de oude 1750 carbs die op het originele blok zaten... die zijn intussen al 39 jaar oud en kunnen wel een beurtje gebruiken... ik heb het vermoeden dat enkele (zo niet alle...) accelleratiepompjes maar matig werken... ALS ze al werken... dit zou het hoestproest gedrag verklaren want op LPG doet ie dat niet tot nauwelijks....

Over het algemeen rijdt ie trouwens beter... soepeler... op LPG dan op benzine hetgeen ik wijd aan de carbs...

Ik vraag me ook af of de gaskleppen wel helemaal open gaan... bij mijn blauwe Sjuul hoef ik mijn voet maar op het gaspedaal te laten rusten en je hoort al een verhoging van het toerental... bij de Berlina moet ik minstens een halve centimeter intrappen voordat je wat hoort...

Als het goed is... worden beide "issues" komende vrijdag opgelost....

Daarna ga ik ook eens rustig zitten om de juiste curve te vinden... een mooie balans tussen koppel, vermogen en de daarbij behorende toerentallen zoeken...

En nu ga ik die nieuwe Meguiars NXT Generation Tech Wax® 2.0 eens proberen... lekker op het gemakkie in de schaduw... 8)

Edit:
Zo... lekker de frustraties van de laatste dagen er uit gepoetst... morgen maar eens even na-poetsen want het is VEUL te donker nu....

Ben wel weer blij met mijn Grande Dame... gaat steeds beter rijden... gaat er steeds beter uitzien... het wordt nog wel eens wat! 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Progetto Grande Dame - and RRRRRRRRRRocking again...

vr aug 01, 2008 12:44

En gisteravond stond (voor mij) redelijk onverwacht opeens eerst Ome Taas op de stoep, gevolgd door de TechnoStig met een kofferbak vol met nokkenstokken....

Tot diep in de nacht bezig geweest met verstopte sproeiers weer open maken, nokken wisselen en timen, nog wat klooien met de onsteking en natuurlijk proefrijden...

Nu voor het eerst 7.000 RPM op de toerenteller gehad... (op LPG) toen toch maar geschakeld hetgeen de TechnoStig smalend afdeed met... "gaat ie bij 7.000 al schakelen! hij leert het nooit!" (oid...). Tsja... ik ben een watje! 8)

Er zit nu een inlaatnok in met redelijk wat lift en een standaard 2000 uitlaat nok maar waarschijnlijk juist daardoor is de balans er nog niet helemaal... het kan "woester" zeg maar...

Wel is ze mede door de werkzaamheden aan de carbs een STUK mooier gaan lopen op benzine.

Het is nu wel gewoon een hele snelle auto, zeker gezien het feit dat ze volgend jaar 40 wordt... en als je haar doorjast naar boven de 5000 rpm zijn er toch weinig auto's die haar bij zullen kunnen benen (The TechnoStig denkt zelfs dat ze nu een standaard 75 TS wel los kan rijden...) maar het is nu wel een toerenmotor geworden en ik wil ook gewoon het gas kunnen intrappen bij 100 in z'n 5 en dan een schop in mijn rug krijgen en dat effect is er nog niet echt...

Er wordt dus verder gezocht naar andere nokken...

De diverse proefritjes op de plaatselijke binnenweggetjes toonden wel weer keihard aan dat aanpassingen aan het onderstel de volgende stap moeten worden want het is allemaal veel te zompig... ik vrees dat de dame niet aan een verlagingssetje gaat ontkomen ondanks dat ik dat niet echt mooi vind... maar... eerst het torretje verder perfectioneren....

Om ver na 2 uur vannacht hielden we het voor gezien en na de TechnoStig behoed te hebben voor een ongemerkte kattendiefstal keerde een ieder huiswaarts.

Zal later nog wel wat fotootjes posten...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Progetto Grande Dame - De TechnoStig op bezoek...

vr aug 01, 2008 16:12

op lpg en dan 7000 toeren draaien met standaard uitlaat kleppen? ik vraag mij hardop af hoe lang dat goed gaat...

voor de rest is het natuurlijk een super! project :thumbs:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 02, 2008 01:01

Het zijn Natrium gevulde kleppen... zou goed moeten gaan... en nee, 7.000 zal ie zelden draaien... was ook meer testen nu....

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Progetto Grande Dame - De TechnoStig op bezoek...

za aug 02, 2008 10:14

Het zijn Natrium gevulde kleppen... zou goed moeten gaan... en nee, 7.000 zal ie zelden draaien... was ook meer testen nu....
oke gelukkig maar :wink: gewoon op lpg rijdend gaat ie dat makkelijk volhouden maar had mijn twijfels of ie dat bij 7000 rpm ook zou doen.
ik zou zelf bij die toerentallen de schakelaar op benzine zetten...

Gelukkig is dat uitzondering :thumbs:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 02, 2008 10:22

Gisteren al weer een zware sleutel dag doorgebracht in en om de Berlina's....

Allereerst ging Ome Taas de 8 plugjes van zijn Berlina GTA maar eens controlleren want die dame liep ook hevig te bokken en te doen en de Grande Dame stak de Gulf nu toch behoorlijk naar de kroon qua te behalen snelheden wat de zaak natuurlijk uit balans zou gooien... "mooi" MAG natuurlijk nooit sneller zijn dan "bruut".... :wink:

Onder luid gelach van Ome Taas kwam de eerste bougie los en vroeg hij zich serieus af of ie die bougies in de 70.000 km dat het TS blokje nu in de Gulf hangt wel eens vervangen heeft.... Klopt het dat een Golden Lodge voor een TS GEEN massa electrodes heeft? 8)

Nog wat nader onderzoek leerde Ome Taas dat het leuk is dat je twee verdelers hebt... maar dat ze dan wel allebei redelijk stevig vast moeten zitten... ook horen slangetjes van stationair omloop etc redelijk luchtdicht te zijn....

Nadat we de lokale autoonderdelenboer bevrijd hadden van 8 stuks LUXE NGK's.... (ontstoord! en dat voor een auto zonder radio!) en nadat Ome Taas die 8 plugjes in evenzovele gaten in de cylinderkop van de Gulf had laten verdwijnen brulde de haan van de Brute Baby-Blauwe Babe victorie toen er een brandbaar mengsel in haar cylinders gevoerd werd dat ontstoken werd door de nieuwe NGK stokjes....

Ik vrees dat de balans dus weer hersteld is want met deze tune-up is de Gulf weer een zeer rap karretje waar de Grande Dame toch wel HEEL erg haar best voor moet doen om die bij te benen...

Na deze zware arbeid was het tijd voor wat serieuzer werk dus eindelijk de nieuwe nummerplaat op de Grande Dame gemonteerd (door Ome Taas), het grilletje dat er al een paar weken uit lag ivm de poetsbeurt eens flink laten glimmen, het mat zwarte verflaagje vervangen door een nieuwe (door Ome Taas) en de boel weer netjes gemonteerd.... Ziet er toch wel een STUK completer uit zo... :lol: :lol:

De Grande Dame reed nog steeds met een standaard luchtfilter (dus met die buis erin met maar enkele kleine gaatjes...) en de TechnoStig had al aangegeven dat er nog wel erg veel te halen viel door die buis te verwijderen.... Er lag nog een gemodificeerd luchtfilter van het Berlina blokje dat nu in de Rode Zaag zit dus die nog iets verder aangepast... (tuit moest er af om in de Grande Dame te passen...) en gemonteerd...

Ze krijgt nu zo veel lucht dat het lopen op LPG weer redelijk beroerd is... heb er nog niet mee proefgereden... het kan best zijn dat ze nu teveel lucht krijgt om een fatsoenlijk signaal aan de verdamper te geven... dus het blijft even afwachten...

Wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door Zaagauto op za aug 02, 2008 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Progetto Grande Dame - De TechnoStig op bezoek...

za aug 02, 2008 10:30

oke gelukkig maar :wink: gewoon op lpg rijdend gaat ie dat makkelijk volhouden maar had mijn twijfels of ie dat bij 7000 rpm ook zou doen.
ik zou zelf bij die toerentallen de schakelaar op benzine zetten...

Gelukkig is dat uitzondering :thumbs:
Ik ben niet zo'n toerenmonster hoor...ik vind zelf 5.000 al erg veel en 7.000 was voor mij zelf ook een nieuwe ervaring... hebben ook 7.000 op benzine gedraaid (zonder luchtfilter) maar er moet toch nog meer met de nokken geexperimenteerd worden...

De Dame is in principe gebouwd voor dagelijks gebruik dus koppel is ook wel erg belangrijk... maar ze moet de Gulf natuurlijk op z'n tijd ook wel bij kunnen houden... :wink:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Progetto Grande Dame - Belangrijke zaken des levens....

di aug 05, 2008 00:12

Vandaag op en neer geweest naar Rotterdam met de Dame...

Het blijft opmerkelijk hoe decent het allemaal blijft klinken... in de Coentunnel in z'n 4 met de raampjes open even doorgejast naar 6.000 RPM en dan brult het best lekker maar verder op de snelweg en in de stad bij "normale" toerentallen zou je niet eens denken dat er een brulpijpje onder zit.... laat staan een "leuk" blokje er in....

Ook opmerkelijk vind ik hoe lineair de accelleratie is.... de "schop onder je kont" blijft bijna consequent weg maar ze BLIJFT maar doorstomen... beginnen in z'n twee, door naar 6.000, 3 etc. etc... en het voelt alsof de versnelling niet vertraagt, zelfs niet in z'n 5.... Eigenljk... wordt het boven de 100 KM/H pas echt indrukwekkend hoe hard ze doorstoomt... indrukwekkender dan onder de 100....

Een heel kort stukje even gekeken wat voor top er nou in zit maar wil niet AL te asciaal worden dus echt maar kort geprobeerd en net geen 180 op de teller (op LPG). Er zal wel meer in zitten dus binnenkort maar eens de landsgrens over, luchtfilter er af, op benzine en eens kijken wat ze nou daadwerkelijk kan....

Boven alles blijft het echter en comfortabele en snelle reisauto... het verschil met een Giulia (en eigenlijk scheelt dat niet zo HEEL veel natuurlijk) is toch wel enorm te noemen (van het weekend nog uitgeprobeerd...). Voor afstanden rijden vind ik het DE ideale klassieker....

Toch ook zeer binnenkort maar eens beginnen aan het dak want dat wordt nu toch wel eens steeds grotere doorn in het oog vergeleken bij de redelijk glimmende rest....
Laatst gewijzigd door Zaagauto op di aug 05, 2008 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Andretti Molletti

Re: RE: Progetto Grande Dame - Belangrijke zaken des levens.

di aug 05, 2008 00:17

....binnenkort maar eens de landsgrens over, luchtfilter er af, op benzine en eens kijken wat ze nou daadwerkelijk kan.......
Hou er rekening mee dat je sproeiers van 125 een beetje aan de kleine kant zijn ... opboren zou een cheap optie zijn ;)

Motoren van tegenwoordig presteren zoals de jouwe nu doet... Lastige is altijd een motor bouwen cq afstemmen op het gevoel en de beleving van de klant/bestuurder.
Wat voor de ene de ultieme motor is, is voor de ander een zenuwenbak en omgekeerd...
Het geluid en de power van je blok kan nog wel iets omhoog ... gaat goedkomen ;)
Poets jij inderdaad eerst dat dak maar eens :lol:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Progetto Grande Dame - Belangrijke zaken des levens....

di aug 05, 2008 00:39

Heb je een verklaring voor het geluid?

Is echt opmerkelijk dat standaard blokjes met een brulpijp aanzienlijk meer herrie maken dan dit blokje... begrijp me niet verkeerd... ik vind het hele idee van een Sleeper uiterst aantrekkelijk en daar hoort ook maar een matig gebrul bij natuurlijk dus vind het wel prima zo.... Vraag me gewoon af waardoor het komt....

Ik hou me nog in op benzine hoor....

Hebben Vrijdag toch nog dat gemodificeerde luchtfilter verder aangepast zodat het in de Dame past (tuit er compleet af...) maar dan is de stationairloop op LPG echt bagger.... heb daar nog niet mee gereden... mede omdat ik te bang ben voor te arm lopen met alle consequenties vandien.... Rij nu dus nog met het standaard filter (je weet wel.... die die mooie afdrukken in je element achterlaat en je dure blokje totaal beperkt in de ademhaling :wink:

Ennuh... vind maar eens iemand met sproeierboortjes... :lol: :lol: :lol:

'K heb geloof ik door de lak heen gepoetst... :shock: :shock: :shock: :shock:
Afbeelding

Andretti Molletti

RE: Progetto Grande Dame - Gebulder & Gefluister....

di aug 05, 2008 00:54

Dat geluid komt door de uitlaatnokkenas... die si wat geknepen... de doffe knallen worden scherper naarmate de uitlaat eerder opengaat... de verbrandingsdruk is dan immers groter den de druk in de uitlaat en het geluid dus ook... :D

Die RAT look van dat dak heeft wel wat .... maar je moet het wel conserveren idd! 8)

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 05, 2008 01:27

Binnenkort maar eens sporten tegen Ome Taas met de GTA Berlina... beide op LPG... ben wel benieuwd.... Leg het op wegligging iig tegen hem af... dat is zeker...

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Progetto Grande Dame - Gebulder & Gefluister....

di aug 05, 2008 14:48

.... Leg het op wegligging iig tegen hem af... dat is zeker...
............en op de kwaliteit van het dak...............en uitlaatgeluid............en de juiste afstand tussen carrosserie en wegdek.......... :lol:

Het enige is dat je veel mooiere luchtroostertjes hebt.............maar ja, verchroomde sierdelen, daar ben je gek op toch? :blue_lol:
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Progetto Grande Dame - Gebulder & Gefluister....

di aug 05, 2008 15:23

.... Leg het op wegligging iig tegen hem af... dat is zeker...
............en op de kwaliteit van het dak...............en uitlaatgeluid............en de juiste afstand tussen carrosserie en wegdek.......... :lol:

Het enige is dat je veel mooiere luchtroostertjes hebt.............maar ja, verchroomde sierdelen, daar ben je gek op toch? :blue_lol:
Vooral als ze van plastic zijn... :lol: :lol: :lol:

Maar die van mij hebben tenminste beide dezelfde kleur... 8)

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 07, 2008 13:26

Helaas... de foto's zijn mislukt...

Tijdens het recente bezoek van de TechnoStig dacht ik zijn identiteit wel te kunnen onthullen en had stiekem een aantal foto's geschoten maar op de een of andere manier dook op het uiteindelijk resultaat steeds zijn aureooltje op op de foto en dan precies op die delen waaraan hij te identificeren zou zijn...

VREEMD!

Hierbij dan het resultaat:

De TechnoStig bezig met de (gedeeltelijk verstopte) carbs:
Afbeelding

Voot het uitproberen van de StigNokkenStokken, een kale kop in krat naar buiten gesleept...
Afbeelding
Waar woonde ik ook al weer? 8)

Open-hart operatie aan de Grande Dame...
Afbeelding

The TechnoStig en Ome Taas buigen zich over de kwestie...
Afbeelding

En wederom verbergt het StigAureool de ware identiteit...
Afbeelding

Diep in de nacht ging La Grande Dame naar binnen voor beter licht...
Afbeelding

Afrondende werkzaamheden aan de elektrieke touwtjes...
Afbeelding

Helaas weten we nu dus nog steeds niet wie de TechnoStig nu is... 8)

Terug naar “Projecten”