Deze winter een Alfa GT1300Junior uit 1969 gekocht.... (De dag na kerst stond ie thuis.... wat wil je nog meer onder de kerstboom?) Een opknapper die verkocht is door de vorige eigenaar na 13 jaar restauratie.... Ik heb hem nooit gesproken maar weet niet waarom hij de hoop op gegeven heeft (wist hij meer over de auto dan ik?) maar sindsdien heb ik veel van m'n vrije tijd in de auto gestopt. De motor leek inieder geval onderhanden genomen te zijn; de zuigers zagen er nieuw uit. Nieuwe verdelerkap, contactpuntjes en een bougiekabelsetje en de motor deet het weer.... En blijft het doen hoop ik.... De body is nog best mooi en op een paar bobbeltjes op het rechter portier na is er geen roest te bespeuren.
Wat ik deze winter (in de kou, onder een carport, maar je moet er wat voor over hebben) heb gedaan;
- nieuwe benzinetank
- nieuwe benzineleiding (vast en flexibel)
- overal nieuwe remleidingen
- remmen gereviseerd (de blokken had ik nog, in goede staat, alleen de rest was weg. Nieuwe rubbers, zuigers en remblokjes...)
- nieuwe remschijven
- nieuwe rubbers in koppelingcilinders
- nieuwe rubbers in remcilinder en bekrachtiger (nieuwe rubbers in de bekrachtiger zetten is geen probleem, het enige minpuntje is dat er een messing opsluitbus in de cilinder geperst is en die er met geen mogenlijkheid uit te krijgen is; gelukkig kan ik draaien en heb zo de bus eruit gedraait en een nieuwe gemaakt die er perfect weer in past)
- nieuwe draagarmen achter
- nieuwe stabilisatorstang achter
- nieuwe uitlaat (met bruilpijp natuurlijk....)
- nieuwe koni classic dempers
- nieuwe radiateur
- nieuwe handremkabel en remschoentjes voor de handrem
Dit heeft me een aantal weekendjes gekost maar vorige week kon hij voor de keuring. De keuring duurde wel 10 (...!) slopende minuten maar de keuringmeester vond het alleen maar een mooi karretje (helpt altijd) en was onder de indruk van alle nieuwe onderdelen... Het enige puntje van kritiek was een klein beetje speling op de stuurkogel bij het hulpstuurhuis, maar die is nog na te stellen dus dat maakt niet uit.
Maar helaas.... Het blijft niet zo mooi... Na een stukje rijden merk je al snel dat de synchro bij de tweede versnelling het niet zo best (lees; niet) doet. Ook wil de temperatuur van het koelwater niet boven de 60 graden komen.... Gelukkig heb ik nog wel een paar foto's kunnen maken;
Dus thuis maar het koelvloeistof weg laten lopen en de thermostaat eruit gehaald. Die deed dus niets toen ik em in kokend water legde... En nu het koelwater er toch uit is maar gelijk die waterpomp eraf halen die een paar drupjes op de as lekte. Nieuw is al besteld en dus Kan ik dit weekend in ieder geval weer rijden.
Nog te doen;
- Alle plekken waar de verf eraf is aanpakken (niet veel plekken, maar voorkomen is beter dan genezen he...)
- Ik moet de versnellingsbak reviseren (maar eerst even rijden)
- Het interieur moet aangepakt worden (nu een verdroogd en gescheurt bruin interieur. De auto is ooit aubergine geweest, is over gespoten in het rood maar heeft nog wel ket bruine interieur, daar moet dus een zwarte inkomen...)
Hij moet iniedergeval weer grote afstanden aankunnen, veel rondjes ijsselmeer rijden dus om te testen, want deze zomer gaan m'n vader (in z'n snoek, ID uit 1962) en ik (in de bertone) naar midden Frankrijk. De snoek heeft het al een keer gedaan dus daar kan ik niet voor onder doen...
Peter
(die niet kan wachtten tot het weekend is en weer kan gaan knutselen)