Intussen die bougiekabel set zo goed mogelijk gemonteerd (klemmetjes strakker gezet, doppen echt netjes er omheen, strak in de verdelerkap gemonteerd etc etc etc), een "nieuwe" inductiekabel voor het LPG systeem aangelegd en het stekkertje daarvan geisoleerd (lag tot vanaf inbouw al bloot en kon contact maken met het luchtfilterhuis....) en het maar weer eens geprobeerd op LPG...
Had bij 6.500 RPM in z'n 3 nog helemaal geen zin om van het gas te gaan maar die bocht die er aan kwam vereiste toch ECHT een lagere snelheid....

Dit is werkelijk de eerste keer in de geschiedenis van dit blokje dat ie dat gedraaid heeft... voorheen was de puf er tegen de 5.000 echt wel uit... en nu had ik het gevoel dat ie VER over de 7.000 zou gaan als je doorzet....
Oh ja! Het bokken is dus weer weg....

Zou het dan toch aan de bougieskabels gelegen hebben? Gewoon vonklekkage naar ergens op de kop of op de verdelerkap?
Ome Taas kan het voorlopig even schudden dat ie die mooie blauwe kabels terugkrijgt iig....

Moet wel eerlijk zeggen dat het minder "woest" voelde dan gisteren... minder "explosief" zeg maar... maar misschien went het snel....
Over die curve... die Shankle heb ik gewoon maar even op goed geluk geselecteerd... Had hem op de standaard curve van de JF-4 staan toen ie weer goed liep met die andere bobine en wilde toch eens kijken wat die Shankle nou zou doen...
Moet er wel bij vermelden dat er zeker nog 2 zaken NIET goed zijn aan dit motortje...
Ten eerste de nokkenassen... het is een hevig gekietelde 2000 maar met 1300 nokkenassen... dit zal geen wonderen doen voor de rijdbaarheid met zo'n ontstekingscurve...
Ten tweede de carbs... het zijn de oude 1750 carbs die op het originele blok zaten... die zijn intussen al 39 jaar oud en kunnen wel een beurtje gebruiken... ik heb het vermoeden dat enkele (zo niet alle...) accelleratiepompjes maar matig werken... ALS ze al werken... dit zou het hoestproest gedrag verklaren want op LPG doet ie dat niet tot nauwelijks....
Over het algemeen rijdt ie trouwens beter... soepeler... op LPG dan op benzine hetgeen ik wijd aan de carbs...
Ik vraag me ook af of de gaskleppen wel helemaal open gaan... bij mijn blauwe Sjuul hoef ik mijn voet maar op het gaspedaal te laten rusten en je hoort al een verhoging van het toerental... bij de Berlina moet ik minstens een halve centimeter intrappen voordat je wat hoort...
Als het goed is... worden beide "issues" komende vrijdag opgelost....
Daarna ga ik ook eens rustig zitten om de juiste curve te vinden... een mooie balans tussen koppel, vermogen en de daarbij behorende toerentallen zoeken...
En nu ga ik die nieuwe Meguiars NXT Generation Tech Wax® 2.0 eens proberen... lekker op het gemakkie in de schaduw...

Edit:
Zo... lekker de frustraties van de laatste dagen er uit gepoetst... morgen maar eens even na-poetsen want het is VEUL te donker nu....
Ben wel weer blij met mijn Grande Dame... gaat steeds beter rijden... gaat er steeds beter uitzien... het wordt nog wel eens wat!