RiniV6
Full Member
Full Member

Re: RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

di mei 17, 2005 17:29

oke, helder. :wink:

wat betreft jouw compr. probleem. Heb je de compressor exact in het lood staan met de krukaspoelie?? als dat het geval is maar de riem slingert toch; staat je ring op de krukaspoelie er wel 100% loodrecht op?? als die ring(eigenlijk ook een poelie) iets uit het lood staat dan kan ik mij voorstellen dat de riem alsnog gaat slingeren...
Dat was idd één van de problemen, compressor stond niet exact in het lood met de krukaspoelie (de poelie zit er 100% recht op, slingert ook niet oid) Dus daar zou het niet meer aan kunnen liggen.
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super
- Maserati Quattroporte Sport GT S

RiniV6
Full Member
Full Member

di mei 17, 2005 17:31

O en ik vind het ook niet echt geweldig dat iemand hier de prijs moet noemen
Zo beter? (zie edit) :mrgreen:

Prijs wat ik berekend heb voor mijn 164Q4 met een zelf gereviseerde Eatom M90 en water/lucht intercooler en gemodificeerde inspuiting is nog onder de €1200,- Voor dat bedrag gaat het lukken en dan heb ik ook nog wat speling (niet op de onderdelen natuurlijk :wink: ).
Doe ik niet geheimzinnig over, mag iedereen weten.
Als ik alles helemaal zelf had gedaan/ gemaakt met een 2e hands compressor was ik natuurlijk ook goedkoper uitgeweest. Maar daar had ik nou net ff geen zin in (goedkoper was natuurlijk wel leuker geweest :D )

Ben benieuwd hoe het er bij jou uit komt te zien
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super

RiniV6
Full Member
Full Member

di mei 17, 2005 17:33

Spanrol een beetje bol maken dan loopt de riem altijd naar het midden vd spanrol...
Daarnaast vraag ik me af (kan t niet zien) hoe de compressor aan de achterzijde bevestigd zit... kan de zwarte plaat niet trillen... flexen??
Miniscule bewging vd poelie doet de snaar nl heen en weer lopen...
Het is een multiriem?? geen Tandriem???
Hoe maak je de spanrol bol dan?
Bewegen doet hij niet geloof ik, ik zal er nog eens goed naar kijken.
Het is een multiriem..
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super

Andretti Molletti

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

di mei 17, 2005 17:43

Ja dat weet ik ook niet hoor... :wink:

In een draaibank de kantjes wat wegschuren... anders op de auto maar dat is eigenlijk levensgevaarlijk...
Het idee erachter is iig dat de snaar altijd naar het hoogste punt vd poelie loopt...

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di mei 17, 2005 17:44

Maar dat hoeft bij een multiriem niet.
Als die eraf loopt is het echt goed scheef.

164 Q4

di mei 17, 2005 19:01

Daar zitten toch M45's op ?
Ook. Ik meende dat je dan de CLK230 moest hebben. Op de kleintjes zit wel die M45, net als de mini cooper S.

kai
Advanced Member
Advanced Member

di mei 17, 2005 19:04

De M45 kan tot 3 liter gebruikt worden (volgens Eaton)
Maar ik vinnut maar niks zon klein ding zo snel te laten draaien.

RiniV6
Full Member
Full Member

di mei 17, 2005 22:37

Vanavond weer aan het prullen geweest.. resultaat: riem loopt er nog net zo hard af.

Ik heb de poelie maar vlak gelaten, bol maken is toch meer een oplapmiddel, er klopt gewoon iets niet. Maar wat?

Morgen eerst maar eens een betere multiriem halen, een met diepere groeven. Heb er nu een met een blokjes profiel.

Zie t ff helemaal niet meer zitten :-k ](*,)
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 18, 2005 00:06

En toch snap ik nog niet helemaal hoe dat werkt met je ECU... (of misschien ben ik nu even niet scherp :wink: )...

Je gebruikt namelijk de standaard airflowmeter, injectors en L-Jetronic. Maar hoe weet de L-Jetronic nou dat er ná de airflowmeter nog een 'supercharging' plaatsvindt? Ik ga even uit van 'mijn' L-Jet, zonder kat of lambdasonde, als je wel een kat en lambda-sonde hebt kan ik me nog wel voorstellen dat de ECU het bijgeregeld krijgt en de injectoren het bij kunnen benen, maar als je dus een kat-loze auto hebt, hoe werkt het dan?

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

lex thissen

wo mei 18, 2005 00:58

Hoi Rini.

Allereerst, mooi project :thumbs:

Nu heb ik een vraag, heeft zo'n compressor veel weerstand? m.a.w moet je zoveel raakvlak met de pulley van de compressor hebben?

Op de foto's zie ik dat de riem hem voor 3/4 omtrekt als dan de handel maar een beetje scheef staat dan loopt die riem er vroeg of laat echt af.

Volgens mij moet je dan ook het raakvlak van de riem t.o.v de pulley verminderen tot misschien wel 1/4, dwz dat je waarschijnlijk de spanrol naast of boven de compressor moet plaatsen in een driehoek. Dan ook moet het allemaal recht lopen maar geeft volgens mij iets meer marge :roll:

Het kan niet anders dan dat er gewoon iets niet recht staat :roll: .

Succes ermee Lex.

kai
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 18, 2005 08:02

Hoe meer raakvlak hoe beter. Als alles maar recht zit natuurlijk.
Denk toch dat je eens heel goed moet meten of alles wel recht zit.
Je kunt bijvoorbeeld de motor zelf steeds een stukje verdraaien en de afstand van de diverse poelies naar steeds een vast punt meten.
Je zegt dat de riem heen en weer schudt. Dit gaat met een bepaalde frequentie die samen hangt met de poelie die uit het lood staat.

164 Q4

wo mei 18, 2005 17:51

En toch snap ik nog niet helemaal hoe dat werkt met je ECU... (of misschien ben ik nu even niet scherp :wink: )...
Even iets over het hoofd gezien ja.
Je gebruikt namelijk de standaard airflowmeter, injectors en L-Jetronic. Maar hoe weet de L-Jetronic nou dat er ná de airflowmeter nog een 'supercharging' plaatsvindt? Ik ga even uit van 'mijn' L-Jet, zonder kat of lambdasonde, als je wel een kat en lambda-sonde hebt kan ik me nog wel voorstellen dat de ECU het bijgeregeld krijgt en de injectoren het bij kunnen benen, maar als je dus een kat-loze auto hebt, hoe werkt het dan?

Yuri
Heel simpel, compressor of niet, d'r gaat (zolang hij geen valse lucht trekt natuurlijk) nooit meer lucht in de motor als dat er door de flowmeter gaat en dus ook gemeten wordt. Dat het gecomprimeerd wordt is bijzaak.
Al te bont kun je het kwa vermogen niet maken op deze manier.

Cavolo

wo mei 18, 2005 20:30

zolang de airflow binnen het bereik vd meter blijft is alles ok, daarna gaat de motor te arm lopen en zuigertjes smelten....

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 18, 2005 21:24

Heel simpel, compressor of niet, d'r gaat (zolang hij geen valse lucht trekt natuurlijk) nooit meer lucht in de motor als dat er door de flowmeter gaat en dus ook gemeten wordt. Dat het gecomprimeerd wordt is bijzaak.
Ik was gisteren inderdaad niet zo scherp meer (verdomde alcohol :evil: )... :oops: :oops: :oops: , wat er gecomprimeerd uitkomt moet er ongecomprimeerd in... toen ik net thuiskwam wou ik al editen maar toen had je al ge-replied...

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

164 Q4

wo mei 18, 2005 21:49

Ik was gisteren inderdaad niet zo scherp meer (verdomde alcohol :evil: )...
Mazzelpik, ik had niks geen alcoholische versnaperingen gister.. :cry:

Terug naar “Projecten”