Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: lila bertjes...

zo aug 10, 2008 17:07

Dit weekend eindelijk eens tijd gemaakt om lekker aan de bertone te prutsen:

Ruitenwisser mechaniek + motor gehaald bij Rik (bedankt nog!). Alles goed gangbaar gemaakt, asjes van de wissers uit de bussen getikt, opgeschuurd en in het kopervet. Als je het armpje op de motor 180 graden verkeerd zet gaan de ruitenwissers naar beneden ipv omhoog... :oops: Ik heb nog even overwogen om het op te lossen door de ruitenwissers recht naar boven op de ruit te zetten (DTM wissers avant la lettre...) maar dat zag er toch echt niet uit. Dus de boel weer ff los, armpje omdraaien en werken. Het veegbereik is nu goed, de wissers komen keurig horizontaal te liggen alleen raken ze elkaar nog heel licht. Zou dat ook kunnen komen door de positie van het armpje op de motor? Moet ik me nog ff in verdiepen.

Ik heb afgelopen week de v-snaar geruild, nu een 800mm ipv 850mm. En jawel, ik moet dus de 825mm variant hebben want deze was weer tekort ](*,)

Verder ook de bovenste draagarm links voorzien van een powerflex bus voor de bevestiging van de castorstang. Van Rik kreeg ik de tip om het busje er met een lijmklem in te draaien, werkte perfect! Dat scheelde een hoop gevloek. Het blijft wel een flink gevecht om de vork van de stang er weer goed overheen te krijgen, en dan de gaten precies goed zodat je de bout er weer in kan tikken. Uiteraard heb ik dit gevecht gewonnen maar het ging weer niet vanzelf.

Achterremmen even afgemaakt, met nieuwe pennen en veertjes. Dat zit nu ook weer helemaal naar m'n zin.

Ik heb ook een ander mechaniek meegenomen voor het linker zijraam. Deze ratelde af en toe door, toen ik hem demonteerde zag ik dat er een tandje was afgebroken van de (kunststof) tandwielen. Het andere mechaniek heeft stalen tandwielen dus dat is alvast een verbetering. Voor het demonteren nog één keer goed gekeken hoe die kabel nou precies door de deur loopt, en toen zat hij er ook zo weer in. Rik had het even uitgetekend voor me hoe de kabel hoort te lopen maar die tekening lag thuis :oops: Mgoed, zonder ging ook prima, even netjes afgesteld en dat werkt allemaal weer perfect. Geeft veel voldoening zo'n klusje.

De afwatering van de parafan is weer open maar nog niet perfect. In het schutbord zit een soort trechter, de wasmachineslang voor de afwatering wordt hier in gestoken. Dat kan natuurlijk nooit echt goed dicht worden, dat lukt alleen als je de slang er overheen kan schuiven. Ik heb het nu provisorisch dicht proberen te krijgen met flink veel vloeibare pakking, ik ben benieuwd hoe dicht hij nu is. Ik weet ook niet of de constructie helemaal origineel is, het lijkt of iemand aan het hobbyen is geweest met polyester ofzo. Dus dat gaat nog een keer grondig opgelost worden maar dan moet het dashboard eruit. Misschien pop ik er wel een afvoer van een wasbak aan of zoiets, het moet echt goed opgelost worden want van nat tapijt wordt de bodem niet echt beter. Ik heb ook nog een een rubberen doorvoer voor de ontwaseming van de voorruit vervangen door alu afzuigkapbuis. Het rubber bestond voor het grootste deel uit gaten en was dus niet echt functioneel meer.

Dus lekker bezig geweest. Morgen gaat 'ie weer naar de garage voor de apk, alles wat eraan mankeerde is gefixt dus als het goed is binnenkort voor 2 jaar apk :driving:
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: lila bertjes...

di aug 12, 2008 20:39

en weer 2 jaar apk \:D/

nu nog ff een andere tank scoren en dan :driving: :driving: :driving: :driving: :driving:
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: lila bertjes...

wo aug 13, 2008 10:03

:thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs:

Binnenkort maar een keertje met je li-labbertje sporten tegen mijn 1600 sjuul dan!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: lila bertjes...

wo aug 13, 2008 22:17

Mooi hè die nieuwe APK regels 8)

En nu je een beetje de smaak van het 105 sleutelen te pakken hebt...........de koets schreeuwt om een TS of TB motor........;-)
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: lila bertjes...

do aug 14, 2008 00:46

TB motor is niet ''effe'' een motor swappen........ :roll:

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

Re: RE: lila bertjes...

do aug 14, 2008 11:39

TB motor is niet ''effe'' een motor swappen........ :roll:
Geld voor elk project of modificatie: gewoon beginnen............en je vooral niet tegen laten houden door ervaringen en meningen van anderen. Heb alle modificaties op de 90 en Berlina er ook gewoon op die manier doorgekregen.

Een TB motor in een Bert is echt niet het lastigste project dat ik hier voorbij heb zien komen..........
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

Re: RE: lila bertjes...

do aug 14, 2008 11:41

TB motor is niet ''effe'' een motor swappen........ :roll:
Geld voor elk project of modificatie: gewoon beginnen............en je vooral niet tegen laten houden door ervaringen en meningen van anderen. Heb alle modificaties op de 90 en Berlina er ook gewoon op die manier doorgekregen.

Een TB motor in een Bert is echt niet het lastigste project dat ik hier voorbij heb zien komen..........
Ware het niet dat het vermaken van het uitlaatspruitstuk van het TB-blok wel een serieuze klus is... In die zin is een TS 105 conversie meer plug and play omdat je de spullen kunt kopen.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

Re: RE: lila bertjes...

do aug 14, 2008 11:48

Ware het niet dat het vermaken van het uitlaatspruitstuk van het TB-blok wel een serieuze klus is... In die zin is een TS 105 conversie meer plug and play omdat je de spullen kunt kopen.
Zeg niet dat een TB niet lastiger is dan een TS.............

Maar voor mijn TS heb ik het uitlaatspruitstuk helemaal zelf gemaakt en in elkaar gelast..............1 keer een lek gehad en na 5 jaar en 80.000km werkt het nog steeds............was ook weer een kwestie van wat ijzer kopen en doen..........

In principe kan je alles kopen of uitbesteden.........de helft van de lol van de conversies is i.m.h.o het zelf uitvogelen en kijken of het werkt en kan......
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: lila bertjes...

do aug 14, 2008 13:18

Yup.

Ben van plan om een TS injectie in de juul te maken. Gewoon omdat ik dan een 2L nord ''ombouw'' heb gedaan, turbo conversie en Twinspark. Heb ik overal ervaring mee.... :)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6927
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: lila bertjes...

do aug 14, 2008 19:09

v6... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: lila bertjes...

do aug 14, 2008 19:12

V8.... :wink:

Hou je het nog binnen de 105 familie ook... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: lila bertjes...

zo aug 24, 2008 13:18

De OMGWTF gaat de komende week weer wat aandacht krijgen want ik ben terug van m'n vakantie. Met de einser hebben we een lekker stuk door Duitsland en Tsjechië getoerd.Voor autovisielezers: ik heb de route gereden langs de automusea in Stuttgart en Munchen. De musea waren zeker de moeite van het bezoeken waard en de route is echt helemaal de top, rustige wegen, prachtige omgeving en heerlijk sturen.

Om nog even terug te komen op bovenstaande discussie: zowel een TS als een TB conversie gaat zeker niet gebeuren. Beide projecten zou ik echt wel uitkomen, hoewel sieger daar blijkbaar anders over denkt. Maar zowel een TS als een TB zijn injectiemotoren en ik heb natuurlijk geen 105 serie gekocht om vervolgens zonder carbs te gaan rijden. Ik ben het wel met je eens tazio dat de auto schreeuwt om een dik blok, zeker in de huidige situatie met de onderpresterende 1600. Mijn idee gaat meer uit naar een 2-liter blok, netjes opbouwen met HC zuigers, laten balanceren enz. Als ik dan zo rond de 130pk uitkom heb ik een mooi blok wat ook bij een eventuele volgende 105 van pas kan komen.

Ik heb gisteren even naar de ontsteking gekeken van de bert, hij staat iets te vroeg bleek na controle met de stroboscoop. Het merkteken staat er bij stationair ongeveer 1 cm naast. Dat verklaart misschien het zware starten, als ik de voeding van de bobine haal draait de startmotor een stuk makkelijker rond. Ik heb het tijdstip niet goed kunnen stellen omdat de verdelerkap meteen doorslaat als je hem vastpakt bij draaiende motor. Drie keer geprobeerd en telkens weer een schok gekregen, toen maar gestopt. Dus eerst ff investeren in kabels, rotor en verdelerkap. Misschien komt er dan boven de 5000 toeren ook nog wat vermogen vrij.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: lila bertjes...

di aug 26, 2008 14:55

Deze week nog vrij dus lekker met de OMGWTF aan de slag. Gisteren een toertje onderdelen gehaald: nieuwe rotor, verdelerkap, bougies en bougiekabels:

Afbeelding

de tank gedemonteerd, kostte wel behoorlijk wat moeite omdat deze tank hoger is dan een originele. Maar na een hoop gepiel toch uit de kofferbak gekregen. Hij bleek te lekken op de naad (zoals verwacht):
Afbeelding

En een andere tank gescoord bij Barend:
Afbeelding

Deze tank en de rand in de kofferbak in de roestwerende menie gezet:
Afbeelding
Afbeelding

Morgen weer monteren met een goede laag kit ertussen. Ik heb al even geprobeerd om de tank erin te krijgen, het lijkt erop dat er toch wat geweld aan te pas moet komen om hem op z'n plaats te krijgen. Je kunt de tank niet recht in het gat laten zakken want dan zit de vulhals in de weg. De enige manier lijkt de vulhals door de tankopening steken en hem dan in het gat kantelen. Misschien zet ik de rand in de kofferbak nog wel wat schuin omhoog dan heb ik wat meer ruimte, als de tank erop ligt klop ik het wel weer vlak. Iemand nog tips?

Verder heb ik ook een setje rails gescoord voor onder de kuipstoel:
Afbeelding

Ook een mooi klusje voor deze week.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1797
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: lila bertjes...

di aug 26, 2008 21:52

mooi dat de auto de aandacht krijgt, die ze verdient :wink:

en idd. carbs op de auto laten, klinkt zoveel leuker en het gaat tenslotte om de "fun factor" met zo'n wagen.

heb een TS met injectie in de 75 en een TS met Webers in de Alfetta en dat klinkt zoveel beter.

ook al zal de Alfetta wat rumoerig zijn om 3400 km in een vakantie(met de family) weg te tikken

succes er verde mee
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: lila bertjes...

ma mar 08, 2010 13:24

Na 1,5 jaar weer eens een update en voor mij ook gelijk de laatste. Zoals jullie wellicht gelezen hebben in het te koop topic heb ik de OMGWTF verkocht aan Michael en heb ik zijn Giulia overgenomen. Daarom nog een laatste verslag van mijn kant.

Ik heb in 2008 lekker rondgecrosst in de OMGWTF. Ondertussen al begonnen met het verzamelen van onderdelen voor de 2-liter ombouw, want de prestaties van de 1600 waren niet echt fantastisch. Deze onderdelen heb ik al gekocht:
- 2-liter blok (uit een 116), nog te reviseren en er moet nog een gat in de krukas
- 2-liter speras onder een Spider 4 vandaan
- 2-liter vliegwiel ook uit de Spider 4
- een set hele nette Del Orto's van een 75 2-liter
Onderdelen komen nu niet meer van pas en zijn dus te koop. Te koop topic volgt als ik foto's gemaakt hebt, maar een pb'tje mag altijd.

In het najaar van 2008 is de OMGWTF de stalling in gegaan en daar niet meer uit gekomen tot een week geleden. De reden hiervoor is dat mij vader en broer besloten om een bootje (bouwjaar 1911) te kopen wat opgeknapt moest worden. Behalve dat ik hier met veel plezier al m'n klustijd aan opoffer kostte dit ook m'n stallingsplekje dicht bij huis. Het bootverhaal ziet er heel in het kort zo uit:

Afbeelding

andere motor geplaatst:

Afbeelding

Dashboard gebouwd en compleet nieuwe elektrische installatie (oa dubbele accu, boordverlichting, koelkast):

Afbeelding
Afbeelding

Het bootje gaat in mei weer het water in, dus dan komt er tijd en ruimte voor de Giulia. Die staat nu lekker droog in de stalling.

Dus wat mij betreft houdt het verhaal OMGWTF hier op, maar misschien wil Michael dit topic gaan gebruiken om zijn vorderingen met ons te delen?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Projecten”