WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

155 2.0 16V super MY 95

zo aug 10, 2008 19:15

Gisteren opgehaald, een niet lopende 155 2.0 16V Super MY 95.

Helaas zijn er door de persoon die voor de vorige eigenaar geprobeerd heeft de auto te "repareren" de nodige krasjes en deukjes gemaakt en er moet een en ander aan gebeuren. Krasjes en deukjes laat ik voorlopig even, maar er zal in de nabije toekomst het nodige aan gedaan worden zodat het weer een fijne, betrouwbare auto wordt.

Op de planning staat: wiellager rechtsvoor, remmen rondom, aandrijfas of draagarm linksvoor (kloenk-kloenk geluid, nog niet gekeken) bekleding hemeltje voor bij plafonniere weer netjes vastlijmen, rechter zonnescherm vervangen (wou niet omhoog blijven, brak af bij snelle actie om aan de kant te rammen, met mijn lengte zie je geen verkeer van rechts als dat ding naar beneden hangt). Voor een nieuwe APK moeten ook de voorbanden verwisseld worden en een spijker uit de achterband gehaald, er komen orginele 15" velgen op die bij de 96/97 auto's geleverd werden, er zitten nu lenso 15" velgen op.

Ik loop ook te twijfelen om het grijze leren interieur wat ik heb liggen in deze auto te zetten, de bedoeling is dat deze auto toch redelijk snel weer verkocht wordt dus het is even de vraag of dit z'n geld op gaat leveren of dat ik het maar beter kan bewaren voor iets waar ik langer mee wil doen.

De historie van deze auto is te zien op de volgende forumpostings:

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=27013
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=32973
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=33293

Foto's door de vorige eigenaar gemaakt:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fotos van mij van het luchtfilter (4000 km geleden gereviseerd blok en bak in gekomen??) en dashboard, vanmiddag gemaakt:

Afbeelding
Afbeelding

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 155 2.0 16V super MY 95

do aug 14, 2008 21:46

Vanavond de bedrading onder de motorkap opgeruimd, een nieuw luchtfilter gezet en een zonneklep voor de bijrijder geplaatst. Daarna een proefritje gemaakt, de paardjes zijn weer helemaal terug nu ze weer kan ademen! Na een stukje snelweg wat behoorlijk eng was, bleek wel dat de linker draagarm en het rechter wiellager ontzettend hard aan vervanging toe zijn, ik was bang dat er iets vast zou slaan of los zou komen, zo ging de voorkant te keer nadat ik even een stukje door had gereden. Gelukkig heb ik dat allemaal liggen, dus dat gaat er van het weekend allemaal op komen als het weer niet vreselijk tegen zit. Ik moet de remmen ook nog even nalopen, de handrem moet in ieder geval even gesteld en ik vermoed dat ik de remtangen achter maar beter even om kan ruilen met m'n reserveset, want bij thuiskomst afgelopen zaterdag was er 1 schijf nog roestig en de andere niet. Ook zal ik er even andere ruitenwissers op zetten, bij het stukje snelweg klapperde er een sliertje rubber, dus dat is ook maar gelijk kandidaat voor vernieuwen. De bestuurderstoel heeft een klein beetje speling op de rugleuning en de achterbank zit nog los (de versterker van de vorige eigenaar heeft er onder gezeten). In de kofferbak kwam ik er achter dat de bekleding onder de hoedenplank los hing en er nog wat bekabeling van de speakers los hing en zo. Er is alles bij elkaar weer een heel lijstje met nieuwe puntjes bij gekomen, maar gelukkig niets onoverkomelijks, dus het gaat de goede kant op.

Luc33
Guru
Guru

do aug 14, 2008 23:54

noudatishartstikkemooiookeenmooieautoikhebpreciesdezelfdekleurenuitvoeringechteenfijneautoalshijhetweergoeddoetdatgarandeerikje!
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

vr aug 15, 2008 09:23

Lekker bezig! :thumbs:
Dirk - Giulia2000TS

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 15, 2008 21:42

Vanavond de bella even uitgelezen met de software van SanderQV. Ik krijg errors in de aansturing van de EGR, ik zal dus de bedrading daarvan moeten gaan bekijken. Het zou maar zo kunnen dat het nieuw geplaatste motorblok geen EGR heeft en er dus ook geen klep op zit en de electronica voor de EGR dus ook niet aanwezig is. De ECU denkt dan dat deze er wel is en ik krijg een error die kortsluiting of los contact kan betekenen. Misschien zit er wel EGR op en zit het stekkertje los, hopelijk ga ik er morgen achter komen.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: 155 2.0 16V super MY 95

za aug 16, 2008 21:55

Misschien zit er wel EGR op en zit het stekkertje los, hopelijk ga ik er morgen achter komen.
Dan zitten we nu met borrelnootjes en ene potje bier op de bank te wachten op het verlossende antwoord :mrgreen:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 155 2.0 16V super MY 95

za aug 16, 2008 22:20

Misschien zit er wel EGR op en zit het stekkertje los, hopelijk ga ik er morgen achter komen.
Dan zitten we nu met borrelnootjes en ene potje bier op de bank te wachten op het verlossende antwoord :mrgreen:

Groetjes,
Marc
Nog niet gekeken, de eigen 16V moest ook aan gewerkt worden en dat zat wat tegen. Morgen hopelijk wel tijd, ik heb een hoes op een homokineet gesloopt op m'n eigen auto en aan de andere kant moet ik de as ook ruilen. Morgen fijn weer verder sleutelen dus.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 17, 2008 18:21

de fusee en de draagarm die ik op deze auto wilde zetten vielen tegen, ik moet een andere fusee pakken dus, die heb ik nog. De draagarm heb ik nu nog geen oplossing voor, even wachten tot m'n powerflex bussen binnen zijn, met wat geluk heb ik dan draagarmen van de V6 over of zo. Ik heb hem wel even door de wasstraat gehaald en verder opgeruimd onder de motorkap. Er zit inderdaad EGR in de auto, het schoonmaken van de contacten en dergelijke van de EGR klep (kleppen? er zit een hele constructie op met vacuumslangen ook nog die naar een 2e ding gaan wat tussen het plenum en de luchtmeter zit) helpt niet. Eens rustig uitzoeken hoe die kleppen aangestuurd moeten worden en even met de hand testen of ze het wel doen als ik ze rechtstreeks aanstuur. Ik heb met de nieuwere versie van SanderQVs software nog wat meer uitgelezen en ik ga ook een temperatuursensor voor de inlaatlucht nodig hebben (schommelt tussen -veel en 20 graden, hangt meestal rond het vriespunt). De kvs-sensor van de ECU blijft rond de 75 hangen terwijl de fan al aanslaat. dat lijkt me ook niet de bedoeling, dus daar zal ook een frisse voor moeten komen lijkt me. De achterremmen beginnen gelukkig wel hun roest te verliezen, dus het lijkt er op dat die wel wat doen.

M'n buren houden ook van mij. :D

Afbeelding

Erwinn
Advanced Member
Advanced Member

zo aug 17, 2008 20:03

Goed bezig, dat het maar weer een fijne 16v mag worden :)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 21, 2008 16:21

Het heeft even stil gelegen, maar ik heb vandaag en vorige week weer een en ander aan deze auto gedaan. Er zitten nu goede remmen op de voorkant, de wiellager rechtsvoor is weer goed en de losse draagarm linksvoor zit ook weer vast. Na een proefritje blijkt wel dat de achterremmen gewoon helemaal niets doen, dus die staan als volgende op de planning. Ik heb 1 wiel weggebracht van de set die er op komt, de band er op loopt langzaam leeg en elke dag oppompen lijkt me niets. Langzaam maar zeker komt zowel de nieuwe APK als de uiterste datum daarvoor in zicht, dus er zal vaart gezet moeten worden in dit werk. Ik hoop eigenlijk om het project nu snel af te ronden en de auto bij een liefhebber kwijt te kunnen daarna, er staan nog meer projecten op de planning en de ruimte voor het huis is beperkt.

Edit: het zat mee, ik heb vandaag ook nog even tijd gehad om de achterremmen na te kijken. De remdrukverdeler en de handrem zijn weer goed gesteld en gangbaar, maar er moeten eigenlijk wel nieuwe blokjes op. Wat een wereld van verschil is dat toch elke keer weer, een auto die wel goed remt. :)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 15, 2009 18:54

Jawel, deze auto bestaat ook nog!

Vandaag is ze in een keer door de keuring gekomen. Vanaf heden dus weer te bewonderen op de openbare weg. Ik heb haar even "losgereden" voordat ze bij de keurmeester op de brug mocht. Na een uurtje rek en strekoefeningen had ze een behoorlijke hoeveelheid kracht in het vooronder en gromde ze weer enthousiast naar voorbijgangers als ik haar gaspedaal beroerde. Ook haar remschijven zijn weer glanzend in plaats van roestbruin.

Wat de plannen verder zijn hangt even van iemand anders af, dus ik ga nog even niets verklappen tot dat duidelijk is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(ja, de klok op m'n camera moet even ingesteld)

Terug naar “Projecten”