Zo, vandaag weer even wat aan de GTV gedaan.
Het idee was om het nieuwe spruitstuk te monteren. Dus begonnen met het loshalen van de 4 onderste bouten.
Dat is een aardig gedoe! Gelukkig had ik een veelvoud aan ratels en verlengstukjes bij de hand, want verdorie wat een geklooi!
Met zijn tweeen heb je dit zo gepiept, maar in je eentje ben je lang bezig.
Uiteindelijk alles losgehaald, en toen kon ik de 2 spruitstukken eens goed vergelijken:
Zoals je kan zien, gaat dat niet passen op de standaard voorpijp.
De Sebring voorpijp die ik heb liggen gaat me ook niet helpen helaas, want die is hetzelfde als het std exemplaar.
Door de lengte van de spaghetti steekt het spruitstuk ongeveer 12cm verder omlaag dan de std spruitstukken.
Ik heb dus een voorpijp nodig met hele korte omhoog gerichte buizen.
Wie weet wat er kan passen? Heeft iemand iets liggen? Of is het mogelijk om een voorpijp aan te passen door er 2 nieuwe bochten op te lassen? HELLUP!
Het loshalen van het uitlaat was gelukkig niet voor niets. In de cabine is tijdens het rijden meestal sprake van een helse uitlaatlucht.
Ik denk dat de staat van de uitlaatpakkingen (met name cylinder 4) daar wel wat mee te maken hebben.
Rond de uitlaatpoorten was het blok aardig zwart van gelekte uitlaatgassen.
Dus even langs Tuynder en 4 nieuwe gehaald. Zie het verschil:
Vastschroeven van de spruitstukken was redelijk eenvoudig, wel waren de boutjes op de draadeinden aan de cylinderkop weer knap irritant.
Graag had ik daarvoor een snijplaat gehad om die draad op te frissen, maar het is fijnmetrisch dus helaas.
Gelukkig heb ik alles weer vast gekregen, de extra moertjes die ik al heb gaan altijd mee op reis.
Dat was m weer, wellicht morgen nog wat doen.
Groeten, Pieter